תכנון כנף.

wing.jpg מעבר לשיקולים של יעילות אווירודינמית, שיידונו בנפרד, אחד השיקולים המרכזיים בתכנון הכנף הוא: כיצד בונים כנף המזדקרת בצורה ידידותית?

המשך קריאה…

מהירות ההזדקרות.

brielilng.jpg מהירות ההזדקרות – אינה קבועה. היא משתנה ותלויה בגורמים שונים כמו במשקל, מיקום מרכז הכובד של המטוס, מקדם העומס וצפיפות האוויר.

המשך קריאה…

ההזדקרות.

stall.jpgמהי הזדקרות? זוהי תופעה שבה מתנתקת זרימת האוויר (=שכבת הגבול של הזרימה), מעל פני הכנף. כתוצאה מכך המטוס מאבד את כח העלוי. על מנת להבין כיצד מתרחשת תופעה זו ומה משפיע עליה, עלינו להיזכר במספר מושגי יסוד.

המשך קריאה…

הפרופיל האווירודינמי.

aifoils.jpg פרופיל אווירודינמי, היינו, כזה שיש לו קימור, הוא יעיל יותר מלוח שטוח. למה? בין השאר, כי ההתנגדות שהוא מייצר קטנה יותר. פרופיל אווירודינמי מייצר רק כ- 5% (ופחות) מסך כל ההתנגדות שמייצר לוח שטוח. כמובן שמשווים שני פרופיל מסויים עם לוח בעל שטח פנים זהה ושטח חתך זהה.

המשך קריאה…

מרכז הלחץ.

Pressure_20Gauge.jpg כמות העילוי שמייצרת הכנף,  משתנה לאורך הפרופיל. היינו, נקודות מסוימות על פני הכנף מייצרות יותר עילוי מאחרות. הסיבה לכך היא שגובה העקימון משתנה (וכן זוית ההכוונה). בנקודות בהן העקימון העליון גבוה יותר, האוויר נאלץ לזרום מעליו במהירות גבוהה יותר ולכן הלחץ הסטטי נמוך יותר וממילא העילוי באותה נקודה גבוה יותר.

המשך קריאה…

נוסחת העילוי.

manof.jpgעל מנת להבין טוב יותר את עקרון העילוי, כדאי לראות מהם הנתונים המשפיעים על כמות העילוי. ברור לנו כבר שככל שהמטוס מייצר עילוי גדול יותר, טוב לנו יותר כטייסים. על מנת לבחון מהם אותם נתונים, צריך לבחון את הנוסחה לפיה ניתן לחשב את כמות העילוי.

המשך קריאה…

עקרון העלוי.

smallairplane2.jpg מה גורם בעצם לאווירון להיות מסוגל להישאר באוויר? כיצד ניתן ליישם את שלושת החוקים של ניוטון ואת חוק ברנולי שעליהם קראנו בדפים הקודמים, כדי להבין את עקרון העלוי?

המשך קריאה…