קורס בישראל מול קורס בארצות הברית

בעקרון אדם יכול לבצע קורס טיס באירופה או בארה"ב ואז לחזור ארצה עם רשיון טיס זר ולבצע תהליך של הסבת רשיון זר. יש מי שחשבו שעלות רשיון בחו"ל + עלות הסבה בישראל הם זולים יותר. השוואה פשוטה של המספרים מלמדת קצת אחרת.  בעקרון קורס בארה"ב או במזרח אירופה יהיה זול יותר למי שחי ממילא באותה מדינה, ולא צריך לאחר מכן להסב את הרשיון שלו לרשיון ישראלי. אם בכוונתך להעביר את מרכז החיים שלך לחו"ל – עדיף לבצע את הרשיון בחו"ל. מי שמרכז חייו בישראל יגלה מהר מאוד שגם משיקולי עלות וגם משיקולים נוספים – עדיף לבצע את הרשיון בישראל. זה לא אומר שאי אפשר לטוס בחו"ל עם הרשיון הישראלי – נהפוך הוא, זה אפשרי וגם כדאי כפי שהסברתי במאמר שבקישור.

ראשית אני רוצה להבהיר, שהטענה כאילו משלימים את הקורס כולו בארה"ב או במקומות אחרים בתוך חודש, היא תאורטית למדי.  עוד יותר מכך, יש הטעיה גדולה באמירה שניתן להשלים את הקורס בחו"ל בתוך 40 שעות מנוע. לצערי, נתקלתי ביותר ממקרה אחד של אנשים שהאמינו בתמימות שאכן ישלימו את את כל הקורס בתוך חודש ימים ויחזרו עם רשיון. זה לא קרה. הסיבות לכך רבות. נתחיל במזג האוויר. כידוע, מזג האוויר לא עובד אצל אף בית ספר, לא בארץ ובודאי לא בחו"ל. מספיק שבוע ימים שבו אי אפשר פשוט לטוס בגלל סופה, רוח חזקה, גשמים או שלגים – כדי שכל תיאורית ה"קורס בתוך חודש" תקרוס. מה שקורה לא מעט, הוא שאנשים יוצאים ל"קורס של חודש", מגלים שהם לא השלימו אותו בתוך חודש וגם לא בתוך חודש וחצי, ולעיתים נאלצים לחזור ארצה בגלל התחיבויות בעבודה וכיוב' ואז לסוע שוב. הדבר כרוך לא רק בעלויות טיסה, אלא גם בעלויות של אתחול הקורס להסרת "חלודה" שנצטברה עקב הפסקת הקורס וחידושו. התוצאה היא בדרך כלל שהיקף הקורס, מבחינת "שעות מנוע" חורג מפרופוציות ביחס ליכולות של אותו חניך – אילו היה מבצע קורס רציף.

בצוע קורס דחוס, מביא לכך שהחניך יוצא לטיסת אימון לפני שהספיק להטמיע באמת את מה שנלמד בשיעור הקודם. התוצאה שיש בצוע של "שעות מנוע" לא יעילות. לכן שיטת ה"קורס בתוך חודש" והבטחות דומות, היא שיטה פסולה מעיקרה, שהשיקולים מאחוריה, לעניות דעתי, הם איך לגרום לחניך לשלם כמה שיותר בתוך כמה שפחות זמן, ולא טובת החניך.

יש גם לבצע אבחנה ברורה, בין אדם שיש לו קריירה, עבודה והכנסה קבועה בישראל, לבין צעיר שהשתחרר אתמול משירות צבאי, אין לו עבודה והוא לא מפסיד כלום מהיעדרות מישראל. לגבי אדם שיש לו הכנסות מעבודה בישראל, יש לשקלל גם את אובדן ההכנסה בארץ. בקורס שמתבצע בישראל במקביל לחיי היום-יום, אין שום בעיה לשלב לאורך זמן בין הקורס לבין ניהול החיים והמשך ייצור הכנסה מעבודה או ניהול עסק. לא כך כאשר עוזבים הכל ונוסעים לחודש וחצי או חודשיים או יותר לחו"ל.

בנוסף, בהקשר לענין הכספי, יש לקחת בחשבון את עלויות ההסבה של הרשיון הזר לישראלי כפי שפירטתי בקישור הבא.

לסיכום, השוואה אמיתית בין העלויות של הקורס בארה"ב לקורס בישראל צריכה להשוות מספר שווה של שעות טיסה בשני המקומות, את עלויות הטיסה והשהייה, הפסד הכנסות מעבודה בישראל ועלויות ההסבה של הרשיון בישראל. למרבית האנשים שיש להם עבודה או עסק בישראל – התוצאה הפשוטה תהיה שהקורס בישראל שווה ערך בעלות לקורס בחו"ל או זול יותר.

עם זאת, צריך להבדיל היטב, בין הקורס לבין צבירת נסיון. יתכן שלמישהו ישתלם לבצע את הקורס בישראל, אך אם הוא מעונין בקריירה בתחום התעופה, כדאי לו לצבור חלק מהשעות, אחרי הקורס הפרטי, בארה"ב. אבל את הקורס עצמו, כדאי בווודאות לבצע בישראל – למי שחי בישראל ומתכוון להמשיך לחיות בה. כדי להבין את מכלול השקולים, תצטרכו לקרוא את המאמר כולו.

לסיכום, בכל הנוגע למיקום הקורס הפרטי אם הייתי צריך לקבל החלטה, השיקול הדומיננטי הוא – היכן עומד להיות מרכז החיים שלי בשנים הבאות. אם מדובר במישהו שצריך ממילא לבצע relocation במסגרת העבודה ולחיות בחו"ל – יש הגיון רב בבצוע הקורס בחו"ל. אם מדובר באדם עם עבודה או עסק בישראל – לא סביר לבצע את הקורס בחו"ל אם מרכז חייו עתיד להיות בישראל.

לגבי צעיר אחרי צבא שאין לו עבודה או עסק בישראל – יתכן שכדאי לבצע את הקורס בחו"ל. זה מקרה גבולי.

לגבי מי שמעונין לפתח קריירה בישראל – הייתי ממליץ ללמוד בישראל ולטפח ככל האפשר היכרויות בתחום התעופה בישראל. ראו בענין זה מאמר נפרד שלי בנושא תעופה כקריירה.

 

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.