באיזה שדה תעופה עדיף ללמוד לטוס

השדה המרכזי בישראל, ולמעשה השדה היחיד שהוא באופיו מיועד להדרכת טיסה בכל מובן אפשרי, הוא שדה הרצליה. עם זאת ישנה אפשרות ללמוד טיסה גם בשדה התעופה חיפה ואפילו במנחתים בבאר שבע ומגידו. ניתן לבצע השוואה בין האופציות במישור הכספי, ושם קל מאוד להבחין מה עדיף. 

מנחתים בפריפריה ושדה התעופה בחיפה נמצאים בעמדת נחיתות ביחס לשדה התעופה בהרצליה: הבוחנים יעמדו בדרך כלל על בצוע טיסות בשדה הרצליה משום שזהו שדה תעופה מרכזי בתחום התעופה הכללית והם ירצו לוודא שהטייס מכיר את הנהלים, מסוגל להשתלב בתעבורה אווירית, יודע לנחות במגבלות וכיוב'. לכן בסופו של דבר מי שלומד במנחתים יצטרך להגיע להרצליה להתאמן: המשמעות היא זמן טיסה יקר. לכן, מי שלומדים לטוס במנחתים השונים בפריפריה יצטרכו לממן בכל פעם העברה של המטוס, על חשבון החניך, להרצליה: בכל העברה כזאת מדובר על אלפי ש"ח שיורדים לטמיון.

מעבר לענין הכספי, יש ענין חשוב הרבה יותר: טיסה בשדה עם פעילות משמעותית כמו הרצליה מבטיחה שהטייס יסתגל מהרגע הראשון לאווירות והשלבות בתנועה באוויר עם מטוסים אחרים. מי שילמד לטוס במנחתם שומם שבו הוא לבד באוויר לא יפתח לעולם את ההרגלים הדרושים לטיסה בתהליכי הצטרפות ויציאה עם מטוסים אחרים, והפוטנציאל שלו להסתבכות במישור זה, גדלה משמעותית. אין צורך לומר שהבוחנים ערים מאוד לענין זה, ומכיון שכך, מי שלומד במנחתים יצטרך להשקיע שעות טיסה נוספות כדי לחפות על חסרון זה, ושוב מדובר בכסף שנזרק לפח, בהשוואה למי שממילא לומד במקום כמו הרצליה.

במנחתים אין פיקוח תעופתי, כלומר אין מגדל פיקוח. התעבורה מנוהלת על ידי מפעיל האתר ולפעמים פשוט על ידי הטייסים עצמם. מעבר לעובדה שמדובר בהתנהלות פחות מסודרת ופחות בטיחותית, מדובר בהיעדר הרגלי טיסה נכונים בסביבה מפוקחת.

עקב היותו של שדה הרצליה מרכז של פעילות ההדרכה בישראל, קרוב מאוד ל-100% מהטיסות בו הן טיסות הדרכה [למעשה נאסרה הפעלה של טיסות מסוג אחר למעט טיסות אימון עצמי של טייסים פרטיים וטיסות צילום. כל פעילות מטוסי הריסוס שהיתה בעבר בשדה זה – הועתקה למנחתים]. הפקחים בשדה מכירים היטב את הבעיות הקשורות להדרכה ומתמחים למעשה בפקוח טיסה על מטוסי הדרכה. זה יתרון עצום, שקשה להבין את חשיבותו, אפילו לא במהלך הקורס. רק לאחר כמה שנים כטייס – אפשר להבין ולראות [יותר נכון לשמוע] את היתרון העצום שיש בהתמחות הזו, שיש לפקחים בהרצליה. המגדל מנוהל על ידי פקחים העוסקים בפיקוח בשדה הספציפי הזה במשך שנים ארוכות, באופן שהם צברו נסיון עצום בפיקוח על טיסות הדרכה וטיסות של טייסים פרטיים. לכן, בסך הכל רמת הפיקוח במגדל הרצליה היא טובה מאוד, וזה תורם רבות לאיכות ההדרכה.

מכאן אפשר להבין מדוע שדה התעופה בהרצליה הפך להיות כל כך פופולרי בקרב חניכי קורס טיס.

בעיני, שדה התעופה הרצליה מהווה לא רק את הפתרון הכלכלי ביותר אלא גם את הפתרון המקצועי ביותר, ולכן בעיני הפתרון הנכון למי שמעונין להיות טייס.

 

 

 

 

 

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.