הדפסה גלי רדיו

ללמוד לטוס פירושו גם ללמוד לנהל מערכת קשר. כדאי גם לדעת קצת על הצד הטכני שמאחורי הדברים, אף שתוכן מאמר זה אינו חלק מהנושאים למבחן לצורך קבלת רשיון טיס.

 

גלי רדיו, הם סוג של קרינה אלקטרומגנטית. כמו כל קרינה אלקטרומגנטית, עוברים גלי הרדיו דרך האוויר והריק ומפוזרים בחלל באופן שווה, ואינם זקוקים לכל "כלי תחבורה". כאשר גלי רדיו נעים דרך אנטנה, תנועת השדות המגנטיים והחשמליים שלהם, גורמים לזרם חילופין ומתח באנטנה. את התוצאה שאנחנו מקבלים על גבי האנטנה אפשר להפוך לתוצאה שניתן לשמוע באוזן אנושית.

גלי הרדיו הם לפיכך תוצאה של שילוב השפעות חשמליות ומגנטיות, והם נעים במרחב במהירות האור, שהיא 300 אלף קילומטרים בשניה.

שידור גלי הרדיו נועד להעברת מידע. המידע יכול להיות הגלים עצמם והוא גם יכול להיות משהו שהגלים נושאים ביחד איתם. לדוגמא, אפשר להוסיף קול לגלים ואז להעביר דיבור/שמע באמצעות גלי הרדיו. להוספת הקול לגלים אנחנו קוראים "אפנון".

היחידות שמשמשות להרכבת המידע על הגל מכונות באופן כללי "אפננים" Modulators . האפנן יוצר שינויים על גבי גל הרדיו ולכן למעשה מעניק לו את האופי של המידע שרוצים להעביר, ומכאן המילה אפנן Modulator. גל הרדיו נושא את השנויים שהורכבו עליו על ידי האפנן ולכן הוא מכונה "גל-נושא" Carrier Wave.

אחת השיטות הראשונות והפשוטות ששימשו בעבר להעברת מידע (ואנחנו משתמשים בה גם כיום לזיהוי תחנות של עזרי נווט), היא קוד מורס. בשיטה זו, לא מאפננים את הגל במאומה, ומשדרים "גל מתמשך", שניתן לקטוע אותו באמצעות מפסק פשוט. קוד המורס נוצר על ידי הפסקת הגל המתמשך בעזרת מפסק כך שקטעי הגל המשודרים והרוחים בינהם יוצרים קוד של אותיות אותו למדו לפענח המפעילים. יחידת הממשק במקרה זה היא מפתח מורס.

במקרה שרוצים להעביר דבור לאפנן, יחידת הממשק היא מיקרופון, שתפקידו להמיר את גלי הקול לגלים חשמליים ולהעבירם לאפנן.

כאשר ממגדל הפיקוח משדרים לנו מידע על ידי אפנון גלי הרדיו, המכשיר שיש לנו במטוס מקבל את את המידע מתוך הגל המאופנן ומאפשר לנו לשמוע אותו. כיצד זה מתבצע?

במכשיר הרדיו שבמטוס (שהוא גם משדר וגם מקלט) יש יחידת גלוי - גלאי - De-Modulator . יחידה זו מסננת מתוך גל הרדיו רק את המרכיבים הדרושים לשחזור המידע, כפי שהיה לפני שנכנס לאפנן המשדר. בהמשך יעבור המידע ליחידת ממשק שתמיר אותו למידע קולי דרך רמקול שנמצא בתוך האזניות שלנו. כיון שהמשדר והמקלט הם חלק מאותו מכשיר שיש לנו במטוס, גם המאפנן והגלאי באים ביחידה אחת המכונה MODEM, וזה חבור מקוצר של השמות MODULATOR DEMODULATOR . באותו אופן כאשר המשדר - באנגלית TRANSMITTER, והמקלט הנקרא באנגלית RECEIVER נשלטים על ידי אותו בורר תדרים המכשיר נקרא TRANSCEIVER.

 

spacer.png, 0 kB