הדפסה ססנה 152 מול ססנה 172

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, המטוסים הנפוצים בישראל להדרכת טיסה הם המטוסים המצויינים של חברת ססנה, מהדגמים ססנה 152 וכן ססנה 172. ה-ססנה 152 הוא מטוס שנבנה מלכתחילה למטרות הדרכה והוא ללא ספק המטוס המושלם למטרה זו, בהסתייגות הבאה: הואיל ומדובר במטוס קטן עם מגבלת משקל, בדרך כלל חניכים שמשקלם מעל 90 ק"ג וגובהם מעל 190 ס"מ לא ירגישו בו נוח.

ה-ססנה 172 הוא מטוס שמשמש להדרכה למרות שמטרתו המקורית היתה אחרת. במקור, המטוס נבנה לשמוש פרטי/משפחתי: זהו מטוס בן 4 מושבים. בתי ספר שעיקר פעילותם בתחום ההדרכה מחזיקים ססנה 152 מהסיבה שזהו המטוס האידיאלי להדרכה. בתי ספר העוסקים בפעילות משולבת, כמו טיסות "רומנטיקה" או טיסות "חוויה" או דברים כיוצא באלה, מחזיקות רק במטוסי ססנה 172 משיקולים של יעילות כלכלית, ולא משיקולי יעילות בהדרכה.

שיקולים כספיים בבחירה בין ססנה 152 לבין ססנה 172: בעקרון, קורס על ססנה 152 יהיה זול יותר מקורס על 172, וההפרש הוא בערך 100 ש"ח לשעה אם הקורס מתבצע באיזור המרכז ו-200 ש"ח אם הקורס מתבצע באיזור הפריפריה. בהנחה שמדובר בקורס של 60 שעות, החסכון הוא בין 6,000 ש"ח באיזור המרכז לבין 12,000 ש"ח, אם הקורס מתבצע באזורי הפריפריה שבהם אין תחרות ואין ססנה 152 להדרכה. כמובן שמי שעשה את הקורס על ססנה 152 ייזקק להסבה בת 4 שעות הדרכה כדי לטוס על ססנה 172, אבל זהו למעשה יתרון עצום, גם למי שלומד טיסה למטרות תחביב (ורוצה לטוס כמה שיותר תמורת אותו סכום, להנאתו), וגם למי שלומד טיסה למטרת קריירה (ורוצה "לאסוף" כמה שיותר שעות טיסה תמורת אותו סכום). זו סיבה נוספת לכך שמטוס הססנה 152 הרבה יותר פופולרי ומתאים להדרכת טיסה בהשוואה לססנה 172. יותר מכך, העובדה שלטייס יש הגדר על שני סוגי מטוסים מאפשרת לו גמישות: כאשר הוא טס לבדו או עם נוסע אחד ומעונין לחסוך בכסף – תמיד יש לו את האופציה לשכור ססנה 152 במחיר נמוך יותר בהשוואה לססנה 172.

spacer.png, 0 kB