הדפסה המראה

אנו ממריאים בכל שיעור במסגרת קורס טיס, ולקראת כל אחד מהשעורים הראשונים, יש לשנן בבית את סדר הפעולות כדי לבצע אותן בצורה חלקה, כשמגיעים לטיסה.

תדריך המראה במסגרת קורס טיס בבית ספר לטיסה

 

התיישר על המסלול. וודא היטב שגלגל האף מיושר. אנו יודעים שגלגל האף מיושר כאשר שתי הרגליים שוקעות במידה שווה כאשר לוחצים על הבלמים לעצירה (בעדינות!) בתחילת המסלול. אם רגל אחת שוקעת יותר מהאחרת, זה סימן שגלגל האף לא מיושר. כל זמן שהשקיעה לא קיצונית, יש להשאיר זאת כך ולתקן את הסטיה בתחילת ריצת ההמראה.

לפני תחילת ההמראה, מייד אחרי שעלינו על המסלול, בצע שלוש פעולות:

א. הסתכל על המצפן המגנטי ועל מציין הכוון הג'יירוסקופי ("מצפן ג'יירו") - ודא שהוא תואם את כוון המסלול. הכרז "מצפן תקין".

ב. ודא מאיזה צד מגיעה הרוח (ימין/שמאל), הכנס מאזנת לרוח והכרז "כנף לרוח". למעשה אפשר וכדאי לזהות את הכוון הכללי של הרוח עוד לפני ההתיישרות, בסיום הבדיקות לפני ההמראה ואפילו לפני ההתנעה! כשאנחנו על המסלול, אנחנו רק מוודאים שאכן מה שראינו קודם - עדיין בתוקף.

ב. (אחרי שקבלנו רשות להמריא ובצענו read back), ולפני פתיחת כח, הורד העקבים לרצפה והכרז: "עקבים ברצפה"

 

הכנף נשארת לתוך הרוח בריצת ההמראה ומתחילה לצאת/להתאזן ככל שהמהירות גוברת. ברגע הניתוק, אך לא לפני כן, הכנפיים צריכות להיות מאוזנות או כמעט-מאוזנות עם הטיה קלה מאוד לתוך הרוח (הכל תלוי בעצמת הרוח. ברוח צד חזקה נשאיר מעט מאזנת לרוח בניתוק, וברוח חלשה - כנפיים מאוזנות).

1. עם קבלת הרשות להמריא, הורד עקבי רגליים לרצפת התא, כדי למנוע שמוש לא מכוון בבלמים תוך כדי ריצת ההמראה, והכרז "עקבים על הרצפה".

2. פתח מעט כח לוודא שהמטוס מתחיל לזוז ללא סטיות ימינה/שמאל. אם יש צורך - זו ההזדמנות ליישר את גלגל האף.

3. פתח כל המנוע עד הסוף!!!  וודא שהכנף לתוך הרוח. את פתיחת הכח יש לבצע בתנועה מתמשכת ולא בדחיפה חטופה של המצערת. דחיפה חטופה גורמת לבלאי של המנוע ומעידה על חוסר שקט של הטייס. טייס רגוע ששולט במצב, ידחף את המצערת בתנועה רציפה וחלקה ולא ב"בום".

4. העף מבט על מד סל"ד, ודא שהוא עומד על המינימום הנדרש על ידי היצרן (בססנה 152/172 נדרש לפחות 2,280 סל"ד במצב סטטי ואנו מעגלים זאת ל-2,300) והכרז סל"ד X (הכרז את המספר שאתה רואה).

5. חזור להסתכל על ציר המסלול וודא שציר המסלול נמצא במדוייק בין הרגליים שלך.

6. הצץ לשניה במד המהירות ו-ודא שהוא מגיב, הכרז "מד מהירות מגיב".

7. חזור להסתכל על ציר המסלול וודא שציר המסלול נמצא במדוייק בין הרגליים שלך.

8. תוך שהמטוס צובר מהירות, ודא שהוא מגיע למהירות הנתוק קשר. הכרז "מושך אף". (למטוס ססנה 152- 55 קשר, למטוס ססנה 172 60 קשר). הערה: כדי שהמטוס ינתק במהירות האמורה, יש צורך להתחיל בפעולה עדינה של סחיטת ההגה לכוונך, עד לגבול ההתנגדות, מספר קשרים לפני מהירות הנתוק הרצויה.

9.  הפעל לחץ משתמשך, הולך וגדל על האף, עד שיתנתק בעדינות מהקרקע. מרגע שהתחלת למשוך ועד שהאף באוויר צריכות לעבור לא יותר משתי שניות, אך אין לעשות זאת בפעולוה חטופה או אלימה. ברגע הנתוק יש להכניס רגל ימין, קצת (!) ולשמור אותה במצב זה במהלך כל הטפוס. הערה: במקרים של חתחות קשה או חשש מגזירות רוח, יש להוסיף מהירות למהירות הניתוק ולבצע נתוק אגרסיבי יותר מהרגיל כדי למנוע מצב של שקיעה חזרה למסלול.

10. ברגע שהמטוס מתנתק מהקרקע הפסק מייד את המשיכה והקפא את מצב האף כמו שהוא. אם עשית את הפעולות נכון, האף נמצא עכשיו בדיוק בזוית הנכונה לטפוס.

אם יש רוח צד, הכנס אף לרוח (בתנועה משולבת של  יד ורגל) ואזן מייד כנפיים.

12. בזמן שהמטוס מאיץ למהירות הטפוס והוא כבר כמה מטרים באוויר (לפחות גובה של 2 קומות), לחץ על הבלמים לעצור את סבוב הגלגלים והחזר מייד את העקבים לרצפה ואת רגל ימין למצב של לחץ קל על הדוושה.

13. מעתה ועד לסוף צלע שלאחר המראה עליך לוודא שהכנפיים מאוזנות כל הזמן (שמירת כוון) ומהירות הטפוס (בססנה 152- 65 קשר, בססנה 172 - 70 קשר) נשמרת בצורה מדוייקת.

 

בצלע צולבת, אחרי קיפול מדפים, בצע בד"ח טפוס. בסיום הבד"ח הכרז: "בד"ח טפוס הושלם"

עם ההתיישרות הראשונה בגובה, בצע בד"ח שיוט. בסיום הבד"ח הכרז "בד"ח שיוט הושלם".

 

קבלת החלטות מקדימות: תדריך לפני המראה:

במקרה של חירום במהלך ההמראה, נבצע נוהל שעליו נחליט עוד לפני שהמראנו: כמו בכל דבר אחר, סוף דבר במחשבה תחילה. לכן לפני המראה נתדרך את עצמנו, לגבי כל תקלה אפשרית בכל השלבים הקריטיים של ההמראה. מטרת ההחלטות המקדימות: לחסוך את הזמן הדרוש לחשיבה וקבלת החלטות בזמן חירום: את החשיבה וההחלטות אנחנו מבצעים על הקרקע בנוחות וברוגע, ובזמן חירום כל מה שנשאר לנו לעשות הוא להוציא לפועל את ההחלטות שכבר קבלנו עוד לפני שהמראנו.  

 

דוגמא לתדריך טפוסי לפני המראה (לא מתייחס למסלול ספציפי).

המראה רגילה. הרמת גלגל אף במהירות 50. נתוק ב-55. הרוח היום היא מימין/משמאל, חלשה/חזקה, מזג אוויר נאה/מזג אוויר X. ברוח חזקה/משבית - נגדיל את מהירות הנתוק והטפוס. כשנחזור לנחיתה, בפיינל נשמור  מהירות 65 קשר (גם כאן - אם יש חתחות/משבים/רוח חזקה - נגדיל מהירות ונתדרך זאת בשלב זה).

במקרה של תקלה כלשהי, תוך כדי ריצת ההמראה: מצערת לסרק, מדפים  מעלה, ובלמים בחוזקה. אם כבר ניתקנו מהמסלול אך עדיין נשאר מספיק מסלול קדימה לנחות עליו ויש אובדן כח: מנוע לסרק, כל המדפים מטה. עם הנגיעה, מדפים מעלה ובלמים בחוזקה.

במקרה של אובדן כח/תקלת מנוע, לאחר שכבר אין יותר מסלול לפנינו לנחות עליו, להמשיך ישר קדימה  ולנחות בשדה הפתוח/פרדס שבהמשך לציר המסלול או בשדות שמימין/משמאל אך בשום פנים ואופן לא ננסה לחזור למסלול ממנו המראנו.

ההגיון מאחורי האיסור לחזור למסלול כאשר אנו עדיין בצלע אחרי המראה: מטוס קל כמו ססנה 152/172 מאבד, בפנית "פרסה" , המבוצעת תוך הטיה קלה, כ-300 רגל. בצלע אחרי המראה, אנחנו נמצאים בדרך או בגובה נמוך יותר, או אם טפסנו לגובה גבוה יותר, אנו נמצאים כבר במרחק שאיננו מאפשר גם אבוד גובה לצורך הפניה וגם חזרה לשדה. לכן אסור בתכלית האיסור לנסות להסתובב בחזרה למסלול! גם בצלע צולבת או בתחילת צלע עם הרוח אין אפשרות מעשית לחזור לשדה, ויש לבחור מראש שדות לנחיתת חירום.

spacer.png, 0 kB