הסבת רשיון זר לרשיון ישראלי

למעשה ישראל מכירה ברשיונות זרים "על הנייר" אך בפועל, הטייס בעל הרשיון הזר, נדרש לעבור את כל המבחנים מחדש, ויש לכך משמעויות כספיות ברורות.

כלומר: טייס "זר" או לצורך העניין טייס ישראלי שיש ברשותו רשיון טיס זר כמו רשיון שהתקבל בארה"ב או באירופה, צריך לעבור את השלבים הבאים, על מנת לקבל רשיון טיס ישראלי:

  1. בדיקת רקע בטחונית.
  2. בדיקה רפואית.
  3. מבחני תיאוריה. מדובר על כל מבחני התאוריה, דהיינו 8 מבחני תאוריה. בארה"ב נדרש מבחן אחד בלבד ולכן ברור שהידע הדרוש למעבר המבחן בארה"ב אינו מספיק למעבר המבחנים בישראל. כדי לסבר את האוזן, כדאי לדעת שבאירופה לדוגמא מספר מבחני התאוריה דומה לישראל [ובחלק מהרשיונות בדרגים הגבוהים יותר – באירופה מחמירים יותר מישראל וישנם יותר מבחנים והרמה הנדרשת בכל מבחן, גבוהה יותר מזו הנדרשת בישראל]. לכן יש להבין שהרמה הנדרשת בארה"ב היא, יחסית, לא גבוהה. זה נכון אגב, גם להדרכה המעשית והמבחנים המעשיים, בכל הרמות.
  4. מבחן מעשי. כאן המקום להסביר, שהמבחן המעשי בישראל, דומה יותר למתכונת האירופאית של המבחן המעשי מאשר לזו האמריקאית. הסטנדרט הישראלי הנדרש מטייס גבוה יותר, הן ברמת השליטה במטוס והן ביכולות נוספות כגון ניווט מרחבי ותפעול תקלות. המשמעות המעשית של עובדות אלה, הן שמי שעבר הדרכה בארה"ב יצטרך לקבל הדרכה משלימה לפני שייגש למבחן, אחרת סיכוייו לעבור את המבחן – אפסיים. יש גם פעם עצום ברמת ההדרכה בין ארה"ב לישראל. רוב המדריכים בארה"ב הם טייסים שבעצמם קיבלו לא מזמן רשיון, צברו כמה מאות בודדות של שעות ועוסקים בהדרכה רק כשלב ביניים בקריירה שלהם, עד לקבלת עבודה כטייסים בחברת תעופה. יש גם מעט חריגים, קרי מדריכים שזה מקצועם גם בארה"ב – אבל זהו החריג. בישראל, הדרכה נחשבת כמקצוע בפני עצמו ותמצאו מדריכים שעוסקים גם 10 שנים או 30 שנים כמדריכים ואף יותר. כמובן שגם בישראל יש מדריכים מתחילים, אך יש היצע טוב של מדריכים מאוד מנוסים ומקצועיים.

אם הייתי רוצה לרכז את סך כל המשמעויות הכספיות של הגורמים הנ"ל, הייתי מעריך באופן גס שהסבה של רשיון זר לרשיון ישראלי כרוכה בעלות כספית העולה על 20,000 ש"ח, לפי החלוקה הבאה

  • מבחני תאוריה: אגרות + לימוד במסגרת מסודרת בעלות כוללת של כ-4,500 ש"ח לפחות.
  • הדרכה מעשית בהיקף של כ 8-10 שעות. בהנחה שעלות ממוצעת של מטוס [תלוי איזה סוג, לצורך הענין זהו ממוצע גס], כולל שכר המדריך, בעלות של כ-1300 ש"ח לשעה, היינו כ- 13,000 ש"ח.
  • אגרת מבחן מעשי [כ-1,200 ש"ח] וזמן הטיסה הכרוך במבחן עצמו בהיקף של כשעתיים עד שלוש שעות בעלות של כוללת של 3,000 ש"ח. היינו שני הרכיבים יחד ב-4,000 ש"ח.

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.