טעויות נפוצות שיש להמנע מהן בתחילת הדרך

ישנן טעויות רבות שכולנו יכולים לעשות, אבל יש שתיים, שמנסיוני ארוך השנים, גורמות הרבה יותר תקלות מכל האחרות. כדי לעמוד על כך, צריך להכיר את המבנה של ענף הדרכת הטיס בישראל.


במסגרות צבאיות או בבתי ספר הגדולים במיוחד בארה"ב [אך לא בבתי הספר הקטנים יותר], בית הספר לטיסה – הוא אכן מוסד לימודי שעוסק בהדרכת טיסה, והמדריכים פועלים במסגרת בית הספר. אבל, רוב ענף התעופה הכללית, גם בארה"ב ואירופה, וגם בישראל, פועל אחרת. במקומות אלו, ובמיוחד בישראל, "בית ספר לטיסה" הוא לא באמת בית ספר במשמעות הרגילה של הביטוי. זו מסגרת מנהלתית בלבד. זו מסגרת שמספקת מגוון רחב של שירותים לחניך – אבל רק את זה: בית הספר מספק את המטוס, את הביטוחים לחניך הטיס, את מערך התחזוקה הדרוש לתפעול בטוח של המטוס, את הממשק המנהלתי מול רשות התעופה האזרחית, את המתקן הפיזי שבו יתקיימו התדריכים והתחקירים ועוד. אבל, וזה החשוב, את ההדרכה עצמה, מרכז אך ורק המדריך האישי של החניך בקורס טיס. המדריך, והוא לבדו, מלמד את החניך, מאמן אותו, מרכז עבורו את כל הידע הדרוש ומעביר אותו לחניך. כיון שכשאנחונו אומרים "בית ספר" אנחנו חושבים על גוף מקצועי שמלמד דברים, ולא על תשתית מנהלתית, אפשר לומר, שברמה המעשית "בית הספר" זה המדריך. מידי פעם צצה בישראל "מכללה" או "אקדמיה" לתעופה המתהדרת בהבטחות שונות – ולמרבה הצער, נעלמת. בסופו של דבר, מי שנשאר תמיד בשטח, וממשיך בעשייה, מזה עשרות שנים, ללא הפסקה – אלו המדריכים.

יש בהחלט הבדל בין בתי הספר. אבל, מדובר בעיקר בהבדלים הקשורים ל"חווית משתמש" ולאדמיניסטרציה, ופחות לצד המקצועי. ההבדלים הם יותר בהיבטים של נוחות – והרבה פחות בצד הכספי. התחרות בין בתי הספר היא "צוואר אל צוואר" ולמעשה, אם משווים "תפוחים לתפוחים ועגבניות לעגבניות", כלומר אם משווים נתונים השוואה אמיתית, אין הבדל מממשי ביניהם. בענין הזה, למי שעוסקים בשיווק מטעם בתי הספר, לעיתים יש נטייה טבעית להציג את הדברים באופן הנוח להם. לכן הטוב ביותר הוא לבדוק את הנתונים שאתם מקבלים מול מדריך אישי, אשר מחויב לכם, ורק לכם. אם הגעתי למדריך דרך "בית ספר" – אתם בעצם מקבלים הפניה למדריך שהוא "מטעם" בית הספר,והוא אינו באמת מטעמכם ומחויב רק לכם. כאשר פניתם למדריך באופן ישיר, ומדובר במדריך שבפועל מדריך ביותר מבית ספר אחד – יש לכם אפשרות ליהנות ממדריך שמחויב רק לכם ואינו תלוי בבית הספר. לכן, יש סכוי טוב יותר שהוא לא ישקול שיקולים שהם לטובת בית הספר – אלא לטובתכם בלבד. גם כאן, יש משמעות לרמת הניסיון של המדריך: מדריך מנוסה ומוכר, אינו תלוי באף בית ספר, ולמעשה, בתי הספר מחזרים אחר מדריכים כאלה. כאשר מדובר במדריך פחות מנוסה – המצב הפוך.

הדבר שקובע יותר מכל דבר אחר, כמה שעות הדרכה תצטרכו במהלך הקורס, ומה תהיה האפקטיביות של שעות הטיסה ששילמתם עבורם, הוא אך ורק איכות ההדרכה שתקבלו מהמדריך האישי. הפערים בין המדריכים יכולים להיות תהומיים.

מכאן נובע שטעות בבחירת בית ספר תגרום אולי לאי נוחות מנהלתית ברמה כזו או אחרת, ואולי אפילו להפרש זניח כנראה, בעלות הכספית, אבל לא תגרום לנזק בלתי הפיך ברמת ההדרכה. לעומת זאת, בחירה שגויה במדריך לא מתאים עלול לא רק להיות טעות כלכלית חמורה [בהפרש משמעותי לעומת בחירה נכונה] אלא, וזה העיקר, בחירה שעלולה לפגוע בהתקדמות בקורס ואף בהמשך הדרך כטייסים. כל טעות של המדריך פירושה – שעות טיסה נוספות שעלותן הכספית גבוהה מאוד.

מדריך לא מתאים, לא יאתר במהירות את נקודות החוזקה והחולשה שלכם והתוצאה תהיה התארכות מיותרת של הקורס [שאתם תחשבו בטעות שהיא בגללכם – אבל למעשה היא בגלל כשלון של המדריך]. מדריך טוב יידע לא רק להעביר את הקורס בצורה יעילה, הוא יבין איך לכוון אותכם כדי שתבצעו את התרגילים הדרושים בקורס בצורה הטובה ביותר תוך ניצול מירבי של זמן הטיסה היקר והתוצאה תהיה שתהיו טייסים טובים יותר, בעלות כספית נמוכה יותר. מדריך טוב ידאג לכך שלא תתקבעו על הרגלים שגויים או כאלה שעלולים להיות לכם לרועץ בהמשך הדרך – וזה דבר קריטי לא רק בהיבט הכלכלי אלא הבטיחותי.

טעות נוספת שיכולה לעלות ביוקר,  במובן הכספי הפשוט, היא חישוב לא נכון של עלויות הקורס – ביחס למי שאין ברשותו מראש את כל הסכום, אלא רק חלק ממנו. מצב כזה יכול לגרום לכך שהקורס יופסק במהלכו, ויתחדש רק לאחר שהחניך השלים את החסר. הבעיה היא שהפסקה כזו גורמת לצבירת "חלודה" ביחס לידע והמיומנויות שנרכשו עד אז. התוצאה היא שהאורך הכולל של הקורס מתמשך, לא רק במונחי זמן, אלא בעיקר, במונחי כסף. למי שנמצא במצב זה אני ממליץ פשוט לפנות אלי ולקבל עזרה בחישוב פיזור העלויות על פני טווח הזמן כדי לא להימנע מטעות זו.

אין בתוכן האתר כדי להוות יעוץ או בסיס להסתמכות כלשהי. על הגולש לבצע בדיקות עצמאיות באמצעים שיבחר לעצמו.