הדפסה באיזה שדה תעופה עדיף ללמוד לטוס

השדות האפשריים ללימוד טיסה בישראל הם בעיקר באיזור המרכז (הרצליה, שדה דב), אך גם חיפה ומנחתים בבאר שבע ומגידו. ניתן לבצע השוואה בין האופציות במישור הכספי, ושם קל מאוד להבחין מה עדיף. 

ראשית יש להבדיל בין שדה דב מצד אחד ליתר השדות. שדה דב לדעתי נמצא בעמדת נחיתות משמעותתית, ואינו כלכלי ללימוד טיסה: שדה דב משמש גם ליחידת תובלה צבאית, למטוסי ארקיע/ישראל/עייט ומטוסי סילון פרטיים. המשמעות היא שהצבא והמטוסים הגדולים יותר נמצאים בראש סדר העדיפויות ואילו חניכי טיס נמצאים בסוף התור. כלומר, יכול להיות בקלות מצב שבו אנחנו עומדים עם מנוע פועל (ומשלמים עבור כל דקה), ממתינים על הקרקע שיגיע תורנו להמריא במשך רבע שעה או יותר! אם תכפילו את זה במספר השעורים, תגיעו לסכום כסף נכבד ביותר שיורד לטמיון. גם חניות המטוסים הקלים הן הרחוקות ביותר מהמסלולים וההסעה לבדה יכולה לארוך דקות ארוכות ומיותרות מבחינת החניך, ושוב מדובר בכסף שנזרק לפח. ענין חשוב נוסף הוא, שאיזורי האמונים היחידים באיזור המרכז נמצאים בשטח הצמוד (מצפון) לשדה הרצליה. המשמעות היא שמי שממריא משדה דב וצריך לבצע מעבר מיחידת פקוח אחת לשניה, ולבזבז זמן על מעקף באוויר כדי להכנס לשטחי האמונים. יש לזכור שהחניך משלם על כל דקה שהמנוע פועל ולכן השאיפה שלנו היא לקצר למינימום את הזמן מרגע ההתנעה ועד לתחילת האמון. המקרה החריג היחיד שבו יש מקום לשקול לימודים בשדה דב, הוא לאנשי עסקים שזמנם יקר באופן חריג, ומשרדיהם או ביתם נמצא קרוב מאוד לשדה דב. כל מקרה אחר, אינו מצדיק לימודים בשדה דב ואני לא ממליץ על שדה דב כבסיס הדרכה.

 מנחתים בפריפריה ושדה התעופה בחיפה נמצאים בעמדת נחיתות ביחס לשדה התעופה בהרצליה: הבוחנים יעמדו בדרך כלל על בצוע טיסות בשדה הרצליה משום שזהו שדה תעופה מרכזי בתחום התעופה הכללית והם ירצו לוודא שהטייס מכיר את הנהלים, מסוגל להשתלב בתעבורה אווירית, יודע לנחות במגבלות וכיוב'. לכן בסופו של דבר מי שלומד במנחתים יצטרך להגיע להרצליה להתאמן: המשמעות היא זמן טיסה יקר. כשמדובר במנחת באר שבע המצב אפילו חמור יותר, מפני שאת הנווטים מבצעים בדרך כלל בצפון הארץ, והתוצאה היא שעבור כל נווט יש להעביר את המטוס, על חשבון החניך, להרצליה: בכל העברה כזאת מדובר על אלפי ש"ח שיורדים לטמיון.

 

מעבר לענין הכספי, יש ענין חשוב הרבה יותר: טיסה בשדה עם פעילות משמעותית כמו הרצליה מבטיחה שהטייס יסתגל מהרגע הראשון לאווירות והשלבות בתנועה באוויר עם מטוסים אחרים. מי שילמד לטוס במנחתם שומם שבו הוא לבד באוויר לא יפתח לעולם את ההרגלים הדרושים לטיסה בתהליכי הצטרפות ויציאה עם מטוסים אחרים, והפוטנציאל שלו להסתבכות במישור זה, גדלה משמעותית. אין צורך לומר שהבוחנים ערים מאוד לענין זה, ומכיון שכך, מי שלומד במנחתים יצטרך להשקיע שעות טיסה נוספות כדי לחפות על חסרון זה, ושוב מדובר בכסף שנזרק לפח, בהשוואה למי שממילא לומד במקום כמו הרצליה.

 

מכאן אפש להבין מדוע שדה התעופה בהרצליה הפך להיות כל כך פופולרי בקרב חניכי קורס טיס, הו מהווה לא רק את הפתרון הכלכלי ביותר אלא גם את הפתרון המקצועי ביותר, ולכן בעיני הפתרון הנכון למי שמעונין להיות טייס.

 

 

 

 

 

 

spacer.png, 0 kB