מה תמצאו באתר

את כל ההסברים הדרושים להתחיל את דרככם בתחום התעופה. כולל:

כמה עולה לטוס אחרי הרשיון מה צריך כדי להתחיל את דרככם בתחום התעופה :

מה התנאים לקבלה לקורס טיס אזרחי?

איך משיגים רישיון טיס? איך להפוך להיות טייס?

כמה זה עולה להוציא רישיון טיסה? פירוט של עלויות קורס טיס

איך אפשר לנצל פיקדון חייל משוחרר לטובת קורס טיס אזרחי

איך מתנהל קורס טיס? מהם שלבי הקורס, איך מתבצע קורס טיס, איך והיכן מתקיימים המבחנים?

איך לבחור בית ספר לטיסה? מה המאפיינים של בתי הספר? מה חשוב בבית ספר: מה העיקר ומה הטפל?

איך לבחור מדריך טיסה? מה השיקולים האישיים והמקצועיים? מה צריך לבדוק לפני שמחליטים מי יהיה המדריך שידריך אותנו בקורס?


כבר החלטתי שאני רוצה להוציא רישיון טיס, איך אני יכול להשתמש באתר בינתיים :

שפע של מאמרים מקצועיים שקריאתם תועיל כרקע לקורס, וגם כרענון לטייסים ותיקים: ראו בתפריט האנכי בצד ימין.

קישורים לאתרים שכדאי להכיר לצורך ביצוע הקורס

אוקיי, קיבלתי רישיון טיס. מה עכשיו?

מה אפשר לעשות עם רישיון טיס פרטי?

איך אפשר לטוס בחו"ל עם רישיון טיס ישראלי?

אני לא עשיר אבל הייתי רוצה שיהיה לי מטוס. כמה זה יקר?

מה המשמעות הכספית של להחזיק ברישיון טיס פרטי למטרות תחביב?

מה צריך לעשות כדי לעבוד כטייס? איך מתקבלים לעבודה בחברת תעופה?

לטייסי חיל אוויר המעוניינים בהסבה לרישיון טיס אזרחי :

תהליך, עלויות, בחירת מדריך ובית ספר

תעופה כמקצוע – איך מתחילים קריירה כטייס

מאמר זה כתוב בצורה קצת שונה מהרגיל. בחרתי להעלותו אותו בצורה של שאלות ותשובות לנקודות הרלבנטיות באופן ספציפי לאנשים המתעניינים בתעופה כמקצוע, ויש להם עניין להיות טייסים מקצועיים מתוך ראיית מקצוע הטייס כקריירה. כמובן שלא מדובר ביעוץ, והמאמר, כמו כל יתר תכני האתר, הוא בגדר מידע כללי וראשוני בלבד שאינו יכול לשמש בסיס להסתמכות לצורך קבלת החלטות.

המשך קריאה…

כמה עולה הקורס

כדי לסכם את נושא העלויות, רכזתי את כל הנתונים בטבלה מסודרת, בתחתית מאמר זה. הטבלה כוללת את כל העלויות מכל סוג ומין שקשורות לקורס, ולא רק את הטיסה עצמה.

המשך קריאה…

ניצול פקדון על ידי חיילים משוחררים

חיילים משוחררים יכולים להשתמש בפקדון לצורך בצוע קורס טיס פרטי, בתנאי שמתקיים הליך מסוים וכן בתנאי שישנו אשור מקדמי לבית הספר. לא לכל בתי הספר יש את האשורים המתאימים ולא כולם מתורגלים בנהלי הפקדון. המשך קריאה…

איך מתבצע קורס טיס

לפני שנכנס למרכיבים של החלק המעשי והעיוני, חשוב להבין קודם כל מהו המבנה הכללי של הקורס ומה ההיקף הכללי שלו. המשך קריאה…

מה אפשר לעשות עם רשיון טיס פרטי

קבלת הרשיון פותחת בפני הטייס עולם חדש, שבו יש לטייס "זכויות" בישראל ובחו"ל – מעצם היותו טייס. ה"זכויות" נוגעות לשמושים שמותר לטייס לעשות ברשיון, ואותן אפרט  מייד בהמשך המאמר. אבל לפני כן, חשוב להדגיש שהטייס גם זוכה לאמון שיש לשמור עליו מפני ניצול לרעה. המשך קריאה…

טיסה בחו"ל עם רשיון ישראלי


במאמר זה אני סוקר את ההליכים להסבת רשיונות ישראליים לרשיונות בארה"ב וביתר מדינות העולם, עבור מי שלומד בישראל ומעונין לטוס עם מטוס זר במדינה זרה. חשוב להדגיש לפני הכל: טייס ישראלי יכול לטוס ללא צורך בשום הסבה ושום אשור נוסף, עם הרשיון הישראלי שלו בלבד, כל זמן שהוא טס על מטוס בעל רישום ישראלי.

המשך קריאה…

מה קובע את אורך הקורס

כשמדובר על "אורך הקורס" יש שני דברים שונים שצריך לקחת בחשבון: האחד: כמה זמן באופן כללי יימשך הקורס, לדוגמא 4 חודשים או שנה או שנתיים? והשני: כמה "שעות מנוע" יידרשו, במסגרת הקורס, כדי להשיג רשיון טיס. במילים אחרות, טייס א' יכול לסיים את הקורס עם 55 שעות מנוע שיתפרסו על פני שנה וחצי טייס ב' יסיים את הקורס עם 65 שעות שיתפרסו על פני 6 חודשים, או להיפך. לכן, נפריד בין שתי השאלות.

המשך קריאה…

החלק העיוני

בסך הכל מדובר על החלק הקטן יותר בתהליך כולו, ואשר גם עלותו היא אחוזים בודדים מהקורס בכללותו. אבל עדיין, כדאי לדעת בפני מה אנו עומדים.  המשך קריאה…

כמה עולה לטוס אחרי הרשיון

על מנת שרשיון הטיס יישאר בתוקף, המינימום הנדרש, ברמה החוקית, הוא לטוס 10 שעות בשנתיים. זה אומר לפחות 25 דקות בממוצע בחודש בחודש. לדעתי זה מעט מידי, ואני תמיד מציע לחניכים לשעבר שלי להגדיל את הנפח והאיכות של הטיסות ללא עלות כספית משמעותית, כפי שאסביר מייד, לרמה טובה יותר.

המשך קריאה…

מה לומדים בחלק המעשי

החלק המעשי של קורס טיס כולל לימוד טיסה במגוון רחב מאוד של מצבים, ומטרתו להביא את הטייס לשליטה ברמה מקצועית גבוהה במטוס. זהו התחביב היחיד שבו הרמה הנדרשת מחובבן, היא רמה מקצועית. המשך קריאה…

מטוס בבעלות פרטית או בשותפות וחברות ב"מועדון" טייסים.

זה אולי יישמע מוזר, אבל מטוס קל בבעלות פרטית, זה לא דבר שעולה הרבה יותר ממכונית נוספת. לשם המחשה: עלות רכישה כוללת של מטוס, כולל הכל, יכולה להיות כל דבר בין 25,000 $ לבין אינסוף. רוב המטוסים מיד שניה שתוכלו לראות בארץ עולים סדרי גודל של 50,000$ – 80,000& בבעלות של 100% ללא שותפים. זו הסיבה שיש לא מעט מטוסים שהם בבעלות פרטית של אדם אחד.

אבל, לא כולנו יכולים להרשות לעצמנו להקציב 50,000$ לרכישת מטוס. לכן נוצרות שותפויות שונות ו"מועדונים" המוקמים כדי לפתור בעיה זו.

המשך קריאה…

קורס בישראל מול קורס בארצות הברית

בעקרון אדם יכול לבצע קורס טיס באירופה או בארה"ב ואז לחזור ארצה עם רשיון טיס זר ולבצע תהליך של הסבת רשיון זר. יש מי שחשבו שעלות רשיון בחו"ל + עלות הסבה בישראל הם זולים יותר. השוואה פשוטה של המספרים מלמדת קצת אחרת.  המשך קריאה…

מי האנשים שלומדים לטוס

מי האנשים שמעונינים ללמוד לטוס ולהיות טייסים פרטיים? שאלה מענינת. למעשה המכנה המשותף לטייסים הוא חלום והגשמתו. מדובר באוכלוסיה מפתיעה בגיוון העצום שבה. המשך קריאה…

הסבות לטייסי חיל האוויר

טייסים בוגרי קורס טיס של חיל האוויר ואשר משמשים כטייסים פעילים, יכולים לבצע הסבה לרשיונות אזרחיים, בהתאם לנהלים שנקבעו על ידי רת"א. המשך קריאה…

הסבת רשיון זר לרשיון ישראלי

למעשה ישראל מכירה ברשיונות זרים "על הנייר" אך בפועל, הטייס בעל הרשיון הזר, נדרש לעבור את כל המבחנים מחדש, ויש לכך משמעויות כספיות ברורות.

המשך קריאה…

ההחלטות שיש לקבל לפני תחילת הקורס

החלטות שחובה לקבל לפני תחילת הקורס על מנת לא להתחרט מאוחר יותר.

המשך קריאה…

טעויות נפוצות שיש להמנע מהן בתחילת הדרך

ישנן טעויות רבות שכולנו יכולים לעשות, אבל יש שתיים, שמנסיוני ארוך השנים, גורמות הרבה יותר תקלות מכל האחרות. כדי לעמוד על כך, צריך להכיר את המבנה של ענף הדרכת הטיס בישראל.

המשך קריאה…

תחזוקת מטוסים ומכוני בדק

תחזוקת מטוסים בישראל יכולה להתבצע רק ב"מכון בדק מורשה". מכון בדק נדרש בעקרון הן לכח אדם העומד בקריטריונים מחמירים והן לציוד ומקום מתאים.

המשך קריאה…

הרשויות בתחום התעופה

הגופים העקריים שעימם בא טייס במגע, הם רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית. מבין השתיים, הרשות המשפיעה יותר על טייסים ועל חניכים במסגרת קורס טיס אזרחי, היא רשות התעופה האזרחית.  המשך קריאה…

באיזה שדה תעופה עדיף ללמוד לטוס

השדה המרכזי בישראל, ולמעשה השדה היחיד שהוא באופיו מיועד להדרכת טיסה בכל מובן אפשרי, הוא שדה הרצליה. עם זאת ישנה אפשרות ללמוד טיסה גם בשדה התעופה חיפה ואפילו במנחתים בבאר שבע ומגידו. ניתן לבצע השוואה בין האופציות במישור הכספי, ושם קל מאוד להבחין מה עדיף. 

המשך קריאה…

ססנה 152 מול ססנה 172

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, המטוסים הנפוצים בישראל להדרכת טיסה הם המטוסים המצויינים של חברת ססנה, מהדגמים ססנה 152 וכן ססנה 172. המשך קריאה…

מטוס בהשוואה לאולטרלייט

יתכן ונתקלתם בהצעות לללימוד טיסה על אז"מ או "אולטרלייט" או כלי טייס מסוגים שונים, שאינם עונים להגדרה של "מטוס". גם אם בפרסומות או במאמרים שווקיים הם מוצגים כ"מטוס"…. כדאי לעשות קצת סדר ולהבין במה המדובר, לפני שאתם מחליטים לאיזה כוון לפנות. המשך קריאה…

סוגי הרשיונות שאני מוסמך להם

כיון שנשאלתי פעמים רבות לגבי סוגי הרשיונות שאני מוסמך להדריך לגביהם, אני מפרט מראש: המשך קריאה…

איך לבחור מדריך

בחירת המדריך היא למעשה ההחלטה החשובה ביותר במהלך כל הקורס. להחלטה זו חשיבות גם במישור מידת ההצלחה שתשיגו, גם בקצב הלימוד (והמשמעות היא חסכון של כסף בעלות הקורס), גם בשאלה איזה סוג של טייסים תהיו או לאיזו רמה תגיעו וגם לחוויה הכוללת. אני ממליץ בפניכם לקרוא היטב מאמר זה, רצוי יותר מפעם אחת, ולוודא שאתם מבינים את המשמעות של הדברים.

המשך קריאה…

איך לבחור בית ספר לטיסה

לבחירת בית הספר יש פרמטרים אוביקטיביים למדי, שאותם אני מפרט במאמר זה. בישראל במיוחד (וגם בחלק מבתי הספר בעולם), בתי הספר לטיסה מתפקדים בעיקר (אך לא רק) כחברות השכרה של מטוסים. המשך קריאה…

סימולטורים ללימוד טיסה

אחת הדרכים להוזלת עלויות בשלבים מתקדמים של לימוד טיסה, להבדיל משלב הקורס הפרטי, הוא שימוש במתקנים לאמון טיסה שבטעות מכונים בשם "סימולטור".

המשך קריאה…

מה לעשות כדי להתחיל בתהליך?

בכדי שהענינים יתקדמו בצורה תכליתית, כדאי לבצע את שתי הפעולות הבאות במקביל, מאחר ובשתיהן אתם תלויים באחרים:

המשך קריאה…

טיסת היכרות

המטרה המרכזית של "טיסת היכרות" היא להעריך את היכולת של המתענין להשלים קורס טיס.

המשך קריאה…

האם אני מתאים להיות טייס

רוב האנשים מסוגלים ללמוד לטוס. לכן, כדי לדייק, צריך לשאול, מהו הקצב שיושג בתהליך הלימוד. במילים אחרות, השאלה האמיתית היא, האם אדם מסוים יוכל להיות טייס בתוך פרק זמן סביר ובהשקעה סבירה? או שיידרש לו נצח ותקציב גבוה באופן חריג?

המשך קריאה…

טייסים נכים

היכולת של נכה ללמוד לטוס ולהיות זכאי לרשיון טיס, היא ענין אינדיבידואלי, על פי דרגת הנכות. המשך קריאה…

תנאי קבלה לקורס טיס אזרחי

יש להבדיל בין תנאי קבלה במובן החוקי לבין מידת ההתאמה האישית לקורס מהבחינה המקצועית.

המשך קריאה…

השפעת הרוח על הטיסה

השפעת הרוח

 בעת טיסה תלויה תנועתו של המטוס לקרקע בשני גורמים: תנועת המטוס ביחס לגוש האוויר בתוכו הוא טס, ותנועת האוויר ביחס לקרקע. בהקשר זה יש דמיון בין התנהגות מטוס להתנהגות של סירה.

המשך קריאה…

הגדרת הגרר.

 

tow_truck.jpg|"גרר" = התנגדות. בהקשר שלנו, מדובר בכל דבר הקשור במבנה המטוס ואשר מפריע למטוס להתקדם קדימה או להישאר באוויר (או לטפס/לנסוק). גרר פועל במקביל לזרימת האוויר, ובכוון ההפוך להתקדמות המטוס. גרר נחלק לשני סוגים: גרר מושרה וגרר טפיל.

המשך קריאה…

אזורי אמון בבית ספר לטיסה

בית ספר לטיסה מבצע את טיסות האמון של חניכיו באיזורים מיוחדים שייעודם היחידי או העקרי הוא לשמש כ"אזורי אמון". בזמן שאנחנו באיזור מסוים, כעקרון, אף כלי טייס אחר לא אמור להיות באיזור יחד איתנו – אלא אם הדבר תואם איתנו  מראש.

המשך קריאה…

חוק הטייס

בתי ספר לטיסה בכלל וקורס טייס בפרט, חוסים בצילו של חוק הטייס שנחקק באפריל 2011 והחליף חוק ישן מהתקופה המנדטורית (כן, כן), שלפיו פעלה התעופה בישראל עד שנת 2011. החוק מובא כאן בקובץ PDF. החוק קצת ארוך וטרחני, ולכן כדאי להסתייע בכותרות הפרקים והכותרות של הסעיפים כדי להבין במה המדובר.

 

המשך קריאה…

ורטיגו

טייסים מתלמדים במסגרת קורס טיס וגם טייסים מקצועיים, עלולים לאבד, בתנאים מסוימים, את תחושת ההתמצאות במרחב. איש אינו חסין בפני תופעה זו, והמשמעות היא שכולנו, כטייסים, מדריכים או חניכים בקורס טיס, חייבים להכיר את מאפייניה של התופעה הפזיולוגית המשפיעה עלינו באופן כה קיצוני, ואת הדרכים להתגבר עליה ולהיחלץ מתוכה.

 

המשך קריאה…

נהלי קשר בסיסיים

tower החל מטיסה רביעית מצפים מהטייס לעתיד להתחיל להתנהל בקשר בהתאם לנהלי הקשר. בשלבים הראשונים הדיבור בקשר נעשה בסיוע המדריך תוך העברת האחריות לקשר לטייס החל מהטיסה השישית/שביעית. בהמשך המאמר מובאת דוגמא להתנהלות יום-יומית בקשר.

 

 

המשך קריאה…

מדידת טמפרטורה

thermometerטייסים נזקקים לחישובים פשוטים המבוססים על טמפרטורה. הבעיה היא שבמקומות שונים בעולם מודדים טמפרטורה לפי סקאלות שונות וכך גם דווחי מזג האוויר מתקבלים לפי סקאלות שונות. כטייסים לעתיד במסגרת קורס טייס, עלינו לדעת להמיר בקלות ובמהירות טמפרטורות מסקאלה אחת לאחרת. לצורך כך נבין תחילה את ההבדלים ולאחר מכן נמצא דרך פשוטה ומהירה לחישוב כזה.

 

המשך קריאה…

מפת אזורי אמונים – שדה הרצליה

olimpycrings

 

 

טייסים וחניכי טיס בקורס טיס, חולקים אזורי אימון הסמוכים לשדה התעופה הרצליה. הכרת גבולות אזורי האמונים חיונית לבטיחות האימון. עם הכניסה לאזור אמונים על הטייס לבצע בד"ח הכולל בין השאר, תדריך גבולות האיזור. במהלך האמון על הטייס להישמר מגבול האיזור ולהקפיד על מרווח של קילומטר אחד מגבולות האיזור.

 

המשך קריאה…

קריאת NOTAM לקורס טיס אזרחי

iconלפני כל טיסה, טייס או חניך בקורס טייס חייב לבדוק עדכונים אחרונים הנוגעים לבטיחות טיסה. עדכונים אלה מפורסמים על ידי גוף מוסמך. בישראל זהו "מודיעין טיס". עדכונים אלה נקראים NOTAMותוכנ ם הוא פרסום משלים לפרסום קבע הנקרא "פמ"ת" שזה ראשי תיבות של "פרסום מידע תעופתי". כדי לפענח מברקי NOTAM צריך להכיר את מבנה המברק. המאמר הבא נכתב על ידי מר מנחם שבו, מנהל מודיעין טיס ואני מודה לו על הרשות לפרסם אותו. 

המשך קריאה…

לחץ ומדידת לחץ

שינוי של הלחץ האוויר הוא גורם מרכזי המכתיב שינויי מזג האוויר. ללמוד להטיס מטוס פירושו בין השאר, ללמוד להיעזר באמצעי חיזוי פשוטים שעומדים לרשות כל טייס או חניך בקורס טיס.

המשך קריאה…

מבנה האטמוספירה לטייסים

לימוד טיסה מתבצע באוויר, אך לא בחלל הריק, אלא ב"אטמוספירה" שהוא שם כללי המגדיר שכבת גזים שמקיפה גוף שמיימי. כשאנו מדברים על כדור הארץ אנחנו מדברים על שכבת האוויר המקיפה את הכדור.

המשך קריאה…

המראה

אנו ממריאים בכל שיעור במסגרת קורס טיס, ולקראת כל אחד מהשעורים הראשונים, יש לשנן בבית את סדר הפעולות כדי לבצע אותן בצורה חלקה, כשמגיעים לטיסה.

המשך קריאה…

סימולטורים לעזרי נווט

במסגרת קורס טיס אזרחי לרשיון טיס פרטי אנו מקבלים בין השאר הכשרה בסיסית להטסת מכשירים. הכוונה היא להטסה בתנאים של היעדר ראות וחוסר קשר עין עם הקרקע. לצורך כך כדאי להתאמן בבית לפני ההגעה לשיעור הטיסה. האמון בבית יחסוך לכם זמן באוויר וכסף. יש כמה וכמה אתרים שיש בהם סימולטורים טובים. צירפתי קישורים לאתרים שמצאתי. אם אתם נתקלים בסימולטורים און-ליין נוספים או טובים יותר, אשמח לדעת ולהוסיף גם אותם לרשימה.

המשך קריאה…

VDP

מהו VDP? ראשי תיבות של הבטוי האנגלי "נקודת הנמכה בראייה" (Visual Decsent Point). זו הנקודה שאם הטייס ינמיך ממנה, בזוית הגלישה ושיעור ההנמכה המתאימים לנתוני המטוס, נגיע ממנה למפתן המסלול בצורה בטוחה. כמובן שבמסגרת קורס טיס אזרחי (מכשירים) נתרגל את הטכניקות המובאות עד שנשלוט בהן בצורה מחולטת, והן מובאות כאן לצרכי תזכורת בלבד. המשך קריאה…

נוהל במקרה של תקלת בלמים

בהתקרבות לנחיתה, במסגרת הבדיקות בצלע "עם הרוח" הטייס מבצע, כמקובל בקורס טיס אזרחי, בדיקות לפני נחיתה. אחת הבדיקות היא לחיצה על הבלמים. מטרת הלחיצה: על הטייס לוודא שאין "שקיעה" של דוושות הבלם. שקיעה כזאת משמעותה כי הבוכנה שהדוושה מפעילה אינה תקינה ואינה דוחסת לחץ שיכול להפעיל את הבלמים. על מבנה בלם, ילמד חניך הטיס במסגרת בית הספר לטיסה, ולא נעסוק בו כאן.

המשך קריאה…

כיצד לבחור אזניות תעופתיות

כל טייס או חניך טייס נתקל באזניות הזוועתיות שמספקים בתי הספר לטיסה לחניכים במסגרת קורס טיס אזרחי, או לטייסים השוכרים מטוסים. קשה להאשים את בתי הספר לטיסה בישראל, מפני שבעולם הרחב לא תמיד נהוג לספק אזניות: במקומות רבים בתי הספר מצפים  מהטייסים וחניכי הטיס שירכשו עבור עצמם אזניות.בכל מקרה,להלן מאמר, פרי עטו של מהנדס אלקטרוניקה וטייס בעל מספר מאות שעות, איש התעשיה האווירית, אלי שוסטרמן. במאמר סוקר אלי את הצד הטכני כמו גם את השיקולים הכלכליים בקניית אזניות. בהתאם לרוח האתר, אין במאמר התיחסות לפירמה כזאת או אחרת, אלא מובאים הפרמטרים המקצועיים, וכל אחד יוכל ליישם אותם לפי שיקוליו האישיים.

המשך קריאה…

כדור הארץ

כדי לנווט מטוס על פני כדור הארץ אין צורך להכיר את כל מבנה הגלקסיה, אבל בהחלט כדאי לדעת כמה עובדות יסוד שבסופו של דבר משפיעות על האופן שבו אנו מטיסים מטוס. במסגרת קורס טיס אזרחי נדרש המבקש לקבל רשיון טיס להציג הבנה בסיסית בלבד של מבנה כדור הארץ.

המשך קריאה…