הדפסה תחזוקת מטוסים ומכוני בדק

תחזוקת מטוסים בישראל יכולה להתבצע רק ב"מכון בדק מורשה". מכון בדק נדרש בעקרון הן לכח אדם העומד בקריטריונים מחמירים והן לציוד ומקום מתאים.

 

כח האדם, קרי, מנהל מכון בדק ומכונאים מוסמכים, הוא נושא מהותי. כדי לקבל הסמכה כמכונאי מטוסים, להבדיל מ"סתם" עובד במוסך, על המכונאי לעבור מבחנים עיוניים קשים, ולהוכיח ידע מקצועי בפועל. יש ביקוש אדיר למכונאים מוסמכים כאלה, מפני שהמבחנים קשים מאוד, התהליך אורך והסינון קפדני. רק הטובים שבמכונאים זוכים לקבל רשיונות והסמכות.

גם מבחינת המיקום והציוד קיימים תנאים קפדניים. לדוגמא: כולנו שמענו ספורי זוועה על מנתחים בבתי חולים ששכחו ציוד או תחבושת בתוך גופו של מנותח בסיום הנתוח והדבר התגלה, לעתים רק בנתוח שלאחר המוות. בתעופה מצאו לכך פתרון פשוט: לוחות הכלים מסומנים בצבע: זאת אומרת כל כלי מצוייר על גבי הלוח שבו הוא אמור להיתלות, ובסיום העבודה על מטוס, כל הכלים אמורים להיות על הלוח, כשהם מכסים את הציורים במקומות שבהם הם אמורים להיות. בשיטה זו קטנה הסכנה שכלים יישארו בתוך אזורי העבודה בגוף המטוס.

מההתרשמות האישית שלי, כמי שטס במקומות שונים בעולם, החל באירופה וארה"ב וכלה במדינות עולם שלישי, אני יכול להביע הערכה כנה לרמת התחזוקה הכללית בישראל. כמובן שישנם מכוני בדק טובים יותר וטובים פחות, אבל הרמה הכללית בישראל, טובה.

מטוסים נדרשים לעבור סוגים שונים של ביקורות, חלקן כאלה שהטייסים אמורים לוודא את קיומן ואת תוקפן, וחלקן כאלה שאינם בתחום הבדיקה של הטייסים. באופן כללי יש שלוש סוגים של ביקורות/טפולים במטוסים:

סוג ראשון: טפולים או ביקורות שהם פונקציה של זמן, ללא קשר לפעילות המטוס. לדוגמא: כל שנה מטוס עובר ביקורת שנתית שבסיומה הוא מקבל "תעודת כשירות אווירית" או באנגלית Certificate of Airworthiness. כמו כן, בחברה מסחרית או בית ספר, כל 24 שעות קלנדריות, כלומר כל יממה, בלי קשר לשאלה אם המטוס טס או לא טס במהלך היממה הקודמת, יש לבצע בדיקה יומית על ידי מכונאי מוסמך Daily Inspection.

סוג שני: טפולים שהם פונקציה של זמן עבודת המנוע, מה שנקרא "שעות מנוע". לדוגמא: ברוב מטוסי הבוכנה, בכל 50 שעות מנוע, יש לבצע טפול וביקורת לפי הנחיות היצרן.

סוג שלישי: טפולים או החלפת חלקים שהם תוצאה של שילוב פעולת המטוס וזמן. לדוגמא: מנועי בוכנה במטוסים חד פעמיים יש להחליף או לבצע "אוברול" אחת ל-2,000 שעות.  כני נסע (ה"גלגלים") חייבים בשפוץ או החלפה אחת למספר מסוים של נחיתות או זמן שחלף וכיוב'.

באחריות הטייס לוודא: ביקורת יומית, ביקורת 50 ותעודת "כשירות אווירית" בתוקף.

 

 

 

spacer.png, 0 kB