כמה עולה הקורס

כדי לסכם את נושא העלויות, רכזתי את כל הנתונים בטבלה מסודרת, בתחתית מאמר זה. הטבלה כוללת את כל העלויות מכל סוג ומין שקשורות לקורס, ולא רק את הטיסה עצמה.

יש לשים לב שעלויות "שעות המנוע" שבטבלה, מושפעות ממחירי הדלק. המחירים שבאתר לא מעודכנים באופק שוטף, לכן לפני הקורס יש לבדוק שוב את המחיר העדכני. עם זאת, אני משתדל שלא ייווצרו פערים גדולים מדי, כך שהטבלה בהחלט יכולה לתת לכם סדרי גודל טובים לבדיקה ראשונית, גם כשהיא לא מעודכנת, ובדרך כלל הסטיות לא תהיינה יותר מ-5% מעלה או מטה מהממוצע בשוק. הטבלה בהחלט מספיק טובה כדי להחליט האם הקורס בכלל בתחום היכולת הכספית שלכם. הטבלה מבוססת על "שעות  טיסה". חשוב להבין את הפירוש של מונח זה. שעת טיסה" או "שעת מנוע" פירושו שעה מלאה בת 60 דקות שבמהלכה פועל מנוע המטוס. אתם לא צריכים לשלם עבור ההדרכה שמתבצעת על ידי המדריך המעשי, על הקרקע, בזמן שהמנוע לא עובד. בפועל, חלק מהשיעורים יכולים להיות חצי שעה באוויר ועוד חצי שעה תדריך וחצי שעה תחקיר. במקרה כזה, הואיל והמנוע פעל במשך חצי שעה בלבד, למרות שקבלתם הדרכה במשך שעה וחצי – התשלום מתייחס רק לזמן המנוע, כלומר רק לחצי שעה.

תאורטית ניתן להסתפק ב-40 שעות טיסה שהחוק דורש, אך זו לדעתי אפשרות שאין לקחת אותה בחשבון. הואיל וחלק מהאנשים זקוקים ליותר שעות טיסה מאחרים, הכנתי שתי טבלאות שונות המתייחסות למי שזקוק ל- 50 שעות (ואלה המצוינים בלבד – אל תבנו גם על זה!) ולמי שזקוק ל-60 שעות טיסה, וזה כבר קרוב יותר להיקף ההשקעה הריאלי שיידרש לכם. למרות שעל פי החוק מספיקים 40 שעות טיסה, לא הכנתי כלל טבלה כזאת, משום שיש מעט מאוד אנשים שמצליחים לסיים את הקורס ב-40 שעות טיסה. תכנון כספי של טייס-לעתיד, כמו כל תכנון של טייס, חייב להיות תמיד על הצד הזהיר. בכל מקרה, עדיף להיות "מופתעים לטובה" ולא חלילה להיפך. אם מישהו מדבר אתכם על קורס של 40 שעות כאילו מדובר בענין ריאלי ושגרתי  – היו חשדניים מאוד כלפי כל מה שהוא אומר לכם!

הערה: המחירים משתנים כל הזמן ואני לא מעדכן אותם בכל פעם שיש שינוי קטן כלפי מעלה או מטה. כל מה שאני מציין כאן ובכלל באתר, הם ריכוז של "סדרי גודל" של המחירים של "בתי הספר" המוכרים שירותים אלה. המחירים נעים מעלה מטה, בדרך כלל עם שינויים במחירי הדלק, והמידע נועד רק לקבלת כוון כללי. אני מדריך טיסה ועוסק בצד המקצועי בלבד ולא עוסק בצד הכספי. אם תחליטו לבצע את הקורס, אעזור לכם לברר בצורה יעילה את המחירים המדוייקים ולהשוות ביניהם כדי לקבל את ההצעה הטובה ביותר לפי שיקוליכם. הסיבה להבאת הנתונים הכספיים באתר היא אך ורק כדי שיהיה לגולש מושג כללי במה מדובר. זה לא "הצעת מחיר" ולא שום דבר – ואני אינני בעל מטוס ואינני מציע למכירה דבר על בסיס טבלה זו. עוד יש לשים לב שחלק מבתי הספר משתמשים גם בסימולטור [לא כמו זה שיש לכם בבית על המחשב האישי, אלא משהו קצת יותר רציני] כחלק מהקורס או כאופציה נוספת לתרגול. גם כאן – יש לבדוק את העלויות ולשקלל גם את הרכיב הזה. עלות כוללת לחניך ממוצע תהיה בסביבות 70-80 אלף ש"ח לקורס טיס לקבלת רישיון פרטי. הרכיב העיקרי של העלות הוא "שעות מנוע" כלומר הזמן שחולף מרגע שמתניעים את המטוס ועד שמדוממים את מנועו וכן מדובר בסדר גודל של 1,000 ש"ח לשעה וכן תשלום למדריך שהוא סדר גודל של 350-400 ש"ח לשעה. רכיבים שוליים אחרים הם אגרות למבחנים העיוניים [סדר גודל של 300 ש"ח למבחן והמבחן המעשי [בערך 1,500 ש"ח] וכן תשלום לבדיקה הרפואית [סדר גודל של 500 ש"ח].

לעומת זאת בהיבט המקצועי, הקורס מתנהל כולו מולי והאחריות לקידום המקצועי של החניכים שלי, מוטלת על כתפיי. "בית הספר" הוא אך ורק גוף שמספק מטוס, שירותי תחזוקה, בטוחים וכיוב', אך אינו עוסק בהדרכה או לימוד. לפני תחילת הקורס אני מציג לחניך את בתי הספר והוא בוחר לו – לפי השיקולים האישיים וההתאמה האישית לצרכיו. בדרך כלל אני גם בודק יחד איתו גם את הצד הכספי העדכני במדוייק, בעבורו. הצד המקצועי מנוהל אך ורק על ידי המדריך. כמדריך מהמנוסים בישראל, אינני תלוי באף בית ספר ולכן אציג לכם את כל בתי הספר, וככל שזה תלוי בי – אתם תקבעו היכן יתבצע הקורס ולא אני.

 

 

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.