הדפסה מה קובע את אורך הקורס

כשמדובר על "אורך הקורס" יש שני דברים שונים שצריך לקחת בחשבון: האחד: כמה זמן באופן כללי יימשך הקורס, והשני: כמה "שעות מנוע" יידרשו לטייס כדי להשיג רשיון מנוע. העלות הכספית של הקורס מושפעת כמובן למעשה בעיקר מהשאלה השניה, קרי, כמה "שעות מנוע" נדרש להשלמת הקורס.

אורך הקורס מבחינת זמן, כלומר פריסת "שעות מנוע" על פני יותר זמן, תלויה בלוח הזמנים של הטייס בלבד ולא ביכולות שלו, ולכן מאמר זה מתרכז בגורמים המשפיעים על היקף "שעות המנוע" בלבד.

 

מבחינת פרק הזמן (להבדיל מ"שעות מנוע"), טייס ממוצע שמגיע פעם בשבוע לאמון, יסיים את הקורס בתוך שנה. אם אותו טייס יגיע פעמיים בשבוע, הוא יסיים את הקורס בתוך חצי שנה וכך הלאה. בכל הנוגע לשאלה כמה "שעות מנוע", ובמילים אחרות, כמה כסף הוא יצטרך להשקיע כדי להגיע לרשיון, כשאנחנו מדברים כבר על גורמים הקשורים באיכות ההדרכה שאותו טייס מקבל וגם על ההשקעה האישית שלו כמו גם יכולותיו. חשוב לדעת מהם הגורמים המשפיעים על אורך הקורס, במובן של כמה "שעות מנוע" יידרשו לטייס להשלים את הקורס:

 

"קוארדינציה" או היכולת הפסיכו-מוטורית הכללית של הטייס: תופתעו לשמוע שיכולת זו של הטייס, היא גורם בעל השפעה חלקית, ואינה, בשום פנים ואופן הגורם הבלעדי ואפילו לא הגורם המשפיע ביותר. במילים אחרות: טייס בעל יכולות גבוהות, שלא ישקיע בתרגול "על יבש", לא יהיה רגוע וננוח ויקבל הדרכה ברמה בינונית – לא ימצה את יכולותיו. טייס כזה יזקק לשעות הדרכה מיותרות כדי לפצות על ההדרכה הבינונית ועל חוסר ההשקעה והקליטה האיטית של החומר הנלמד. לעומת זאת טייס עם יכולות מוטוריות בינוניות, שמשקיע בבית בתרגול "על יבש" וזוכה להדרכה איכותית, מגיע מוכן לטיסות ומצליח להגיע למצב של נינוחות בזמן סביר, ישיג תוצאות מצוינות, למרות שהיכולת הבסיסית שלו פחות טובה משל הטייס בדוגמא הראשונה. מנסיוני, הטייסים הטובים ביותר הם אנשים נבונים, חרוצים ומשקיענים, ולא דוקא כאלה ש"נולדו טייסים". תמיד יהיו כאלה שלא מסוגלים ללמוד לטוס ולא יעזור מאומה, וכנגד תמיד יהיו את אלה שהכשרון הטבעי שלהם יפצה על כל מגרעותיהם – אבל אלה גם אלה חריגים! הרוב המכריע, מעל 90% מהטייסים מושפעים יותר מאיכות ההדרכה, ההכנה לפני כל טיסה וגורמים אחרים שיפורטו במאמר זה, יותר מכל כשרון בסיסי.

איכות ההדרכה ונסיון המדריך: הפער בין הדרכה על ידי מדריך מנוסה ובעל מודעות לצורך של הטייס לשמור על "כלכליות" הקורס, לבין מדריך בעל נסיון מועט או נסיון לא רלבנטי, מתבטא בשורה התחתונה באורך הקורס. מדריך מנוסה ובעל יכולת מתאימה, יכול לחסוך לטייס לפחות עשר שעות טיסה בהשוואה למדריך פחות מנוסה. אין מדובר רק בחסכון כספי, אלא גם בהנאה: אין להשוות את ההנאה שבקליטה ובצוע מוצלחים לבין התסכול הנובע מאי הצלחה. היכולת להסביר לחניך בלשון פשוטה ומובנת, שהטייס מסוגל לתרגם אותה בצורה קלה למעשים, אינה דבר מובן מאליו. העובדה שלפלוני יש רשיון מדריך אינה אומרת שהוא בעל יכולת זאת. הרבה מהיכולת הזאת נרכשת עם הנסיון, ורק אחרי מאות רבות של שעות הדרכה, מתחיל המדריך ללמוד כיצד ללמד.

היכולת של הטייס להיות רגוע ולקלוט בזמן שהוא באוויר: כדי להפנים את הדברים, על הטייס להגיע מוקדם ככל האפשר למצב שבו הוא חש נוח ורגוע באוויר. זה לא יקרה מייד. למעשה, עבור טייסים רבים, רמת הנינוחות הדרושה תגיע רק אחרי עשר או עשרים שעות באוויר. עד אז, היכולת של הטייס לקלוט ולהבין בזמן שהוא באוויר – מוגבלת. כדי להמחיש זאת, אני מסביר פעמים רבות לטייס מתחיל, שעקב ההתרגשות (שלעיתים היא עזה), המוח שלנו, בשלב הראשוני של הקורס, מאוד לא יעיל, ולכן על הטייס לפצות על כך באמצעות הכנה מדוקדקת לפני הטיסה ותרגול "על יבש" בבית, כפי שאסביר בהמשך מאמר זה. עם הזמן, הטייס מתחיל לחוש יותר ויותר נוח באוויר. הדברים מגיעים עד כדי כך, שבטיסות הראשונות, לאחר טיסה של פחות משעה, הטייס ירגיש עייף כאילו עבד יום שלם בעבודה פיזית קשה. זה נובע מכך שהגוף במצב מתוח ומפעיל שרירים שכלל אינם דרושים לו, כמו שרירי העורף, שרירי הגב ושרירים באיזור הירכיים. הגוף מוציא הרבה מאוד אנרגיה מיותרת. רק לאחר מספר שעות באוויר הגוף מתרגל למצב החדש, ונעשה פחות מתוח, יותר רפוי, וגם המוח במצב נוח יותר לקליטה של המתרחש באוויר.

השקעה בתרגול "על יבש" בבית: למעשה זהו אחד הגורמים המשפיעים ביותר, אחרי איכות ההדרכה. כדי להטיס מטוס, אנחנו נדרשים למעשה לבצע סדרות של פעולות. במצב רגיל, על הקרקע, המוח שלנו יעיל והוא זוכר מצוין סדרות של פעולות, ואין לנו שום בעיה לשנן ולבצע סדרה של פעולות. באוויר המצב שונה. בשלב הראשון של הקורס במיוחד, אנחנו במתח בצורה שפוגמת ביכולת שלנו להשתמש בשכל, וממילא ביכולת שלנו לזכור ולבצע מן הזכרון סדרות של פעולות. כאן נכנס לתמונה התרגול "על יבש". המטרה: להביא את הגוף למצב שבו סדרת הפעולות הוטמעה כה עמוק שגם במצב שבו המוח "לא מתפקד" – הגוף זוכר את הפעולות. כדי להשיג תוצאה זו, יש לתרגל שוב ושוב סדרות של פעולות לקראת כל טיסה. תרגול זה משתלב באיכות ההדרכה: על המדריך להגדיר בדיוק באיזה סדרת פעולות על הטייס להתמקד. יש לנו, כבני אדם, יכולת מוגבלת לשנן סדרות של פעולות באופן עוור, ולכן יש להתמקד בנושאים שמקדמים אותנו בצורה היעילה ביותר בהתחשב בשלב הקורס בו אנו נמצאים.

לסכום: חניך בקורס טייס, גם אם היכולות הכלליות שלו ממוצעות בלבד, יוכל להגיע לתוצאות מצוינות ובתוך פרק זמן סביר לחלוטין, אם יקבל הדרכה באיכות גבוהה, ממדריך מנוסה יפעל לפי הוראות המדריך וישקיע בבי ת בתרגול והכנות לפי הנחיות המדריך.

 

 

 

spacer.png, 0 kB