האם אני מתאים להיות טייס

רוב האנשים מסוגלים ללמוד לטוס. לכן, כדי לדייק, צריך לשאול, מהו הקצב שיושג בתהליך הלימוד. במילים אחרות, השאלה האמיתית היא, האם אדם מסוים יוכל להיות טייס בתוך פרק זמן סביר ובהשקעה סבירה? או שיידרש לו נצח ותקציב גבוה באופן חריג?

כדי להשיב בצורה כנה לשאלה זו, צריך להבין קודם את תהליך הלמידה בקורס טיס. התהליך כאן שונה מעט מלמידה בכיתה. הוא גם לא דומה ללמידה של סוגי ספורט כמו שחיה או כדורסל. זה נושא מורכב ואני לא מתכוון להכנס כאן יותר מדי לעומקם של דברים, אבל כן אשתדל להעמיד לפחות את עיקרי הדברים, על דיוקם.

סביבת הלימוד משפיעה על אופן הלימוד. זאת אומרת, החוויה שלנו בזמן טיסה, מה שאנחנו מרגישים בזמן שאנחנו באוויר – משפיע על היכולת השכלית ויכולות הלמידה הכלליות שלנו. יש הבדל עצום, בין מישהו שמרגיש פחד משתק בזמן שהוא באוויר, לבין מי שמתרגש, אולי גם קצת פוחד – אבל לא נכנס למצב של חוסר יכולת לחשוב בהגיון באופן כללי. לימוד טיסה – הוא בסופו של דבר הקנייה של מיומנות שיש בה שילוב מנטלי ופיזי. למישהו שחש כל כך מאוים, עד כדי כך שהוא לא מסוגל לחשוב ברמה הבסיסית ביותר – יתקשה ללמוד. אין לזה שום קשר ל"קוארדינציה" או שום קשקוש דומה שבודאי שמעתם עליו בעבר. מי שיכול להביא אתכם למצב של רגיעה ויכולת ללמוד גם תוך כדי התרגשות, הוא רק מדריך מנוסה מאוד.

למדריך יש חלק חשוב מאוד ביצירת אווירה מתאימה ללימוד – מצד החניך. ככל שהמדריך מנוסה יותר, הוא יצליח ליצור מהר יותר, ובאופן יעיל יותר, סביבה לימודית תומכת עבור החניך. כל חניך הוא עולם אחר, וכל אדם משיג סביבה רגועה שמאפשרת לו לימוד יעיל באוויר – בצורה שונה. זה תפקידו של המדריך להבין איך להגיע אליכם ואיך ליצור עבור כל אחד את תחושת הביטחון שהוא זקוק לה.

אחרי נסיון של אלפי שעות הדרכה, אני יכול לסכם את הנקודה הזאת בצורה הבאה: כשמגיע אלי אדם שמתענין בלימודי טיסה, אני מנסה ללמוד אותו כמה שיותר מהר. בכך מתמצה כל הידע שרכשתי במשך אלפי שעות של התבוננות בחניכים ושימת לב לפרטים קטנים. בזמן טיסת היכרות, אני יכול לראות את התנהלות החניך, איך הוא מגיב כאשר יש נסיבות שבאופן טבעי מעוררות חשש או פחד אצל כל אדם שפוי, ומה קורה לו מבחינת היכולת לחשוב ולהגיב.

ענין אחר, הוא היכולת השכלית, פשוטו כמשמעו. זה נשמע טריוויאלי, אבל לאנשים אינטילגנטיים יותר, קל יותר בקורס טיס, לפחות בהיבטים מסוימים. הסיבה לכך היא שטיסה, היא בין השאר, תהליך של עיבוד מידע באופן רציף. כלומר, כל הזמן אנחנו בוחנים נתונים שונים, מפרשים אותם ופועלים לפיהם. לכן ברור, שמישהו טיפש במיוחד, יתקשה בכך. לא צריך להיות גאון כדי להיות טייס, ואין צורך בשום תעודה. אבל צריך להיות לא טיפש.

מכאן אני רוצה לעבור לטעות מקובלת, קרי, המחשבה שיש דבר כזה שקוראים לו "קוארדינציה" ושהוא חזות הכל. נכון שיכולת טכנית גבוהה או "קוארדינציה" טובה הם יתרון, אבל טייס מתלמד עם יכולת טכנית נמוכה ו"קוארדינציה" מוגבלת, אבל עם חלוקת קשב סבירה, וראש בריא על הכתפיים – יהיה טייס מצויין. הכשרתי טייסים רבים, שהיכולות הטכניות שלהם נמוכות מאוד. לכל אחד כזה, מצאתי פתרון שמתאים לו באופן ספציפי, ומסייע לו לעקוף את הנקודות הקשות לו באופן אישי. זו מעולם לא היתה נקודת מעצור בקורס.

הדבר הכי חשוב המשפיע על הצלחת החניך בקורס, חוץ מאיכות ההדרכה שהוא מקבל, זו רמת הנחישות של החניך: עד כמה באמת הוא רוצה להיות טייס. מי שמגיע לשדה סתם כי הוא רוצה "קישוט" נוסף לתלות על הקיר, בדרך כלל, לא יהיה נחוש מספיק כדי להשקיע את הדרוש להצליח. מי שבאמת אוהבים לטוס, מי שיש בהם התלהבות אמיתית ממטוסים – ימצאו שזה מספק להם כוחות שהם לא הכירו אצל עצמם.

אדם נבון ומשקיען יכול להשיג תוצאות מצוינות, גם עם יכולת טכנית מוגבלת ביותר.  מדריך בעל נסיון, יוכל לומר לך תוך זמן קצר מאוד, אם את/ה מתאים לקורס טיס או לא, ואם אתה מתאים – האם יהיה לך קל או קשה והיכן אתה נמצא בסקאלת הפוטנציאל. לטיסה כזו נהוג לקרוא בשם "טיסת היכרות", אבל, וזה אבל גדול מאוד: טיסה כזאת חייבים לבצע עם מדריך מנוסה מאוד העוסק בהדרכה, ולא עם מי שעוסק ב"טיסות רומנטיות" ו"טיסות חוויה" או דברים דומים. יש הבדל מהותי, יסודי, בין השניים. חברות רבות ו"יזמים" שונים משווקים "טיסת היכרות", כ"מוצר מדף" ולא מתוך התכווננות עמוקה להדרכת טיסה. משוב שמתקבל מטיסה שבוצעה במסגרת שיווקית של "טייס ליום אחד" או "טיסת רומנטיקה" או קשקוש דומה, יהיה לרוב שטחי, ולא יניב את המבחן האמיתי שאתם צריכים באמת כדי לקבל תשובה אמיתית לשאלה שמענינת אתכם. כדי לקבל משוב רציני, יש לעשות טיסת היכרות אך ורק עם מדריך מנוסה שעוסק בהדרכה ולא בשום "טיסות רומנטיקה" או "טיסות חוויה". באופן כללי, מדריכים מנוסים ורציניים – לא יבצעו טיסות "רומנטיקה" או דברים מסוג זה, אלא יתרכזו בהדרכה מקצועית של חניכים במסגרת קורס טיס.

עוד על טיסת היכרות ראו במאמר "טיסת היכרות".

לפני שאתם מפתחים ציפיות לא סבירות – אני רוצה לחדד נקודה: טיסת היכרות היא משהו קצר מאוד, בדרך כלל זמן הטיסה עצמו הוא כחצי שעה [להבדיל מהתדריך והתחקיר, בדיקות המטוס ויכוב' שיכולים להימשך עוד שעה נוספת]. בסיום טיסת היכרות, מדריך מנוסה מאוד, יזהה בוודאות מקרי קצה: כלומר כאלה שבוודאות יתקשו מאוד מאוד בקורס, וכאלה שכנראה יעברו אותו ללא כל בעיה. זו למעשה החלוקה החשובה – כי כל מי שמתעניין בקורס, רוצה לוודא קודם כל, שהוא לא בקבוצה שתתקשה באופן חריג לעבור את הקורס, והוא גם מקווה שהוא בקבוצה שעבורה מעבר הקורס יהיה וודאי. אם מישהו נמצא אי שם באמצע – הסיווג המדוייק שלו, פחות חשוב בשלב הראשון. לגבי כל מי שנמצא באמצע, הסיווג שלו, קשה יותר ורק לאחר מספר שעות נוספות אפשר יהיה לחוש, באיזה מקום מדויק יותר נמצא החניך. יש סיבה לכך שבקורסים על חשבון המדינה, כמו בקורס צבאי, מאז ומתמיד היתה מסורת שבה מחסום 10 שעות הטיסה הראשונות  – הוא המחסום שבו מודחים המספר הגדול ביותר של חניכים בבת אחת.

בכל הנוגע לאופן הלימוד, אני יכול להעיד, שאין שני חניכים זהים, ואין שני אנשים שלומדים לטוס בדיוק באותה צורה. כל אדם הוא שונה, וכל אדם צריך לקבל הדרכה מותאמת לו אישית. זה לא אומר שאחד ילמד לטוס על הגב ואחד על הבטן – זה רק אומר שהדרך שבה יועבר לו חומר הלימוד, תהיה שונה.

אם תבצעו טיסת היכרות במתכונת כפי שהגדרתי בפיסקה הקודמת, יהיו לכם הכלים לקבל החלטה מושכלת, האם זה מתאים לכם, ותדעו לאיזו קבוצה, בהקשר שהזכרתי קודם, אתם שייכים. חלק מבתי הספר לטיסה עורכים "מבצעים" מדי פעם, שבהם מי שמבצע באמצעותן קורס טייס מקבל כהטבה טיסת היכרות חינם. בתי הספר מעדכנים אותי בדבר "מבצעים" אלה ואני דואג לבצע את טיסת ההיכרות עבור הפונים אליי אצל אחד מבתי הספר שבאותו זמן עורך מבצע כזה.

המעונינים בטיסת היכרות ממדריך מנוסה, יכולים  לפנות אלי במייל או להתקשר אליי לתיאום טיסת היכרות למספר הטלפון שמופיע למעלה בראש הדף בצד שמאל.

אין בתוכן האתר או במידע שנמסר על ידי מנהל האתר בכל דרך אחרת, לרבות טלפון, הודעות, דוא"ל, פגישה וכיוב' כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש/ת מתעניין/ת לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.