מה קובע את אורך הקורס

כשמדובר על "אורך הקורס" יש שני דברים שונים שצריך לקחת בחשבון: האחד: כמה זמן באופן כללי יימשך הקורס, לדוגמא 4 חודשים או שנה או שנתיים? והשני: כמה "שעות מנוע" יידרשו, במסגרת הקורס, כדי להשיג רשיון טיס. במילים אחרות, טייס א' יכול לסיים את הקורס עם 55 שעות מנוע שיתפרסו על פני שנה וחצי טייס ב' יסיים את הקורס עם 65 שעות שיתפרסו על פני 6 חודשים, או להיפך. לכן, נפריד בין שתי השאלות.

אורך הקורס, מבחינת משך הזמן.

כאשר מדובר על השאלה, האם הקורס ימשך 10 חודשים לדוגמא או שנתיים – התשובה תלויה בלוח הזמנים של הטייס בלבד. במילים אחרות, מי שמסוגל להגיע ארבע פעמים בשבוע לקורס לאימון, יסיים את הקורס, הרבה לפני חברו שמסוגל להגיע רק פעם בשלושה שבועות. כמה זמן נמשך בפועל הקורס ברוב המקרים? רוב הטייסים שיש להם התחיבויות קודמות כמו משפחה ועבודה מגיעים לטיסה פעם בשבוע ומסיימים את הקורס בתוך כשנה או שנה וקצת. מי שמגיעים פעם בשבוע וחצי-שבועיים מסיימים בדרך כלל בתוך שנתיים. טייסים שמגיעים פעמיים בשבוע או יותר מסיימים בתוך פחות מחצי שנה. ואפשר כמובן גם לסיים בתוך כארבעה חודשים, אם טסים יותר פעמים כל שבוע ומסיימים בזריזות רבה את מבחני התאוריה.

איך כדאי לתכנן את הקורס, מבחינת אורכו כדי שיהיה יעיל מבחינה כלכלית? יש כאן שני שיקולים סותרים: מצד אחד אנחנו רוצים שלא "תצטבר חלודה" בין אימון לאימון ומיומנויות שנרכשו באופן ראשוני וטרם הוטמעו לחלוטין – לא יילכו לאיבוד בין אימון לאימון, ולכן רוצים לצמצם את המרווח בין האימונים. מצד שני, אנחנו רוצים מספיק זמן לחזרה על החומר, ללימוד עיוני וגם לנהל את החיים שלנו באופן כללי – לכולנו יש מחויבויות לקריירה, משפחה וכיוב'. אז מה נקודת האיזון הנכונה?

מנסיוני, הרוב המכריע של האנשים, יכולים לשמר מיומנות שנרכשה וטרם הוטמעה, על פני טווחי זמן של עד שבועיים לכל היותר. יש קבוצה קטנה יותר שתשמור על המיומנות גם כחלוף שלושה שבועות – אבל ככל שחולף יותר זמן בין אימון לאימון, יותר ויותר אנשים יוכלו לשמר מיומנויות בצורה טובה. מכאן נובע, שהקצב האידיאלי לקורס הוא פעם בשבוע עד פעם בשבועיים בממוצע.  זה משאיר מקום למשחק במקרה של עומס בעבודה, חופשות וארועים משפחתיים מצד אחד וגם נותן פיזור טוב שמשאיר מספיק זמן ללימוד רגוע של החלק העיוני, מאפשר מספיק זמן להכנה לאימון המעשי ונותן איזון נכון עם ניהול קריירה והחיים בכלל.

מי שיש לו פחות התחיבויות למשפחה וכיוב' – ויכול להקדיש יותר זמן לאמונים ולימוד בבית, יוכל להאיץ את הקצב ולסיים את הקורס בתוך כמה חודשים. עם זאת, דחיסת הקורס אל מתחת לארבעה חודשים, בדרך כלל לא תהיה יעילה מבחינה כלכלית. כלומר קורסים דחוסים מידי – יגרמו לכך שיהיה שימוש לא יעיל ב"שעות מנוע", ועקב כך לעלות שולית נוספת של הקורס, שאפשר היה לחסוך אותה בהתנהלות חכמה יותר.

גם "מריחת הקורס" אל מעבר לשנתיים בדרך כלל מייצרת עלויות כלכליות בגלל הצורך לבצע חזרה על חומר שנשכח. לכן הייתי אומר שפרק הזמן היעיל לסיום הקורס הוא בין ארבעה חודשים במינימום לבין שנתיים במקסימום. מכאן נגזר שאין בדרך כלל טעם להגיע לאימון יותר מפעמיים-שלוש בשבוע לקורס קצר אך מומלץ לשמור על רצף טיסות של לפחות פעם בשבועיים או פעם בשלושה לכל היותר לקורס המתמשך על פני פרק זמן ארוך יותר.

לאחר מספר שעות טיסה עם חניך, אני יכול להעריך בצורה טובה למדי מה הקצב שיהיה אידיאלי בעבורו באופן ספציפי. עד אז אני גם יודע את מה שדרוש לי על הצרכים שלו מבחינת עומס בעבודה וחיי משפחה כך שאני יכול לתכנן ביחד איתו את הקורס בצורה חכמה שתסייע לו להוזיל את עלות הקורס.

משך הקורס מבחינת "שעות מנוע" שיידרשו להשלמתו.

מה שקובע בעיקר את העלות הכספית של הקורס – הוא כמה "שעות מנוע" יידרשו להשלמתו.

היקף שעות המנוע שיידרשו להשלמת הקורס תלויים בשני אנשים: החניך והמדריך. יש להניח שרוב החניכים עשו את המקסימום שהם יכולים בכל מקרה [כי בסופו של דבר כל מי שמגיע לקורס טיס אזרחי, עושה את זה משהו שהוא אוהב. בנוסף הוא יודע שעצלות מצידו תעלה לו כסף מיותר – אז מכל בחינה יש לו עניין לעשות את הכי טוב שהוא יכול]. מכאן נובע שהמשתנה האמיתי – הוא המדריך.

לפני שאני נכנס לדיון לגופו של עניין, אני רוצה להסיר מן הדרך דעה שגויה אך רווחת שאני נתקל בה רבות. רבים חושבים כי "הכל ענין של קוארדינציה". זה פשוט לא נכון.

"קוארדינציה" או היכולת הפסיכו-מוטורית הכללית של הטייס, היא אומנם גורם בעל השפעה, אבל בשום פנים ואופן אינה, הגורם הבלעדי ואפילו לא הגורם המשפיע ביותר. במילים אחרות: טייס בעל "קוארדינציה" מעולה שהוא טיפש, ובנוסף לא ישקיע בתרגול "על יבש", לא יהיה רגוע וננוח ויקבל הדרכה ברמה בינונית –  "יזכה" לקורס יקר. לעומתו, טייס עם יכולות שכלית סבירה, וקוארדינציה בינונית שזוכה להדרכה איכותית ובהתאם לאותה הדרכה גם משקיע בבית בתרגול "על יבש" – ישיג תוצאות מצוינות, ויסיים את הקורס בעלות כספית זולה יותר מהראשון.  מנסיוני, הטייסים הטובים ביותר, ואלה שמסיימים את הקורס באופן יעיל מבחינה כלכלית, הם אנשים נבונים, חרוצים ומשקיענים, ולא דוקא כאלה ש"נולדו טייסים".

תמיד יהיו כאלה שלא מסוגלים ללמוד לטוס ולא יעזור מאומה. כבר במסגרת "טיסת ההיכרות" אני מזהה בדרך כלל מקרים קיצוניים לכאן או לכאן. אבל כשמדובר במקרים פחות קצוניים – גם מדריך מנוסה כמוני צריך כמה שעות כדי לקבוע ברמה סבירה של דיוק, מה רמת היכולת של אדם. לכן, כשיש לי ספק, אני מסביר בסיום "טיסת ההיכרות" את הסיבות לספק ומה אנחנו צריכים לראות בהמשך על מנת לקבוע בצורה טובה יותר, מה מצבנו ביחס לממוצע.  בדרך כלל לאחר מספר שעות בודדות, אני יכול להגדיר בצורה מאוד ברורה, היכן עומדים הדברים. אני מקפיד לתת משוב כזה לכל חניך, על מנת שיידע היכן הוא עומד ביחס למקובל. אם הגעתי למסקנה שהסכוי של החניך להשיג רישיון במאמץ סביר, בתקציב סביר ובמשך פרק זמן הגיוני אינו גבוה – אני מסביר את הדברים בצורה הכי עניינית שאפשר, על מנת שהחניך יכול לשקול אם הוא רוצה להמשיך בקורס או לא. בהנחה שיש סכוי סביר לבצע קורס בצורה יעילה וטובה, אנחנו נמצאים, לאחר מספר שעות טיסה, במצב שבו החניך יודע היכן הוא עומד, וכיצד לתכנן בצורה הטובה ביותר את לו"ז הקורס, בהתאם לצרכים האישיים שלו.

זה מביא אותי לשאלת איכות ההדרכה ונסיון המדריך: ישנו פער עצום, בין הדרכה איכותית ממדריך מנוסה לבין הדרכה בינונית ממדריך עם נסיון דל. הפער הזה יבוא לידי ביטוי במלוא עוצמתו בסכום הכסף שיצטרך החניך להוציא עבור הקורס. צריך לזכור שעלות המדריך מתוך העלות הכוללת, היא החלק הקטן. מספיק שמדריך מנוסה יחסוך לחניך 20% מעלויות הקורס על ידי הדרכה איכותית, כדי שיווצר חסכון של מעל 15,000 ש"ח בהשוואה למדריך פחות מנוסה.

מעבר לענין הכספי, יש כאן שני דברים נוספים: האחד – שקל להרגיש בו מייד: אין להשוות את ההנאה שבקליטה ובצוע מוצלחים לבין התסכול הנובע מאי הצלחה. היכולת ללמד – אינה דבר מובן מאליו. העובדה שלפלוני יש רשיון מדריך אינה אומרת שהוא בעל יכולת זאת. הרבה מהיכולת הזאת נרכשת עם הנסיון, ורק אחרי אלפי שעות הדרכה. הדבר הנוסף שבו תחושו רק בשלב מאוחר, הוא איכות ההדרכה במובן של האיכות של הטייס שיוולד כתוצאה מהקורס. מדריך לא מנוסה – בהכרח יוליד פחות מוצלח מעמיתו המנוסה.

לסיכום, אורך הקורס מבחינת משך הזמן – מושפע בעיקר מהזמן שיכול להקדיש החניך לקורס. היקף "שעות המנוע" שיידרשו להשלמת הקורס, ומכאן גם העלות הכספית של הקורס, נגזרים מהעבודה הקשה שיבצע החניך באימון ובהכנה בבית – אך לא פחות מכך, ולפעמים יותר, מאיכות ההדרכה שיקבל.

אין בתוכן האתר כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.