הדפסה טיסה בחו"ל עם רשיון ישראלי


במאמר זה אני סוקר את ההליכים להסבת רשיונות ישראליים לרשיונות בארה"ב וביתר מדינות העולם, עבור מי שלומד בישראל ומעונין לטוס עם מטוס זר במדינה זרה. חשוב להדגיש לפני הכל: טייס ישראלי יכול לטוס ללא צורך בשום הסבה ושום אשור נוסף, עם הרשיון הישראלי שלו בלבד, כל זמן שהוא טס על מטוס בעל רישום ישראלי.

רק אם המטוס נמצא ברישום זר, יש צורך בנהלים המפורטים במאמר זה.

 

טייס ישראלי, בעל רשיון טייס ישראלי, המגיע לארה"ב ורוצה לשכור מטוס ולטוס בארה"ב, צריך לעבור תהליך של "מתן תוקף" לרשיון הישראלי. עם סיום התהליך , זכאי הטייס הישראלי לטוס בארה"ב, כטייס פרטי לכל דבר וענין. ההיפך אינו נכון: כלומר, טייס בעל רשיון אמריקאי (או ממדינה אחרת) שרוצה לטוס בישראל, עובר שבעה מדורי גיהנום, כמפורט במאמר העוסק בהסבת רשיונות זרים לישראלים.

עד לספטמבר 2001, התהליך היה מבוצע בו במקום, וארך לא יותר מ-10 דקות. כיום ההליך עדיין פשוט, אך מחייב התארגנות זמן מה מראש.

יש למלא טפסים של ה- FAA. את הטפסים ניתן להוריד מאתר ה-FAA, בכתובת: www.faa.gov.

את הטפסים, ביחד עם צילום רשיון הטייס הישראלי והעתק התעודה הרפואית הישראלית, יש לשלוח לכתובת המצויינת באתר. התהליך שמתבצע בשלב זה הוא, שה-FAA, פונה למדור רשוי צוות אוויר ברשות התעופה האזרחית בנתב"ג. הרשות הישראלית מאשרת לרשות האמריקאית שאכן יש טייס פלוני אלמוני ושיש לו הגדרים כאלה וכאלה ואז הבקשה מקבלת אישור עקרוני, והמבקש מקבל על כך אישור בדואר מארה"ב. תהליך זה אמור לקחת בין 60 ל-90 יום. כדאי לעקוב ולוודא שאכן רשות    התעופה האזרחית בישראל לא מעכבת את שיגור האישור לאמריקאים. לרוב העכוב, אם ישנו, קשור לצד הישראלי  ולא לצד האמריקאי. 

אחרי שקבלתם את ההזמנה לבוא למשרדי FAA/FSDO, באחד מהמחוזות, עליכם להתייצב באותו משרד שנקבע מראש, ולעבור שם תהליך של תשאול וקבלת הרשיון האמריקאי.

יש לשים לב לכמה דברים:

 

א.      הרשיון האמריקאי שתקבלו, מותנה בתוקף הרשיון הישראלי וכפוף לכל הגבלה הכלולה בו.

ב.      מטרת ההליך, לאפשר טיסה של טייסים פרטיים בארה"ב, אך לא של טייסים מסחריים. לגבי האחרונים, יש צורך בהליך אחר.

ג.       כאשר אתם ממלאים את הטפסים הנשלחים ל-FSDO, עליכם למלא את המחוז שבו תרצו לאסוף את הרשיון האמריקאי. עליכם להקפיד ולדייק בענין זה, משום שלא תוכלו לבקש לשלוח את הרשיון למשרד אחד ולבוא לאסוף אותו במשרד אחר. האמריקאים מקפידים מאוד גם בענין זה.

ד.       מרגע שקבלתם הודעה שעליכם להגיע למשרד ה-FSDO, יש לכם שישה חודשים לעשות זאת.

מדינות חברות באחוד הארופאי או בארגון EASA  ומדינות חברות בארגון  ICAO

ישנן מדינות נוספות, בנוסף לארה"ב, בהן זכאי טייס שקיבל רשיון ישראלי, לקבל אישור "מתן תוקף", לרשיון הישראלי. במדינות אלה, זכאי הטייס הישראלי, להטיס מטוס מקומי על בסיס הרשיון הישראל שהוחתם ל"מתן תוקף" על ידי מנהל התעופה המקומי. בחלק מהמדינות הטייס יידרש לבצע מבחנים כפי שהרשויות בישראל דורשות  מבעלי רשיונות זרים.

 

spacer.png, 0 kB