הדפסה מטוס בהשוואה לאולטרלייט

יתכן ונתקלתם בהצעות לללימוד טיסה על אז"מ או "אולטרלייט" או כלי טייס מסוגים שונים, שאינם עונים להגדרה של "מטוס". כדאי לעשות קצת סדר ולהבין במה המדובר, לפני שאתם מחליטים לאיזה כוון לפנות. במובן החוקי "אווירון זעיר משקל" או "אולטרלייט" הוא כלי טייס, קל משקל, שאינו מורשה לטוס בנתיבי טיסה רגילים, אינו מורשה לטוס בגובה רב, והשמוש בו מוגבל. בנושאי הבטוח יש מגבלות הקשורות ל"אולטרלייט בהשוואה למטוס רגיל. לעומת זאת "מטוס" השייך ל"תעופה כללית" מורשה לטוס בכל הנתיבים, בכל גובה שיש בו נתיב או שיש מירשה טיסה לגביו, ניתן להטיס בו נוסעים ואפשר לבטח הן את המטוס והן המטוס וצד ג' ללא כל בעיה.

שיקולים/יתרונות וחסרונות

 ראשית יש להחליט אם אתם מעונינים להיות טייסים ולטוס על כלי טייס מסודר או האם מעונינים במשהו כמו אולטרלייט? מה השיקולים לענין זה?

רשיון על אווירון כמו ססנה 152/172 מעניק לכם את הזכות לטוס על מטוס בייצור סדרתי, ברמת פקוח גבוהה וברמת בטיחות גבוהה. ויודגש, אין בעיה מיכנית ספציפית עם אולטרלייטים. הבעיה המרכזית עם אולטרלייטים איננה מיכנית/טכנית, היא אחרת לחלוטין:

אולטרלייטים אינם מורשים לטוס בגובה מעל 500 רגל. המשמעות היא שהם טסים בגובה נמוך שבו זמן התגובה שעומד לרשותם קצר ביותר עד כדי אפס זמן. במילים אחרות, כל טעות באולטרלייט יכולה להגמר באסון. וזו הסיבה לכך שב"תעופה ספורטיבית" שזה שם יפה לאולטרלייטים וכיוב', יש אחוז תאונות גבוה בצורה משמעותית מתעופה כללית. לכך גם נוספות בעיות אחרות שמונעות למעשה את היכולת לשכור אולטרלייט אחרי קבלת הרשיון. במילים אחרות: מרגע שיש לך רשיון, הדרך היחידה לטוס על אולטרלייט, היא לקנות אחד כזה לעצמך. מחירי הרכישה של אולטרלייטים כיום אינם זולים ובדרך כלל עומדים על משהו כמו 100 אלף דולר לאולטרלייט חדש באיכות סבירה. אין גם אפשרות לבטח את האולטרלייט עצמו (רוב טייסי האולטרלייט מבטחים למעשה רק נזקים לצד ג'), וזאת משום שחברות הבטוח יודעות ומכירות את הסטטיסטיקות המסוכנות של האולטרלייטים ואינן מוכנות לקחת את הסכון ולבטח כלי טייס אלה.

כלי טייס "רגילים" המוגדרים בחוק כ"אווירון" כמו ססנה 152 או ססנה 172, מורשים לטוס בכל גובהי הנתיב. במילים אחרות, מטוס שטס בגובה של 3,000 רגל ונתקל בתקלה, גם אם התקלה היא אובדן מנוע, נהנה מהפריבליגיה של זמן יקר שעומד לרשותו לפתור את התקלה או למצוא שדה לבצע נחיתת חרום מסודרת. זאת להבדיל מאולטרלייט שבו הטייס למעשה מהמר על חייו. חברות הבטוח יודעות היטב שרמת הסכון באווירונים מסוגו זה נמוכה מאוד וכי זהו ספורט בטוח יחסית לאלטרנטיבה. זאת הסיבה לכך שאין שום בעיה לבטח כלי טייס כמו ססנה 152 או ססנה 172. ניתן לבטח אווירונים אלה הן בבטוח של גוף המטוס והן בבטוח של גוף הנוסעים, בטוח רכוש של צד ג' וגם בטוח גוף של צד ג'.

spacer.png, 0 kB