נווט מעשי בבית ספר לטיסה

תתי-קטגוריות

הדפסה הגדרת הגרר.

 

tow_truck.jpg|"גרר" = התנגדות. בהקשר שלנו, מדובר בכל דבר הקשור במבנה המטוס ואשר מפריע למטוס להתקדם קדימה או להישאר באוויר (או לטפס/לנסוק). גרר פועל במקביל לזרימת האוויר, ובכוון ההפוך להתקדמות המטוס. גרר נחלק לשני סוגים: גרר מושרה וגרר טפיל.
FileDescriptionDownload this file (1_bg5.jpg)1_bg5.jpg Download this file (3_p1.jpg)3_p1.jpg 
קרא עוד...
 
הדפסה בדיקות חיצוניות.

 לפני כל טיסה, ובטרם נכנס לתא הטייס, עלינו לבצע סדרת בדיקות חיצוניות אשר באות לוודא רמת בטיחות גבוהה כמקובל בישראל. הבדיקות מותאמות למטוס המשמש ללימוד בארץ, ססנה 152 ומתאימות גם למטוס מסוג ססנה 172.

קרא עוד...
 
הדפסה בדיקות לפני התנעה.

 לאחר שהשלמנו את הבדיקות החיצוניות, חתמנו בספר המטוס והתיישבנו ליד ההגאים, הגיעה העת לבדיקות שלפני ההתנעה. עם סיום בדיקות אלה נתניע לפי סדר המפורט בתחתית דף זה.

קרא עוד...
 
הדפסה הגרר המושרה.
inducedrag.jpgהגרר המושרה הוא תוצר לוואי של העילוי. כיצד הוא נוצר? כזכור לנו, הפרופיל האווירודינמי נועד במכוון ליצור מצב של לחץ דינמי נמוך מתחת לכנף ולחץ דינמי גבוה מעל הכנף. לכן התוצאה היא שהאוויר הנמצא מתחת לכנף, באזור שכבת הגבול, שרוי בלחץ סטטי גבוה.
קרא עוד...
 
הדפסה הגה הכוון ומייצב הכוון.

wheel.jpg הגה הכוון (Rudder) הוא לוח נע, הפועל בניצב למישור הכנפיים. הסטתו ימינה או שמאלה גורמת לסבסוב של אף המטוס ימינה או שמאלה.

קרא עוד...
 
הדפסה המאזנות.
ailrons.jpgהמאזנות(ailrons), הם משטחי הגוי שבעזרתם אנו גורמים למטוס "לגלגל" ימינה או שמאלה, בהתאם לכוון אליו אנו רוצים לפנות. לכן ניתן לומר כי ההשפעה הראשית של המאזנות: היא "גלגול".

 

קרא עוד...
 
הדפסה מדפים.

shelfs.jpg מדפים הם משטחים הניתנים להורדה או העלאה, באמצעות מתג או מנוף בתא הטייס, ואשר העלאתו או הורדתו, משפיעה על פרופיל הכנף. המדפים נמצאים בדרך כלל בחלק האחורי של הכנף, קרי בשפת הזרימה של הכנף, קרוב לגוף.

קרא עוד...
 
הדפסה כנפונים ועזרי עלוי אחרים.
פרק זה נמצא עדיין בבניה. אנו מקוים להשלימו עד סוף חול המועד פסח.


 

 
הדפסה פמ"ת - חלק ב': טיסות

במסגרת טיסות הנווט במסגרת קורס טיס אזרחי, נעסוק רבות בנושא טיסה בנתיבים וסטיה מהנתיבים. פרק זה של הפמ"ת עוסק בנוהלים כלליים הקשורים לטיסות. הפרק החשוב לעניינו הוא פרק ב'3, העוסק בנוהלי טיסות בנתיבי תובלה. אלו הנתיבים בשבהם נטוס בבמסגרת הקורס וגם לאחר קבלת רשיון טיס. גם כאן זהו קובץ שהלינק מתחת לטקסט יפנה אותו אליכם ויש להתאזר בסבלנות עד שהקובץ יירד. אין צורך לקרוא את כל הפרק אלא רק את חלק ב'3 כאמור. אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: הרצליה

קורס הטיס מתבצע בשדה התעופה הרצליה, ולכן על הטייס המתלמד להכיר את השדה, נהלים הקשורים אליו והנחיות הנוגעות להטסת מטוס בתחום הפקוח של השדה. בכל מדינה (מתוקנת) בעולם ישנו ספר המתפרסם על ידי רשות התעופה האזרחית וכולל פרסומי מידע תעופתי, או בראשי תיבות "פמ"ת". המסמך שמצורף במאמר זה, הוא צילום של הפרק הרלבנטי מהפמ"ת הישראלי. אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: שדה דב

קורס טיס אזרחי  כולל בתוכו גם טיסות "סולו" של החניך. במקרה של סגירת שדה האם (הרצליה), מכל סיבה שהיא, בזמן שהחניך נמצא באויר, יש תמיד אפשרות לחזור לנחיתה בשדה דב הסמוך. לצורך כך, על הטייס המתלמד להכיר את השדה, נהלים הקשורים אליו והנחיות הנוגעות להטסת מטוס בתחום הפקוח של השדה. בכל מדינה (מתוקנת) בעולם ישנו ספר המתפרסם על ידי רשות התעופה האזרחית וכולל פרסומי מידע תעופתי, או בראשי תיבות "פמ"ת". המסמך שמצורף במאמר זה, הוא צילום של הפרק הרלבנטי מהפמ"ת הישראלי. אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: חיפה

ללמוד לטוס, פירושו גם ללמוד לנווט. את הנווט הראשון בקורס טיס אזרחי נבצע לשדה חיפה. הקובץ אליו מפנה הלינק במאמר זה, הוא של שדה חיפה. אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: ראש פינה

רישיון טיס כרוך בטיסת מבחן. אחד היעדים החביבים על בוחני רשות התעופה האזרחית הוא שדה התעופה בראש פינה. בקובץ המצורף תוכלו ללמוד את השדה. במסגרת קורס טיס אזרחי נטוס לשדה זה, ונבצע בו אמוני נחיתות ותרגולים שונים. אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: שדה תימן.

רשיון טיס מקנה לבעליו את הזכות לטוס בישראל ובעולם כולו, במטוסים בעלי רישום ישראלי או במטוסים זרים בכפוף לתהליך הכרה ברשיון. טיסים שקיבלו רשיון זוכים לחוויה של נחיתה במנחתים שונים בארץ ובחו"ל. אחד המנחתים הפופלריים בישראל הוא המנחת הסמוך לבאר שבע, ונקרא שדה תימן. הקובץ המובא בפרק זה הוא של פמ"ת שדה תימן. שימו לב: אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה גלי רדיו

ללמוד לטוס פירושו גם ללמוד לנהל מערכת קשר. כדאי גם לדעת קצת על הצד הטכני שמאחורי הדברים, אף שתוכן מאמר זה אינו חלק מהנושאים למבחן לצורך קבלת רשיון טיס.

קרא עוד...
 
הדפסה גלי רדיו וקרינה אלקטרומגנטית

במאמר בנושא "גלי רדיו" בפרק זה, התיחסנו לגלי רדיו כאל תת תופעה של קרינה אלקטרומגנטית. אך מהי למעשה קרינה אלקטרומגנטית? גם זה אינו חומר חיוני לקורס טיס ואינו חלק מהחומר למבחני רשות התעופה האזרחית לקבלת רשיון טיס, ומיועד להרחבת אופקים.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת חלק ג': חרומים

במסגרת קורס טיס אזרחי אנו לומדים להתמודד גם עם מצבי חרום. נושא זה מוסדר אף הוא בפמ"ת, לרבות נוהלי הדווח והקשר הנוגעים לחרומים. כדאי לחזור ולשנן פרק זה גם לאחר קבלת רשיון טיס. טיס פרטי חייב לעבור מבחני רמה על ידי הטייס הראשי או המדריך הראשי בחברה בה הוא טס, ואחד הנושאים הנבדקים הוא שליטתו בפרק זה. חלק זה של הפמת כולל בתוכו שני פרקים; פרק 1 העוסק בהנחיות לחרומים עצמם ופרק 2 העוסק בנוהלי הדווח. להלן קישור לשני קבצים נפרדים; אחד לכל פרק.שימו לב: אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: שדה אילת

קורס טיס אזרחי כולל נחיתה בכל שדות התעופה. לצורך כך, ניזקק לחלק ד' של הפמ"ת הכולל בתוכו את כל שדות התעופה האזרחיים בארץ, כולל אלה המשמשים במשותף את הצבא והמערכת האזרחית. שדה אילת הוא בעיקרון שדה בינלאומי אזרחי. פרק זה העוסק באילת מורכב מחלק מילולי המסביר את מבנה השדה ומאפייניו, ולאחר מכן תשריטים הנקראים "נספחים" ומסודרים ב-אל"ף-בי"ת, כשכל נספח עוסק בנושא שונה. שימו לב: אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת: בן גוריון

קורס טיס אזרחי כולל נחיתה גם בשדה בן גוריון. לצורך כך, יש לקרוא רק חלק קטן מהפרק העוסק בשדה בן גוריון: הפרק כולו עוסק בנהלים הקשורים לטיסות בנתיבי מכשירים ונושאים אחרים שאינם נוגעים לרשיון טיס פרטי. פרק זה מובא בכללותו בקובץ אחד ולכן הוא מעט "כבד". שימו לב: אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה גורמי פיקוח וקשר בטיסות לחו"ל

רשיון טיס מקנה לטיס פרטי את הזכות להטיס מטוס לחו"ל, לכל מקום שיחפוץ. לשם כך עליו להכיר את ההתנהלות של גורמי הפיקוח, עימם עליו לעמוד בקשר במהלך הטיסה. גם כאן אין מדובר בחומר חובה לבחינות, אך טייס המעונין להטיס מטוס לחו"ל, חייב להבין עקרונות אלה.

קרא עוד...
 
הדפסה מבנה האטמוספירה לטייסים

לימוד טיסה מתבצע באוויר, אך לא בחלל הריק, אלא ב"אטמוספירה" שהוא שם כללי המגדיר שכבת גזים שמקיפה גוף שמיימי. כשאנו מדברים על כדור הארץ אנחנו מדברים על שכבת האוויר המקיפה את הכדור.

קרא עוד...
 
הדפסה מפת אזורי אמונים - שדה הרצליה

olimpycrings

 

 

טייסים וחניכי טיס בקורס טיס, חולקים אזורי אימון הסמוכים לשדה התעופה הרצליה. הכרת גבולות אזורי האמונים חיונית לבטיחות האימון. עם הכניסה לאזור אמונים על הטייס לבצע בד"ח הכולל בין השאר, תדריך גבולות האיזור. במהלך האמון על הטייס להישמר מגבול האיזור ולהקפיד על מרווח של קילומטר אחד מגבולות האיזור.

 

קרא עוד...
 
הדפסה נהלי קשר בסיסיים

tower החל מטיסה רביעית מצפים מהטייס לעתיד להתחיל להתנהל בקשר בהתאם לנהלי הקשר. בשלבים הראשונים הדיבור בקשר נעשה בסיוע המדריך תוך העברת האחריות לקשר לטייס החל מהטיסה השישית/שביעית. בהמשך המאמר מובאת דוגמא להתנהלות יום-יומית בקשר.

 

 

קרא עוד...
 
הדפסה מנועי דיזל

מהפיכת מנועי הדיזל התעופתיים מקבלת תנופה משמעותית:

קרא עוד...
 
הדפסה שלושת החוקים של ניוטון.
smallnewton.jpg על מנת להבין מה מאפשר לאווירון לשהות באוויר, יש להתייחס למספר עקרונות פיסיקליים פשוטים: שלושת חוקי היסוד של ניוטון.
קרא עוד...
 
הדפסה מילון מונחים תעופתיים.

לאורך המאמרים באתר נזכרים בטויים שונים. השתדלנו לפרש כל אחד מהם במקום הרלבנטי, וכן ציידנו את האתר במנוע חיפוש שיסייע לגולש לאתר אזכורים של כל מונח זר. בנוסף עומד לרשותכם מילון מונחים בסדר אל"ף בית.

קרא עוד...
 
הדפסה עקרון העלוי.
smallairplane2.jpg מה גורם בעצם לאווירון להיות מסוגל להישאר באוויר? כיצד ניתן ליישם את שלושת החוקים של ניוטון ואת חוק ברנולי שעליהם קראנו בדפים הקודמים, כדי להבין את עקרון העלוי?
קרא עוד...
 
הדפסה מרכז הכובד

cg.jpg מרכז הכובד של המטוס היא נקודה דמיונית המהווה שקול או שווה ערך של כלל משקלי המטוס. זו הנקודה שאם, באופן תאורטי, היינו מעמידים  מתחתיה מוט פלדה דק, המטוס היה נשאר מאוזן למרות שהוא עומד על "רגל אחת".

קרא עוד...
 
הדפסה הגה הגובה ומייצב הגובה.

plane_parts_1.jpg הגה הגובה הוא ההגה המופעל כשאנו מושכים אלינו את הגה המטוס או דוחפים אותו לפנים.השפעה ראשית של הגה הגובה: עלרוד. השפעה משנית: אין.

קרא עוד...
 
הדפסה החלקת מדחף.

busflght.jpg "החלקת מדחף" – משמעו ההפרש בין הפסיעה הגאומטרית לבין הפסיעה המעשית של המדחף.

קרא עוד...
 
הדפסה עקרונות היסוד לפעולת מנוע בוכנה

ניתן לחלק, בין השאר, את כלל המנועים, בחלוקה גסה, בין מנועים בעלי מנגנון בעירה פנימית לאלה בעלי  מנגנון בעירה חיצוני. מנועי הבוכנה במטוסים הם מסוג מנוע בעירה פנימית. זהו מתקן שהופך את אנרגיית החום הנוצרת בשריפת הדלק לאנרגייה המנוצלת לביצוע עבודה מכנית, בצורה של תנועה סיבובית. הוא נקרא כך משום ששריפת הדלק והעבודה המכנית נעשות בתוך המנוע עצמו.

קרא עוד...
 
הדפסה מד מהירות.

racecar.jpg זהו המחוון החשוב ביותר בלוח השעונים שלנו, כשאנו נמצאים בטיסה שבה יש תנאי ראות. המהירות היא נשמת אפו של המטוס: אנו זקוקים למהירות כדי ליצור עלוי על הכנפיים, ולכן יש לשמור על מהירות מינמלית של המטוס, בהתאם להוראות היצרן.

קרא עוד...
 
הדפסה הגדרות מונחי המשקל

לכל מטוס מגבלת משקל המייחסת הן למשקלו בהמראה, הן בנחיתה והן במצב של העדר דלק בכנפיים. כדי להכיר מגבלות אלה  יש ללמוד מספר מונחי יסוד. אחת הנ ורמות שכל בית ספר לטיסה צריך להטמיע בקרב טייסיו, הוא החובה לבדוק משקל ואיזון לפני כל טיסה.

קרא עוד...
 
הדפסה מפות נתיבי תובלה נמוכים

טיסות הנווט שאנו מבצעים במסגרת קורס טיס אזרחי, מתבצעות רוב הזמן (אך לא כולו), במסגרת נתיבים רשמיים. באופן כללי, טיסות שגרתיות, להבדיל מטיסות על פי מירשה חריג, מתבצעות בנתיבים. הנתיבים מתחלקים, בין השאר, לפי שני סוגים עקריים: נמוכים וגבוהים. נתיבים נמוכים הוא כנוי לנתיבים שבהם מבוצעות טיסה בתנאי ראייה, על פי נווט מגע, כלומר על פי הזדהות קרקעית. השם הרשמי המלא הוא: נתיבי תובלה נמוכים. בעולם אגב, לא קוראים להם כך, אלא בדרך כלל משתמשים בשם: lower routes או בשם VFR routes. כאשר VFR הוא ראשי תיבות של Visual Flight Rules.

שימו לב: אני לא מעדכן את המפות באתר, והן למטרות הדרכה והסבר רעיוני בלבד. לפני טיסה יש לבדוק מפות עדכניות. מפות אלה אינן מיועדות לשמוש מבצעי ולא לטיסות

קרא עוד...
 
הדפסה מושגי יסוד בחשמל

בראשית ימי התעופה לא השתמשו כלל בחשמל במטוסים. יכולת להטיס מטוס בלי לדעת דבר וחצי דבר על חשמל. במצב חירום גם כיום תוכל להטיס מטוס ללא חשמל, אך הסביבה התובענית שבה אנו טסים כיום מחייבת אותנו להיזקק למכשור מתקדם הצורך חשמל. מכשירי קשר ונווט, מכ"ם מזג אויר, אמצעי זיהוי וציוד הפועל באמצעות מערכות ייצוב ג'יירוסקופיות המונעות בחשמל, מערכות תפעול כני נסע, תאורה ומחשבי טיסה - כל אלה הם צרכנים כבדים מאוד של חשמל. לכן, למרות שחשמל לכשעצמו אינו נושא שאנו נבחנים עליו כשמבקשים לקבל רשיון טיס, כדאי לדעת עליו דבר או שניים.

קרא עוד...
 
הדפסה גופים ומוסדות בתעופה

אם קבלתם רשיון טיס, הצטרפתם למועדון שיש לו גם שפה ייחודית. אחד המרכיבים של שפה זו, הוא הכרת הגופים והמוסדות הקשורים לעולם שלנו. במאמר זה נכיר את הגופים והמוסדות, ונלמד איך קוראים להם בקיצור, בשפה המדוברת בין טייסים.

קרא עוד...
 
הדפסה מבוא לפמ"ת - AIP

קורס טיס אזרחי כולל בתוכו הכרה של פרסומי המידע התעופתי, הנקראים בקיצור פמ"ת או באנגלית AIP שזה קיצור של Aeronautical Information Publication. זהו למעשה אודגן הכולל חוצצים שונים מסודרים לפי נושאים. בפרק מבוא זה נסקור את מבנה הפמ"ת. תכני הפמ"ת יובאו בהמשך.

קרא עוד...
 
הדפסה דלק תעופתי

קורס טיס אזרחי הוא מסגרת מעשית מאוד, שבה מתחכך החניך באופן טבעי בין השאר בנהלי תדלוק ובדיקות דלק. הטפול בדלק בתחום התעופה הוא "קדוש", במובן זה שהדלק נבחן פעמים רבות לפני שהוא מגיע למנוע המטוס. הדלק נבדק במזקקות ועל ידי חברת התדלוק המקבלת את הדלק למתקניה בשדה התעופה, אך מכאן ואילך ישנה "עליית מדרגה" בקפדנות. מיכלית הדלק נדגמת באופן קבוע. בנוסף, יש מיכל שקוף על גבי המיכלית, שכל הדלק עובר דרכו באופן המאפשר לראות זיהומים אם חלילה ישנם. אחרי כל אלה, הטייס מבצע בדיקות עצמאיות של הדלק במטוס. אך לפני שנעמיק בכל אלה, כדאי לדעת מהם המאפיינים העקריים של דלק וכמה מושגי יסוד בקשר אליו.

קרא עוד...
 
הדפסה התארגנות טכנית לטיסת נווט
לפני שאנחנו יוצאים להטיס מטוס במסגרת קורס טיס, יש לוודא קיומם של מספר עזרים והכנות שבוצעו מראש, על מנת להבטיח נווט מסודר. את הרשימה אפשר לחלק לשני חלקים: חלק ראשון - מפה ותכנית שמכינים בבית מראש וחלק שני - עזרים טכניים שיאפשרו לנו טיסה ללא תקלות. אחרי השלמת שני החלקים, יש גם לבצע כמובן הכנה מנטלית, כמפורט בסוף המאמר.
קרא עוד...
 
הדפסה כדור הארץ

כדי לנווט מטוס על פני כדור הארץ אין צורך להכיר את כל מבנה הגלקסיה, אבל בהחלט כדאי לדעת כמה עובדות יסוד שבסופו של דבר משפיעות על האופן שבו אנו מטיסים מטוס. במסגרת קורס טיס אזרחי נדרש המבקש לקבל רשיון טיס להציג הבנה בסיסית בלבד של מבנה כדור הארץ.

קרא עוד...
 
הדפסה כיצד לבחור אזניות תעופתיות

כל טייס או חניך טייס נתקל באזניות הזוועתיות שמספקים בתי הספר לטיסה לחניכים במסגרת קורס טיס אזרחי, או לטייסים השוכרים מטוסים. קשה להאשים את בתי הספר לטיסה בישראל, מפני שבעולם הרחב לא תמיד נהוג לספק אזניות: במקומות רבים בתי הספר מצפים  מהטייסים וחניכי הטיס שירכשו עבור עצמם אזניות.בכל מקרה,להלן מאמר, פרי עטו של מהנדס אלקטרוניקה וטייס בעל מספר מאות שעות, איש התעשיה האווירית, אלי שוסטרמן. במאמר סוקר אלי את הצד הטכני כמו גם את השיקולים הכלכליים בקניית אזניות. בהתאם לרוח האתר, אין במאמר התיחסות לפירמה כזאת או אחרת, אלא מובאים הפרמטרים המקצועיים, וכל אחד יוכל ליישם אותם לפי שיקוליו האישיים.

קרא עוד...
 
הדפסה VDP
מהו VDP? ראשי תיבות של הבטוי האנגלי "נקודת הנמכה בראייה" (Visual Decsent Point). זו הנקודה שאם הטייס ינמיך ממנה, בזוית הגלישה ושיעור ההנמכה המתאימים לנתוני המטוס, נגיע ממנה למפתן המסלול בצורה בטוחה. כמובן שבמסגרת קורס טיס אזרחי (מכשירים) נתרגל את הטכניקות המובאות עד שנשלוט בהן בצורה מחולטת, והן מובאות כאן לצרכי תזכורת בלבד.
קרא עוד...
 
הדפסה מדידת טמפרטורה

thermometerטייסים נזקקים לחישובים פשוטים המבוססים על טמפרטורה. הבעיה היא שבמקומות שונים בעולם מודדים טמפרטורה לפי סקאלות שונות וכך גם דווחי מזג האוויר מתקבלים לפי סקאלות שונות. כטייסים לעתיד במסגרת קורס טייס, עלינו לדעת להמיר בקלות ובמהירות טמפרטורות מסקאלה אחת לאחרת. לצורך כך נבין תחילה את ההבדלים ולאחר מכן נמצא דרך פשוטה ומהירה לחישוב כזה.

 

קרא עוד...
 
הדפסה ורטיגו

טייסים מתלמדים במסגרת קורס טיס וגם טייסים מקצועיים, עלולים לאבד, בתנאים מסוימים, את תחושת ההתמצאות במרחב. איש אינו חסין בפני תופעה זו, והמשמעות היא שכולנו, כטייסים, מדריכים או חניכים בקורס טיס, חייבים להכיר את מאפייניה של התופעה הפזיולוגית המשפיעה עלינו באופן כה קיצוני, ואת הדרכים להתגבר עליה ולהיחלץ מתוכה.

 

קרא עוד...
 
הדפסה חוק הטייס

בתי ספר לטיסה בכלל וקורס טייס בפרט, חוסים בצילו של חוק הטייס שנחקק באפריל 2011 והחליף חוק ישן מהתקופה המנדטורית (כן, כן), שלפיו פעלה התעופה בישראל עד שנת 2011. החוק מובא כאן בקובץ PDF. החוק קצת ארוך וטרחני, ולכן כדאי להסתייע בכותרות הפרקים והכותרות של הסעיפים כדי להבין במה המדובר.

 

קרא עוד...
 
הדפסה אזורי אמון בבית ספר לטיסה

בית ספר לטיסה מבצע את טיסות האמון של חניכיו באיזורים מיוחדים שייעודם היחידי או העקרי הוא לשמש כ"אזורי אמון". בזמן שאנחנו באיזור מסוים, כעקרון, אף כלי טייס אחר לא אמור להיות באיזור יחד איתנו – אלא אם הדבר תואם איתנו  מראש.

קרא עוד...
 
הדפסה חוק ברנולי וצינור ונטורי.
smallairplane_1.jpgלהבנת התנהגות האוויר והאופן שבו הוא עוזר לאווירון לשהות באוויר, יש לבחון כיצד מתנהג גז או נוזל, כאשר מזרימים אותו בתוך מעבר צר.
קרא עוד...
 
הדפסה מבוא לנווט אווירי.
map1.jpg אחד הדברים שבהם יעסוק מדריך הטיס במסגרת הכשרת הטייס לקראת קבלת רשיון טיס אזרחי, הוא לימוד הטייס לעתיד, כיצד לגרום למטוס להביא אותנו מנקודה אחת לאחרת. לצורך כך על הטייס לשלוט בטכניקה פשוטה וברורה אשר יישומה מאפשר לו לדעת בוודאות את מיקומו בכל רגע נתון וכן כיצד לנווט למטרה.
קרא עוד...
 
הדפסה נוסחת העילוי.

manof.jpgעל מנת להבין טוב יותר את עקרון העילוי, כדאי לראות מהם הנתונים המשפיעים על כמות העילוי. ברור לנו כבר שככל שהמטוס מייצר עילוי גדול יותר, טוב לנו יותר כטייסים. על מנת לבחון מהם אותם נתונים, צריך לבחון את הנוסחה לפיה ניתן לחשב את כמות העילוי.

קרא עוד...
 
הדפסה צירי המטוס.
plane_parts.jpg למטוס שלושה צירים, סביבם הוא פועל: ציר האורך, הציר האנכי וציר הרוחב.
1. ציר האורך: פעולת ההגוי המבוצעת עליו היא גלגול. ההגה המבצע גלגול הוא המאזנת.
2. הציר האנכי: פעולת ההגוי המבוצעת על ציר זה היא הסבסוב. ההגה המסבסב הוא הגה הכוון.
3. הציר הרוחבי: פעולת ההגוי המבוצעת על ציר זה היא העלרוד. ההגה הרלבנטי הוא הגה הגובה.
קרא עוד...
 
הדפסה מנגנון פסיעה משתנה.
Africa_Pre_flight.jpg תפקיד המנגנון: לשמור על זוית התקפה קבועה בעזרת שינוי זוית הלהבים, תוך שמירת סל"ד קבוע. כל זאת בתוך גבולות מסויימים של מהירות, סל"ד ולחץ סעפת יניקה.
קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-סילון.

concord_crash_jul_25_17.jpgמנוע סילון מחקה עקרון פעולה של בעל חיים פשוט, החי בים: הדיונון. בעל חיים זה מתקדם בתוך המים על ידי כך שהוא אוגר לתוכו מים תוך כדי התקדמות, ואז פולט אותם בכוח לאחור. פליטת המים לאחור, יוצרת דחף של הדיונון, קדימה. כך גם מנוע סילון.

קרא עוד...
 
הדפסה מד גובה.

skyscraper_1.jpg מד הגובה המותקן במטוסי ההדרכה, הוא מכשיר אנאלוגי, המודד את גובה המטוס, מעל פני הים. למעשה המכשיר מודד לחץ אטמוספרי, בהשוואה ללחץ האטמוספרי בגובה פני הים, וההשוואה מתורגמת לגובה.

קרא עוד...
 
הדפסה רישיונות לטייסים ואנשי תעופה אחרים

בדף זה תוכלו לפתוח קובץ הכולל את כל התקנות הנוגעות לקבלת רשיון טייס, כולל הדרישות המפורטות בנושא מבחני טיסה, הוראות בנוגע לשימור רשיון הטיס ועוד.

 
הדפסה הגבלת המשקל

לכל מטוס מגבלות משקל שונות, הן להמראה, הן לנחיתה והן בעת חניה. יש להבין שמגבלות אלה נועדו להבטיח מספר דברים.

קרא עוד...
 
הדפסה מיכלי דלק תעופתיים

חשוב להכיר את מיכלי הדלק במטוס, לא רק מבחינת הקיבולת שלהם, אלא גם סוג החומר ממנו הם עשויים, הדרך בה הם מחוברים למטוס והיכולת לנתק אותם בעת הצורך.

קרא עוד...
 
הדפסה היפוקסיה
היפוקסיה היא מצב של חסר חמצן בתאי הגוף עקב אי אספקת חמצן, חוסר יכולת של הגוף לקבל חמצן או סיבות אחרות שבגללן רקמות הגוף לא מקבלות חמצן במידה הדרושה לתפקוד תקין. השפעת ההיפוקסיה שונה מטייס לטייס, אך יש להן מכנה משותף אחד: השפעה על שיקול הדעת.

 

קרא עוד...
 
הדפסה פמ"ת - חלק א': חלק כללי

חלק זה של הפמ"ת, כשמו כן הוא: מסביר נהלים כלליים הקשורים לתעופה בישראל. הנושאים העקריים המטופלים בפרק הכללי הם: הגדרת שירותי הבקרה בתחום האווירי של ישראל, התנאים הדרושים לטיסת ראייה וטיסת מכשירים, נוהלי טיסות רגילות, טיסות חריגות וטיסות חו"ל, נושאים תפעוליים וטבלאות שעות זריחה ושקיעה. מתוך מגוון נושאים אלה, נלמדים החלקים המעשיים תוך כדי הלימוד המעשי במסגרת קורס טיס אזרחי, ואולם כדאי לקרוא את הפרק בכללותו, כדי לקבל "תמונת מצב כוללת" ופרספקטיבה של העולם התעופתי.  אני לא מעדכן באופן שוטף את צילום הפרק למרות שחלים בו שנויים כל העת ולכן הצילום אינו עדכני ואין להשתמש בו לצרכי טיסה אלא לצרכי הבנת הרעיון הכללי בלבד.

קרא עוד...
 
הדפסה מפת נתיבי מכשירים

סוג זה של מפות משמש אותנו לנווט על פי עזרי נווט אלקטרוניים. הנווט מתבצע מעזר נווט אחד לאחר, או בזוית מסוימת (חיתוך) ובמרחק מסוים מעזר נווט. סוג זה של טיסה מיועד לשמוש בתנאים שבהם הזדהות קרקעית אינה אפשרית או אינה נוחה, או כאשר מהירות הטיסה או גובה הנתיב אינם מתאימים לנווט קרקעי. שימו לב: אני לא מעדכן את המפות באתר, והן למטרות הדרכה והסבר רעיוני בלבד. לפני טיסה יש לבדוק מפות עדכניות. מפות אלה אינן מיועדות לשמוש מבצעי ולא לטיסות.

קרא עוד...
 
הדפסה עקרונות להטסת מכשירים בסיסית

במסגרת 3 שעות המוקדשות בקורס טיס פרטי ללימוד הטסה בתנאי מכשירים, נעסוק אך ורק בנושאים הבסיסיים הקשורים לשיטת הטסה זו.

המטרה המרכזית: להקנות לטייס שאינו מיומן בטיסת מכשירים את האפשרות לצאת מתוך מצב של העדר ראות, אם נקלע לתוכו בטעות, כדי לחזור למצב הקודם בו היתה לו ראות או קשר עין עם הקרקע. מטרת משנית: להיות מסוגלים להטיס מטוס במצב שבו אין קשר עם הקרקע או כאשר יש מגבלת ראות אפקית (לא רואים מה קורה קדימה) או להזדהות על מפה כאשר אבדנו את דרכנו ואיננו מצליחים למצוא את מיקומנו הקרקעי, או כל האפשרויות ביחד.

קרא עוד...
 
הדפסה זרם ישר וזרם חילופין

ישנם שני סוגים של זרם חשמלי, זרם ישר וזרם חילופין. בתעופה אנו משתמשים בשניהם. כדאי להכיר מושגים אלה, למרות שכדי להטיס מטוס אין צורך להתעמק בסוגיה זו, ולמרות שזהו אינו מהנושאים הנשאלים בבחינות רשות התעופה האזרחית.

קרא עוד...
 
הדפסה תכניות טיסה לחו"ל

רשיון טיס פרטי מקנה לטייס זכות לטוס לכל מקום בעולם. בטרם הטיסה יש להגיש תכנית טיסה למודיעין טיס. כדאי להבין כיצד פועל המנגנון שמאחורי תכנית הטיסה, ואין טוב ממנהל מודיעין טיס, מנחם שבו, שהסכים לפרסם מאמר בענין זה, כדי להסביר את הנושא. כמובן שהמאמר אינו חלק מחומר הלימוד בקורס והוא לצרכי העשרה בלבד. אני מנצל את ההזדמנות להודות למנחם על פרסום המאמר באתר. המאמר מובא בקובץ PDF והוא שוקל בערך 1.4 מגה, ולכן לוקח קצת זמן עד שהוא יורד, סבלנות. קובץ ההסבר של מנחם שבו, מנהל מודיעין טיס.

 

 

 
הדפסה מבוא לטעויות מצפן מגנטי

מצפן מגנטי שימש טייסים מאז תחילת עולם התעופה. במטוס הראשון שנבנה בעולם אומנם לא היה מצפן מגנטי (היה רק שעון זמן ומכשיר נוסף הקשור לפעולת המנוע), אך מאז ועד היום בכל מטוס בעולם, משוכלל ככל שיהיה, יש גם מצפן מגנטי וכל טייס נדרש להכיר את מבנהו, ובמיוחד את החסרונות והטעויות שהוא מייצר באופן מובנה.

קרא עוד...
 
הדפסה המראה

אנו ממריאים בכל שיעור במסגרת קורס טיס, ולקראת כל אחד מהשעורים הראשונים, יש לשנן בבית את סדר הפעולות כדי לבצע אותן בצורה חלקה, כשמגיעים לטיסה.

קרא עוד...
 
הדפסה לחץ ומדידת לחץ


שינוי של הלחץ האוויר הוא גורם מרכזי המכתיב שינויי מזג האוויר. ללמוד להטיס מטוס פירושו בין השאר, ללמוד להיעזר באמצעי חיזוי פשוטים שעומדים לרשות כל טייס או חניך בקורס טיס.

קרא עוד...
 
הדפסה קריאת NOTAM לקורס טיס אזרחי

iconלפני כל טיסה, טייס או חניך בקורס טייס חייב לבדוק עדכונים אחרונים הנוגעים לבטיחות טיסה. עדכונים אלה מפורסמים על ידי גוף מוסמך. בישראל זהו "מודיעין טיס". עדכונים אלה נקראים NOTAMותוכנ ם הוא פרסום משלים לפרסום קבע הנקרא "פמ"ת" שזה ראשי תיבות של "פרסום מידע תעופתי". כדי לפענח מברקי NOTAM צריך להכיר את מבנה המברק. המאמר הבא נכתב על ידי מר מנחם שבו, מנהל מודיעין טיס ואני מודה לו על הרשות לפרסם אותו. 

קרא עוד...
 
הדפסה הכוחות הפועלים על המטוס

small2.jpgעל המטוס פועלים במקביל כוחות מנוגדים, שהשפעתם ניתנת להבנה בנקל כאשר מציגים אותם זה כנגד זה.

קרא עוד...
 
הדפסה טייס אוטומטי
robot.jpg "טייס אוטומטי" היא מערכת המבצעת היגוי של המטוס בהתאם להגדרות שקובע הטייס. מערכות "טייס אוטומטי" יכולות לפעול במספר מישורים:
א. שמירת גובה המטוס.
ב. שמירת כוון.
ג. שמירת שיעור הנמכה/טפוס קבוע.
ד. שמירת עזר נווט או אמצעי עזר להנמכה לקראת נחיתה.
קרא עוד...
 
הדפסה בדיקות אחרי התנעה.

לאחר התנעת המטוס, אנו מבצעים שתי סדרות של בדיקות, הראשונה מתבצעת בעמדת החניה, לפני הזזת המטוס. הסדר השניה תתבצע תוך כדי ההסעה לקראת הנקודה שבה יתבצעו הבדיקות שלפני התיישרות והמראה.

קרא עוד...
 
הדפסה מרכז הלחץ.
Pressure_20Gauge.jpg כמות העילוי שמייצרת הכנף,  משתנה לאורך הפרופיל. היינו, נקודות מסוימות על פני הכנף מייצרות יותר עילוי מאחרות. הסיבה לכך היא שגובה העקימון משתנה (וכן זוית ההכוונה). בנקודות בהן העקימון העליון גבוה יותר, האוויר נאלץ לזרום מעליו במהירות גבוהה יותר ולכן הלחץ הסטטי נמוך יותר וממילא העילוי באותה נקודה גבוה יותר.
קרא עוד...
 
הדפסה עקומת הגרר.
images.jpg מבחינת המטוס, מה שחשוב זה התוצאה הסופית, היינו הגרר הכולל. הגרף המשלב את שני סוגי הגרר, ייראה כך:מבחינת המטוס, מה שחשוב זה התוצאה הסופית, היינו הגרר הכולל. הגרף המשלב את שני סוגי הגרר, ייראה כך:
קרא עוד...
 
הדפסה יציבות סטטית ויציבות דינמית.

upsidedown.jpg בהקשר של יציבות המטוס, אפשר לדבר על שני סוגים של יציבות: יציבות סטטית ויציבות דינמית.

קרא עוד...
 
הדפסה מדחף בעל פסיעה קבועה.

runner.jpg זוית פסיעה היא כזכור הזוית הכלואה בין מיתר הלהב לבין מישור הסיבוב של המדחף. כדי לשמור על זוית התקפה אופטימלית קבועה, הכרחי לשנות את זוית הפסיעה. אם לא נשנה את זוית הפסיעה, יגרמו שינויי המהירות והסל"ד (שהם מרכיבי המהירות השקולה) לשנוי בזוית ההתקפה.

קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-מניפה.

airbus.jpgבטיסה במהירויות ביניים,  יש צורך במנוע שישלב את היתרונות של מנוע הסילון עם היתרונות של המדחף. מנוע הטורבו-מניפה הוא למעשה מנוע סילון רגיל אשר במקום מדחס קטן, נמצאת מניפה גדולה בקדמת המנוע אשר דוחסת אויר למנוע.

קרא עוד...
 
הדפסה כללי הפעלה של כלי טיס

"כללי הפעלה" הוא קיצור שמן של תקנות העוסקות בסטנדרטים מקצועיים שקובע החוק, בנוגע לאופן ההפעלה של מטוסים. בתחום התעופה, החוק קובע גם איך ובאילו תנאים יש להטיס מטוס או לא להטיסו, ומהן הכשירויות הנדרשות להטסה. הקובץ המצורף הוא לפיכך חלק מהתקנות (לאחר שערכתי מיון של טפל ועיקר). עקב גודל הקובץ, הוא מחולק לשני חלקים, ולכן יש להזדיין בסבלנות בזמן הורדת הקבצים. לחצו כאן לפתיחת החלק הראשון שגודלו בערך 1.7 מגה, וכאן - כדי להגיע לחלק השני. 

 
הדפסה השפעות של חוסר איזון

מטוס יכול להיות בלתי מאוזן, בן במובן זה שהוא נמצא במצב של מרכז כובד קדמי מדי ("אף כבד") או מרכז כובד אחורי מדי ("זנב כבד"). לכל אחד ממצבים אלה, מאפיינים שונים שיש להכירם.

קרא עוד...
 
הדפסה קליטת נתוני ATIS על ידי טייס באופן יעיל

ההבדל בין טייס טוב לטייס בינוני, נעוץ במקרים רבים במידת הנכונות של הטייס להכין "שיעורי בית" לפני הטיסה, לארגן את המטוס והציוד לקראת הטיסה, ולהכין לעצמו עזרים שיקלו עליו ויחסכו ממנו זמן ויקטינו עומס ולחץ בזמן הטיסה. אחד האמצעים הפשוטים, הוא להיות מוכן לקלוט נתונים בצורה יעילה. הסוד הוא לדעת מראש, מהו המידע שיימסר לטייס ולפי איזה סדר. בצורה כזאת הטייס קולט במהירות את המידע ולא מבזבז זמן על נסיונות חוזרים להאזין או להבין מה נאמר לו. טופס הקובע מראש מה הדברים שיימסרו בשידור ATIS, לפי איזה סדר, הוא אמצעי יעיל ביותר.

קרא עוד...
 
הדפסה ניהול דלק בטיסה
אחד מתפקידי בית הספר לטיסה, הוא להקנות לטייס לעתיד, שיטות יעילות לניהול הדלק כאשר יש יותר ממיכל אחד במטוס, במטוסים שבהם אין אפשרות לצריכה מקבילה משני המיכלים, כפי שיש לדוגמא בססנה 152. במטוסים מתקדמים יותר, יש לענין זה משמעות רבה, כאשר צריכת הדלק על ידי מנוע המטוס, מחייבת מעבר ממיכל אחד לשני, ולעיתים גם הזנה צולבת.


קרא עוד...
 
הדפסה מימד הזמן במצב של היעדר חמצן

לטייס יש זמן מספיק, אך מוגבל, להגיב למצב של היעדר חמצן, או אבדן דיחוס במטוס, ולעבור לנוהל חירום. לצורך כך כדאי לדעת מהן מגבלות הגוף האנושי בהקשר זה.

קרא עוד...
 
הדפסה לנווט מטוס באמצעות מכשירים - פרק א'

אחרי שלמדנו במאמר "עקרונות לטיסת מכשירים בסיסית" איך לשלוט במטוס גם כאשר אין אפשרות לראות מאומה (למשל כשנכנסנו לתוך ענן), הגיע הזמן לדעת לדעת איך נמצא את דרכנו בלא לראות מאומה מחוץ למטוס. לצורך כך נכיר עזר נווט בסיס הנקרא VOR.

קרא עוד...
 
הדפסה האטמוספירה

כדי ללמוד להטיס מטוס בתוך האטמופירה, כדאי לדעת מעט עובדות בסיסיות הקשורות למבנה האטמוספירה. האטמוספירה היא תערובת של גזים היוצרים מעין אוקינוס של אוויר המקיף את כדור הארץ. "עומקו" של "אוקינוס" הוא כחמש מאות קילומטרים בממוצע. יש לזכור עם זאת שיש הבדל משמעותי בין עובי האטמוספירה באיזור הקטבים לזה שבאזור קו המשווה, ולכן מדובר אך ורק בממוצע.

קרא עוד...
 
הדפסה בד"ח "צא כוון"


navכדי להטיס מטוס באופן שיטתי ועקבי בטיסות נווט, אנו זקוקים למסגרת קבועה של התנהלות, כדי שלא נצטרך לחשוב ולהמציא את הגלגל בכל נווט מחדש. חלק מהתנהלות זו, מבוצעת בתחילת כל לג, כאשר אנחנו מבצעים בד"ח שאנו קוראים לו "בד"ח צא כוון". בסיום בד"ח צא כוון, ישנה סדרה נוספת שעלינו לבצע.

קרא עוד...
 
הדפסה גנרטורים ואלטרנטורים במטוסים

כדי להטיס מטוס המצוייד במכשירי קשר ונווט, כמו גם מכשירים אחרים, יש צורך בחשמל. המצבר שיש במטוס הוא רק אמצעי אחסון של חשמל להתנעה ולמקרה שהגנרטור או האלטרנטור יפסיקו לפעול. אף שזה אינו חלק מנושאי המבחנים של רשות התעופה האזרחית, כדאי לדעת דבר או שניים על אמצעי ייצור החשמל במטוס.

קרא עוד...
 
הדפסה טעויות האצה והאטה של מצפן מגנטי

במסגרת בית הספר לטיסה וקורס טיס אזרחי נלמד להתמודד עם הרע מכל: אובדן כל המכשירים אשר הפעלת מחייבת מקור כח כלשהו. במקרה כזה תמיד יעמוד לרשותנו המצפן המגנטי הישן והטוב. כדי להשתמש בו בצורה יעילה צריך להכיר את מגרעותיו.

קרא עוד...
 
הדפסה נוהל במקרה של תקלת בלמים

בהתקרבות לנחיתה, במסגרת הבדיקות בצלע "עם הרוח" הטייס מבצע, כמקובל בקורס טיס אזרחי, בדיקות לפני נחיתה. אחת הבדיקות היא לחיצה על הבלמים. מטרת הלחיצה: על הטייס לוודא שאין "שקיעה" של דוושות הבלם. שקיעה כזאת משמעותה כי הבוכנה שהדוושה מפעילה אינה תקינה ואינה דוחסת לחץ שיכול להפעיל את הבלמים. על מבנה בלם, ילמד חניך הטיס במסגרת בית הספר לטיסה, ולא נעסוק בו כאן.

קרא עוד...
 
הדפסה סימולטורים לעזרי נווט

במסגרת קורס טיס אזרחי לרשיון טיס פרטי אנו מקבלים בין השאר הכשרה בסיסית להטסת מכשירים. הכוונה היא להטסה בתנאים של היעדר ראות וחוסר קשר עין עם הקרקע. לצורך כך כדאי להתאמן בבית לפני ההגעה לשיעור הטיסה. האמון בבית יחסוך לכם זמן באוויר וכסף. יש כמה וכמה אתרים שיש בהם סימולטורים טובים. צירפתי קישורים לאתרים שמצאתי. אם אתם נתקלים בסימולטורים און-ליין נוספים או טובים יותר, אשמח לדעת ולהוסיף גם אותם לרשימה.

קרא עוד...
 
הדפסה בדיקות מנוע

  לאחר שהמנוע כבר התחמם בשלבי ההנעה והסעת המטוס לנקודת הבדיקה, נוכל לבצע בדיקות  מנוע. כעת נוודא שבצועי המנוע תואמים במדוייק את הנחיות היצרן.
קרא עוד...
 
הדפסה הסעה.
bus_1.jpg "הסעה" פרושה העברת המטוס, בכח המנוע, על הקרקע מנקודה אחת לאחרת. אנו מתייחסים כאן בעיקר להסעה מנקודת החניה לנקודת ההמראה, ולאחר מכן מנקודת הנחיתה לחניה בחזרה.
קרא עוד...
 
הדפסה הפרופיל האווירודינמי.
aifoils.jpg פרופיל אווירודינמי, היינו, כזה שיש לו קימור, הוא יעיל יותר מלוח שטוח. למה? בין השאר, כי ההתנגדות שהוא מייצר קטנה יותר. פרופיל אווירודינמי מייצר רק כ- 5% (ופחות) מסך כל ההתנגדות שמייצר לוח שטוח. כמובן שמשווים שני פרופיל מסויים עם לוח בעל שטח פנים זהה ושטח חתך זהה.
קרא עוד...
 
הדפסה הקשר בין גרר מושרה למערבולות.

Untitled_1.jpg אחד הגורמים המשמעותיים בהתנהגות האווירודינמית של המטוס, הוא מערבולות קצה כנף. בנושא זה נכתבו אינסוף מחקרים, ואנו נתמקד בעיקר בלבד, ובקצרה.

קרא עוד...
 
הדפסה יציבות בסבסוב.
icescating.jpgיציבות בסבסוב: היציבות של המטוס סביב הציר האנכי. זו יציבות של ציר האורך סביב הציר האנכי. זו היציבות בשמירת כוון. זו היציבות החזקה ביותר הנדרשת ממטוס. מדוע? כי ממילא כמעט ואין תמרונים שבהם נשאף להכניס את המטוס למצב של טיסה תוך כדי סבסוב (בלבד). אנחנו מעונינים בדרך כלל בטיסה מתואמת ולא בטיסה תוך כדי החלקה. החלקה גורמת לטיסה לא יעילה, היא מבזבזת פוטנציאל.
קרא עוד...
 
הדפסה זרימת האוויר על המדחף.
caravan.jpgעל הלהב ישנה זרימת אוויר יחסית, שמקורה:
א. התנועה הסיבובית של המדחף: הלהב מסתובב ומקבל עקב זאת זרימת אוויר צידית (מהצד), כלומר בניצב לכוון ההתקדמות של המטוס.
ב. התנועה קדימה של המטוס: המדחף מקבל זרימת אוויר שמקורה בעצם העובדה שהמטוס מתקדם והאוויר זורם על המדחף מקדימה, כלומר, במקביל לכוון ההתקדמות של המטוס.
קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-פרופ.
turbo_prop.jpg עיקר הדחף במנועים מסוג זה, מושג על ידי פעולת המדחף. ישנו גם מקור דחף נוסף אך הוא זניח לחלוטין, וזהו הגזים הנפלטים מצינור הפליטה.

 

קרא עוד...
 
הדפסה מבוא לקריאת מפה
 
 
map2.jpg בבית ספר לטיסה אנו לומדים קריאת מפה אווירית. זוהי שיטה של השוואת פני הקרקע לתמונת המפה, המביא לידי קביעת מקומו של המטוס. המשמעות של השוואת פני הקרקע לתמונת המפה, היא הבחנה של עצמים על פני השטח וזיהויים על פני המפה. המפה עצמה מסומנת בסימנים מוסכמים שהטייס לומד אותם.


FileDescriptionDownload this file (rp.nav.jpg)rp.nav.jpg 
קרא עוד...
 
הדפסה מד סל"ד.

carosel.jpg מחוון זה מראה את מהירות הסיבוב של המנוע (ובראשי תיבות: סל"ד), היינו כמה סבובים לדקה מבצע גל הארכובה של המנוע. במטוסי ההדרכה שבהם אנו מתאמנים ולומדים לטוס, היחס בין סבובי המנוע לסבובי הפרופלר הוא 1:1. כלומר סל"ד המנוע הוא גם סל"ד הפרופלר.

 

 בהשוואה למכוניות, הסל"ד במנועי מטוסים נמוך יחסית, וזאת מתוך כוונה להמנע מבלאי מואץ של המנוע. במטוס מסוג ססנה 152 לדוגמא, הסל"ד המירבי המותר הוא 2500 סיבובי מנוע לדקה, והוא מסומן בקו האדום. במצב של מנוע בסרק, נצפה לראות את הסל"ד בין 600 ל-800 סיבובים לדקה.

 יש לזכור שהספרות, במד הסל"ד, רשומות כך שיש להוסיף 2 אפסים לכל מספר הרשום על מד הסל"ד. לדוגמא: 25 פירושו 2500 סל"ד. 10 פירושו 1000 סל"ד.

 

tahomere1.jpg
כאשר אנו נמצאים על הקרקע, יש לשמור שהמנוע יסתובב במהירות של 1000 סיבובים לדקה. מהירות סיבוב נמוכה מזאת עלולה לגרום ללכלוך המצתים. מהירות סיבוב גבוהה מזו, אינה רצויה מבחינת בלאי המנוע והתחממותו.

 בהמראה או נסיקה, אנו פותחים מלוא המצערת. כשהמצערת פתוחה עד הסוף על הקרקע, במצב עמידה על הבלמים, אנחנו צריכים לראות בערך 2280 – 2380 סל"ד. בזמן הניתוק/בטפוס, יש לראות 2500 סל"ד.

 בשיוט, בטיסה ישרה ואפקית, נשמור בערך 2200 עד 2300 סבובים לדקה.

 

 
הדפסה הגבלת זמן בטיסה

טייס זכאי וחייב לנוח בין טיסות, ועליו להמנע ממצב של עייפות מצטברת. לצורך כך יש תקנות המגדירות את זמני המנוחה הנדרשים, במצבים שונים, לסוגי טיסה שונים ולטייסים ברמות השונות.

 
הדפסה עקרונות לחישובי איזון

מבחינה מעשית, אנו רוצים לדעת מה עלינו לחשב לפני כל טיסה, וכיצד, על מנת להבטיח שהמטוס יהיה מאוזן בהתאם להוראות היצרן.

קרא עוד...
 
הדפסה המאייד (קרבורטור)

עיקרון פעולת המאייד מבוסס על עקרון ונטורי (ראה הפרק על חוק ברנולי וצינור ונטורי). נוזל או גז זורמים בתא שתוכנן בקפידה יוצרים איזור של לחץ נמוך. לחץ נמוך זה משמש לשאיבת הדלק ולעירבובו באויר מה שיוצר את התערובת הדרושה לפעולת המנוע.

קרא עוד...
 
הדפסה תדריך הנמכה - טיסת מכשירים

טייס המתקרב לנחיתה בשדה, בכל שדה שהוא, חייב לבצע לעצמו תדריך לקראת הנחיתה. כאשר מדובר בטייס המבצע גישת מכשירים, הטייס חייב לבצע לעצמו תדריך המבוסס על נתוני גישת המכשירים הרלבנטית אותה הוא עומד לבצע, בהתאם לשידורי ה-ATIS, של השדה.

קרא עוד...
 
הדפסה חמצן ותעופה.
בטיסה בגובה רב, בדרך כלל מעל 10,000 רגל, הגוף מתקשה להשיג לעצמו חמצן, עקב דלילות האוויר. לכן מחייבות התקנות, הן בישראל והן בעולם, כי הטייס לא ימריא בטרם וידא כמות מספקת של חמצן במטוס לטובת צוות הטיסה והנוסעים. להלן דרישות המינימום הקבועות בישראל ובחו"ל:

 

קרא עוד...
 
הדפסה לנווט מטוס בעזרת מכשירים - פרק ב'

אחד מעזרי הנווט הזולים יותר, שהם גם הפשוטים לשימוש, במיוחד לצורך ביות, הוא תחנה קרקעית הנקראת NDB (שזה ראשי תיבות של Non Directional Beacon) אותה ניתן לקלוט במטוס בעזרת מקלט הנקרא   ADF (כזה ראשי תיבות של Automatic Direction Finder). גם בשדה התעופה הרצליה יש מכשיר כזה, והוא יסייע לנו לחזור לשדה במקרה של אובדן קשר עין עם הקרקע בצורה לא מתוכננת.

קרא עוד...
 
spacer.png, 0 kB