טיסה בחו"ל עם רשיון ישראלי


במאמר זה אני סוקר את ההליכים להסבת רשיונות ישראליים לרשיונות בארה"ב וביתר מדינות העולם, עבור מי שלומד בישראל ומעונין לטוס עם מטוס זר במדינה זרה. חשוב להדגיש לפני הכל: טייס ישראלי יכול לטוס ללא צורך בשום הסבה ושום אשור נוסף, עם הרשיון הישראלי שלו בלבד, כל זמן שהוא טס על מטוס בעל רישום ישראלי.

טייסים ישראלים רבים, יוצאים מישראל, עם מטוסים ששכרו בישראל או מטוסים שהם שותפים בבעלות בהם וטסים איתם בחו"ל, בדרך כלל במדינות באיזור אגן הים התיכון [איטליה, יוון, ספרד וכיוב']. לצורך טיסות אלה בחו"ל – עם מטוסים ברישום ישראלי, אין צורך בשום תהליך נוסף. מותר לטוס עם מטוס ישראלי בכל מקום בעולם עם רישיון טיס ישראלי. בכל הנוגע לשותפות במטוסים כדרך לחסוך בהמשך עלויות כטייס פרטי – ניתן לפנות אלי בנפרד ובדרך כלל אני יודע לעזור לחניכים לשעבר שלי למצוא פתרון מתאים כזה.

רק אם המטוס נמצא ברישום זר, יש צורך בנהלים המפורטים במאמר זה. בפועל לא תמצאו בארה"ב או במקומות אחרים מטוסים עם רישוי ישראלי להשכרה – לכן תצטרכו לעבור תהליך ביוקרטי שיאפשר להשתמש ברשיון הישראלי בחו"ל. גם כאן כמו בכל דבר בתעופה, יש דרך יעילה לעשות דברים ויש טעויות שיעלו לכם הרבה כסף. אני עוזר על בסיס קבוע לחניכים לשעבר שלי להמנע מטעויות כאלה ומסייע להם למצוא את הדרך הנכונה לטוס בחו"ל, עם מטוסים שהם שוכרים במדינה שבחרו, בדרך הזולה ביותר תוך שמירה על בטיחותם.

טייס ישראלי, בעל רשיון טייס ישראלי, המגיע לארה"ב ורוצה לשכור מטוס ולטוס בארה"ב, צריך לעבור תהליך של "מתן תוקף" לרשיון הישראלי. עם סיום התהליך , זכאי הטייס הישראלי לטוס בארה"ב, כטייס פרטי לכל דבר וענין. ההיפך אינו נכון: כלומר, טייס בעל רשיון אמריקאי (או ממדינה אחרת) שרוצה לטוס בישראל, עובר שבעה מדורי גיהנום, כמפורט במאמר העוסק בהסבת רשיונות זרים לישראלים.

התהליך של "מתן התוקף" האמריקאי לרשיון הישראלי, הוא ענין של ימלוי טפסים בלבד, אבל הוא מחייב התארגנות זמן מה מראש.

בנוסף להליך הפרוצדורלי, יש בדיקת רקע בטחונית שדרושה – אם יש לכם כוונה לקבל "הדרכה" בארצות הברית. רוב הטייסים הישראלים אשר יגיעו לארה"ב ויטוסו שם בפעם הראשונה בסביבה לא מוכרת, יחושו, באופן טבעי, פחות נוח. הם ירצו מדריך או טייס ותיק שילווה אותם. האבחנה כאן חשובה, ויש להקפיד על הטרמינולוגיה כאשר יוצרים קשר עם החברה שמפעילה את המטוסים או בית הספר שממנו תשכרו את המטוס.

טייסים פרטיים שמגיעים לארה"ב ואינם מקבלים שם הדרכה – אינם צריכים לעבור בדיקת רקע בטחונית של הגוף המפקח בארה"ב [ה-TSA]. יש לוודא זאת שוב עם בית הספר שממנו תשכרו את המטוס בארה"ב בזמן תכנון הנסיעה- אך לפחות זהו המצב במועד כתיבת שורות אלה. לעומת זאת, עקב ארועי הטרור של ספטמבר 2011, בהם התברר שהמחבלים למדו בבתי ספר אמריקאיים לטיסה – כל אדם המבקש לקבל "הדרכה" בטיסה בארה"ב – חייב לעבור בדיקת רקע בטחונית על ידי ה-TSA.

כאשר אתם מתכננים את הנסיעה שלכם לארה"ב – תצטרכו גם לתאם מראש בית ספר או "מפעיל" שממנו תוכלו לשכור מטוס. אתם לא לקוחות קבועים שלהם והם לא מכירים אתכם. בלי תיאום מראש – אתם עלולים לא לקבל מטוס כשתרצו [או לפחות לא בזמנים הנוחים לכם].

אם תגדירו בשיחת התיאום שאתם מעונינים לקבל "הדרכה" – לבית הספר לא תהיה ברירה אלא לומר לכם שאתם צריכים לקבל אישור של ה-TSA [הגוף העוסק בפקוח על הבטחון בתעופה בארה"ב. למשל, כל האנשים שבודקים את המזוודות שלכם ומפקחים על המעבר שלכם במגנומטר בשדות התעופה – הם עובדי ה-TSA]. קבלת האישור מה-TSA היא לא אסון, אבל היא בהחלט טרטור מיותר. לכן, חשוב להסביר שאתם לא מעונינים בהדרכה, אלא רק במישהו שילווה אתכם בטיסות הראשונות כטייס ביטחון. הסבירו שאתם מעדיפים שזה יהיה מדריך או טייס מנוסה, אבל שאתם לא מעונינים בקבלת "הדרכה" במובן החוקי.

מבחינת תהליך "מתן התוקף" האמריקאי לרשיונות הישרליים, יש למלא טפסים של ה- FAA. את הטפסים ניתן להוריד מאתר ה-FAA, בכתובת: www.faa.gov. תמיד כדאי, לפני נסיעה כזאת, לדבר עם מישהו שעשה את זה לאחרונה. כאשר חניכים שלי לשעבר מעונינים לצאת לטיסה כזאת, אני בדרך כלל מקשר אותם לחניך אחר לשעבר שלי שכבר עשה זאת בזמן האחרון והם מקבלים עדכון ו"טיפים" מעשיים נוספים וחשובים.

בעיקרון את הטפסים, ביחד עם צילום רשיון הטייס הישראלי והעתק התעודה הרפואית הישראלית, יש לשלוח לכתובת המצויינת באתר של ה-FAA. התהליך שמתבצע בשלב זה הוא כדלקמן: ה-FAA פונה למדור רשוי צוות אוויר ברשות התעופה האזרחית בנתב"ג. הרשות הישראלית מאשרת לרשות האמריקאית שאכן יש טייס פלוני אלמוני ושיש לו הגדרים כאלה וכאלה ואז הבקשה מקבלת אישור עקרוני, והמבקש מקבל על כך אישור בדואר מארה"ב. תהליך זה אמור לקחת בין 60 ל-90 יום. כדאי לעקוב ולוודא שאכן רשות התעופה האזרחית בישראל לא מעכבת את שיגור האישור לאמריקאים. לרוב העכוב, אם ישנו, קשור לצד הישראלי  ולא לצד האמריקאי. אצל האמריקאים כל הבקשות מטופלות לפי הסדר בו הגיעו למשרדי ה-FAA, אין "פרוטקציות" ואין עיגולי פינות.

ל-FAA האמריקאי יש משרדים ברחבי ארה"ב, המחולקת ל"איזורים" ולכל "איזור" יש משרד מקומי שנקרא FSDO.

אחרי שקבלתם את ההזמנה לבוא למשרדי FAA/FSDO, באחד מהמחוזות, עליכם להתייצב באותו משרד שנקבע מראש, ולעבור שם תהליך של תשאול וקבלת הרשיון האמריקאי.

יש לשים לב לכמה דברים:

א.      הרשיון האמריקאי שתקבלו, מותנה בתוקף הרשיון הישראלי וכפוף לכל הגבלה הכלולה בו.

ב.    מטרת ההליך, לאפשר טיסה של טייסים פרטיים בארה"ב, אך לא של טייסים מסחריים. לגבי האחרונים, יש צורך בהליך אחר.

ג.   כאשר אתם ממלאים את הטפסים הנשלחים ל-FSDO, עליכם למלא את המחוז שבו תרצו לאסוף את הרשיון האמריקאי. עליכם להקפיד ולדייק בענין זה, משום שלא תוכלו לבקש לשלוח את הרשיון למשרד אחד ולבוא לאסוף אותו במשרד אחר. האמריקאים מקפידים מאוד גם בענין זה.

ד.     מרגע שקבלתם הודעה שעליכם להגיע למשרד ה-FSDO, יש לכם זמן מוגבל לעשות זאת. תקבלו הודעה כמה זמן עומד לרשותכם. נכון למועד כתיבת שורות אלה – מדובר בשישה חודשים, שזה די והותר.

מדינות חברות באחוד הארופאי או בארגון EASA  ומדינות חברות בארגון  ICAO

ישנן מדינות נוספות, בנוסף לארה"ב, בהן זכאי טייס שקיבל רשיון ישראלי, לקבל אישור "מתן תוקף", לרשיון הישראלי. במדינות אלה, זכאי הטייס הישראלי, להטיס מטוס מקומי על בסיס הרשיון הישראל שהוחתם ל"מתן תוקף" על ידי מנהל התעופה המקומי. בחלק מהמדינות הטייס יידרש לבצע מבחנים כפי שהרשויות בישראל דורשות  מבעלי רשיונות זרים. כשמדובר בטייס פרטי – ככל הידוע לי עד היום, גם במדינות אחרות, התהליך של "מתן תוקף" לרשיון ישראלי על ידי מדינה זרה תמיד יהיה יותר קל מהתהליך ההפוך [של מתן תוקף ישראלי לרשיון זר].

 

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.