איך לבחור מדריך

בחירת המדריך היא למעשה ההחלטה החשובה ביותר במהלך כל הקורס. להחלטה זו חשיבות גם במישור מידת ההצלחה שתשיגו, גם בקצב הלימוד (והמשמעות היא חסכון של כסף בעלות הקורס), גם בשאלה איזה סוג של טייסים תהיו או לאיזו רמה תגיעו וגם לחוויה הכוללת. אני ממליץ בפניכם לקרוא היטב מאמר זה, רצוי יותר מפעם אחת, ולוודא שאתם מבינים את המשמעות של הדברים.

בחירת המדריך איננה קשורה לבחירת בית הספרכל המדריכים בישראל הם עצמאיים ואינם שכירים של בית ספר כזה או אחר. יותר מכך, זו תופעה נורמלית ומקובלת בישראל שמדריך מלמד במספר "בתי ספר", כאשר כל חניך בוחר לעצמו את בית הספר. המחויבות המקצועית והאישית של המדריך צריכה להיות כלפי החניך וקידומו המקצועי. אני וכל המדריכים המוכרים לי מקבלים את שכרנו  ישירות מהחניכים שלהם ואיננו מקבלים כל שכר מבית הספר עבור ההדרכה. בחירת המדריך היא יותר ענין אישי וסובייקטיבי. אין מדריך אחד המתאים לכל הטייסים הפוטנציאליים, ובכל זאתכמה קווים מנחים חשובים ביותר לבחירת המדריך:

 

1.אחת התכונות החשובות אצל מדריך  טיסה, היא היכולת שלו להעביר חומר בצורה ברורה ומובנת לחניך. את זה תוכלו לראות במהלך טיסת ההיכרות שממילא תצטרכו לערוך. זו טעות חמורה לבחור/להחליט על זהות המדריך בלי לטוס איתו טיסת היכרות.

2.סבלנותו ונכונותו האישית של המדריך להקדיש זמן לחניך, מחוץ לזמן הטיסה, היא קריטית. הנכונות להשקיע זמן על הקרקע, לתדריכים מפורטים, לתחקירים מדוייקים, לתשובות מפורטות לשאלות החניך. איך תדעו את זה? שימו לב לאופן שבו אתם מקבלים הסברים במהלך טיסת ההיכרות, סגנונו האישי של המדריך יבוא שם לידי בטוי, ותוכלו לדעת אם בקשר האישי מולכם המדריך מתאים לכם מבחינת רמת הקשב והסבלנות שיש לו כלפיכם באופן אישי.

3.התקשורת האישית בין החניך והמדריך חייבת להיות קולחת. תקשורת בעייית = התארכות מיותרת של הקורס (= עלות כספית מיותרת לחניך). טייס לעתיד חייב להרגיש נוח עם מדריך הטיסה וחייב להרגיש כי יש לו תקשורת טובה ונינוחה עם המדריך. חניך לחוץ, לא ילמד בקצב המיטבי, גם אם המדריך הוא אלוף העולם בתעופה. גם מאפיין זה ניתן לראות בקלות במהלך טיסת ההיכרות. אם המדריך מתנהג בדרך שמעוררת בכם הסתייגות, זה לא ייעלם במהלך הקורס, ואין להתעלם מכך.

4.תמיד עדיף ללמוד לטוס עם מדריך ש"ראה עולם" והועסק כטייס בנתיבים בינלאומיים או במדינות מחוץ לישראל, באופן שהוא יכול להעניק לחניך פרספקטיבה רחבה של עולם התעופה. זוהי טעות לנסות ללמוד אצל מדריך שמעולם לא עבד בחו"ל ולא מכיר את עולם התעופה לעומק. יש לברר זאת עם המדריך בשיחת הטלפון עוד לפני שתחליטו אם להפגש עם אותו מדריך.

שימו לב לניואנסים הקטנים: יש מדריכים ש"טסו בארצות הברית" או במקום אחר – זה משפט חסר משמעות, מפני שכל טייס פרטי מתישהו שוכר מטוס בארה"ב או באירופה וטס להנאתו שם, לכן יש גם מדריכים כאלה. מה שאתם מחפשים זה אנשים שהועסקו כטייסים בטיסות בינלאומיות על בסיס קבוע וצברו נסיון משמעותי גם בתחום זה. אל תתביישו לשאול באיזו חברה הועסק המדריך ובדקו את החברה באינטרנט.

5.חשוב מאוד שלמדריך תהיה היכרות עם טיסה במטוסים גדולים ולא רק מטוסים קלים של 2- 10 מושבים. יש לכך חשיבות בכמה מישורים. אפשר להשוות זאת לכך שלא הייתם רוצים ללמוד לתואר ראשון באוניברסיטה אצל מרצה שכל השכלתו מתמצית בתואר ראשון (גם אם הוא למד לתואר ראשון במשך 20 שנה), והייתם מעדיפים מרצה שסיים דוקטורט לפחות ובצע מחקרים שהעניקו לו ידע רחב ועומק. מעבר לכך, בסך הכל רוב עולם התעופה מבוסס על מטוסים גדולים יותר, והם אלה שתפגשו בשמיים. אתם צריכים ללמוד אצל מי שמכיר מטוסים אלה, ולא אצל מי שקרא עליהם בספרים. המדריך צריך להכיר מבפנים התנהלותם של מטוסים גדולים כדי להדריך אתכם באופן מיטבי. אל תתביישו לשאול מה המטוס הגדול ביותר שעליו מוסמך המדריך שלגביו אתם מתענינים,זו זכותכםפשוט העלו זאת כשאלה בשיחת הטלפון לפני שאתם מחליטים אם להפגש עם אותו מדריך טיסה.

6.חשוב גם ללמוד לטוס אצל מדריך שעבד בפועל כטייס מסחרי בחברות תעופה ולא רק מישהו ש"צבר" שעות והצליח איכשהו לקבל רשיון של מדריך טיסה, ואין לו בעצם ערך מוסף להציע לכם.

7.ולבסוף, החשוב ביותר: יש פער עצום בין מדריך מנוסה לבין כזה ש"יתגלח" על זקנכם. מקצוע הדרכה בתעופה מורכב מאינסוף פרטים קטנים שאין דרך אחרת אלא ללמוד אותם דרך הנסיון כמדריך.  מדריך מנוסה יזהה במהירות את החולשות והחוזקות שלכם ומנסיונו יידע איך לטפל בהם. יש לזה משמעות מעשית מאוד: גם בצד הכספי – חסכון בשעות מנוע מיותרות שתבזבזו עד שהמדריך הטירון יבין מה הוא צריך לעשות, וגם ברמת התסכול שתצברו עד שהמדריך יצליח ל"פצח" את הבעיה. במישור הכספי – ההבדל מגיע בפועל לפער של עשרות אחוזים בהיקף הקורס, בין בצועו אצל מדריך מנוסה לבין מדריך לא מנוסה. כשאני אומר "מנוסה" אני מתכוון למישהו שלזכותו יש לזכותו כמה עשרות טייסים שקיבלו תחת הדרכתו האישית, מתחילת הקורס ועד סופו. לעשות קורס אצל מדריך שיש לזכותו פחות מ-20 בעלי רישיונות שהודרכו על ידיו – זו לדעתי טעות.

בצד שיקול הנסיון, גם צריך להיזהר מהכיוון ההפוך: לימוד אצל מדריך שחוק שעוסק מבוקר עד ערב בהדרכה, עלול להיות בעיה גם כן. כמו כל דבר בחיים, צריך רמה מסוימת של איזון שתבטיח שתקבלו את ההדרכה האיכותית ותשומת הלב שאתם צריכים כדי לבצע את הקורס בצורה מוצלחת.

אני באופן אישי, מותיקי המדריכים בישראל ומהבכירים שבהם, משמש כמדריך טיסה, גאה להיות מדריכם של עשרות רבות של טייסים בעלי רישיונות בעזרתי, חלקם טייסים שבחרו בתעופה כקריירה ומשמשים טייסים מקצועיים וחלקם בחרו מראש בתעופה כתחביב ונהנים להיות טייסים פרטיים. אני מקפיד לשמור על מספר מצומצם של חניכים שאותם אני מדריך בכל רגע נתון, כדי להימנע מעומס יתר שיפגע בחניכיי. אשמח להדריך טייסים פוטנציאלים שלאחר טיסה איתם אתרשם שיש להם את הפוטנציאל המתאים ואשר יש להם תשוקה אמיתית לתעופה. אנא שימו לב: אני לא עוסק בשום "טיסות רומנטיקה" או "טיסות כיף" או דברים מסוג זה לא חלילה מתוך זלזול, אלא מתוך בחירה מקצועית להתרכז בתחום המקצועי שלי כמדריך המכשיר טייסים במסגרת קורס טיס אזרחי 

המעונינים לבדוק את האפשרות ללמוד לטוס בהדרכתי, מוזמנים לשלוח ווצאפ לטלפון שבראש הדף בצד שמאל, או לפנות אליי בדוא"ל  לכתובת:   info@tayas.co.il

 

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.