הדפסה הליכה סביב

טייס חייב לדעת מתי לא לנחות ולא רק מתי לנחות. במסגרת קורס טייס נלמד איך לבטל תהליך נחיתה ולנסוק בחזרה לגובה, כאשר מסיבה כלשהי התנאים אינם מתאימים לנחיתה.

לסדרת הפעולות המפסיקה את תהליך הנחיתה ומאפשרת לנו להתרחק מהקרקע בצורה יעילה אנו קוראים "הליכה סביב". זהו תרגיל שהטייס המתלמד יתרגל אינסוף פעמים במסגרת קורס טיס, מתוך כוונה ליצור תגובה ברמה קרובה מאוד לרפלקס טבעי. סדרת הפעולות הבאה חייבת להיות טבועה וחקוקה אצל כל טיס. סדרת פעולות זו יוצאת מהנחה שהטייס נמצא בגישה סופית לנחיתה, במהירות 65K בערך, עם 30 מעלות מדפים, ובהמשך ציר המסלול ישנו מכשול קרקעי כלשהו, כמו עצים, קוי מתח גבוה וכיוב'. סדרת פעולות זו בנויה באופן שתענה על כל הצרכים שהוזכרו:

1.  מנוע מלא (רגל ימין נכנסת).

2. אוויר קר למאייד.

3. אף הרם לטפוס - מהירות 55K. למעשה הרמת האף מתבצעת ביחד עם דחיפת המצערת והכנסת רגל ימין, באופן סימולטני. הכנסת המצערת פנימה וכח המנוע העולה - גורמים לאף לרצות לעלות מעלה בחוזקה, יותר ממה שאנחנו רוצים. בשלב ראשון אנחנו עוזרים לאף לעלות ולמעשה מושכים אותו, כי אנחנו רוצים לטפס בצורה יעילה, אבל ברגע שהאף מגיע לגובה הנכון לטפוס, יש להפעיל לחץ קדימה כדי לבלום אותו - כדי שכח המנוע לא ימשיך להרים את האף גבוה מדי. כיוון שלרוב נלך סביב ממצב של גישת נחיתה, כשהמטוס מקוזז למצב גלישה, האף ישאף לעלות חזק מעלה, ולכן יש לשלוט בו ולהחזיק אותו במקום הנכון, כשבתחילה אנחנו מושכים אותו כדי להביא אותו למצב טפוס, אבל מהר מאוד נצטרך ללחוץ אותו קדימה. כל זה קורה כי למנוע לוקח בערך שניה לפתח כח ואז הוא מנסה להרים את האף גבוה מדי. קיזוז אמנם יפתור את הבעיה, אבל הואיל ויותר דחוף לנו לקפל מדפים, לא נתעסק עם הקיזוז בשלב ראשון, אלא נטיס את המטוס במצב לא מקוזז, עד שנקפל לפחות למצב של 20 מעלות מדפים, ורק אז, נקזז למצב טפוס נוח.

4. מדפים - הרם ל-20 מעלות.

5. ודא שיעור טפוס חיובי.

6. מדפים ל- 10 מעלות.

7. נקי ממכשולים - מהירות 65K. כדי לקבל מהירות 65 אין צורך להנמיך את האף: המטוס יאיץ כתוצאה מקפול המדפים ולכן יש לשמור את האף במצב המקורי.

8. שעור טפוס חיובי וגובה בטחון (לפחות 200 רגל מעפה"ש).

9. מדפים מעלה.

spacer.png, 0 kB