הדפסה שיטות לחישוב מהיר בעל פה.

מרביתנו, יש להודות על האמת, לא גאונים מתימטיים. כשאנחנו באוויר, המצב אפילו יותר גרוע, מפני שיכולת המוח לחשוב, תוך כדי טיסה, באופן כללי, יורדת פלאים. התוצאה היא שקשה מאוד לבצע חישובים תוך כדי טיסה. לכן כדאי להכיר כמה "טריקים" יעילים מאוד. 



1. מציאת כוון הפוך תוך כדי טיסה

אם אתם צריכים למצוא כוון הפוך ב-180 מעלות לכוון הטיסה - אל תתאמצו לחשב. פשוט הסתכלו על המצפן, ומצאו את הצד ההפוך לכוון הידוע לכם. אותו הדבר אם אתם רוצים לדעת מה הכוון הניצב, פשוט הסתכלו לכוון הרחוק "רבע שעון" מהכוון הידוע לכם.

2. חישוב מהיר של כוון הפוך ב-180 מעלות.

אם בכל זאת אתם רוצים לעשות חשבון, אבל לעשות זאת בקלות יחסית: כדי לדעת מה הכוון ההפוך לכוון נתון יש להוסיף 200 ולהוריד 20 מהתוצאה או להיפך: להוריד 200 ולהוסיף 20 לתוצאה.

3. המרה מ-מי"ש ל-קשרים.

במהירויות השיוט של מטוסים קלים, כלומר בסביבות 100 קשר, פשוט הורידו/הוסיפו 10 וזה בערך המספר הקובע.

4. חישוב רכיב הצד של הרוח בנחיתה.

אם הגעתם לנחיתה והפקח מודיע לכם שיש רוח צד בעוצמה של 10 קשר לדוגמא אבל היא לא ממש 90 מעלות למסלול, איך תדעו מה רכיב הצד (הווקטור) הרלבנטי שלה? מאוד פשוט: מיצאו את ההפרש בין כוון הרוח לבין כוון המסלול והכפילו אותו ב"פרמטר הקובע" שנגדיר מייד.

הפרמטר נקבע לפי ההפרש בין כוון המסלול לכוון הרוח:
אם ההפרש הוא בסביבות 30 מעלות - הפרמטר הקובע הוא חצי.
האם ההפרש הוא בסביבות 45 מעלות - הפרמטר הקובע הוא שלושת רבעי.
אם ההפרש הוא 60 מעלות בערך או יותר - הפרמטר הקובע הוא אחד (כלומר כל הרוח נחשבת רוח צד מוחלטת).

לדוגמא: אם הפקח מודיע לכם בגישה למסלול 29 בהרצליה שהרוח היא "340, 10 קשרים", כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לבצע פעולת חיסור פשוטה: 340 פחות 290 שווה 50. כיוון ש-50 קרוב בערך ל-45 מעלות, כל מה שצריך הוא להכפיל את עוצמת הרוח (10) כפול הפרמטר הקובע הרלנטי שהוא במקרה זה שלושת רבעי ולכן נאמר שרכיב הצד הוא בערך 8 קשר.

spacer.png, 0 kB