הדפסה הכנת מפה לטיסה.
map6.jpg לצורך שמירה על נתיב וזמן הגעה למטרה (בעגה המקובלת – "זמן מגע מטרה" או בקיצור זמ"מ) אין די בקריאת מפה. יש צורך בהערכת מרחקים וזמנים על גבי המפה. לדוגמא אם המטוס סטה מהנתיב ימינה או שמאלה, או אם המטוס מגיע למטרה מוקדם מהצפוי בגלל רוח גבית, יש צורך באמצעי עזר שיעזרו לנו לאמוד את מידת הסטיה מהתכנון המקורי.

באופן כללי על המפה יופיעו השרטוטים/נתונים הבאים:
 
1. קו המסמן את הנתיב. הנתיב מחלוק לקטעים שאנחנו קוראים להם קטע או "לג".
 
2. ליד תחילת כל "לג" יש לסמן את הכוון המגנטי של הלג, גובה הטיסה, הזמן לבצוע הלג, ותדר הקשר הרלבנטי.
 
3. על קו הלג יש לסמן עזרים שיסיעו לנו להתמצא בזמן ובמרחב. לצורך כך עלינו לסמן על המפה שני סוגים של סמונים:


א. קוי זמן – שיגדירו באיזה נקודות ביניים ברורות על המטוס להיות בזמן מוגדר. קוי זמן אלה יעזרו לנו להגדיר האם אנו סובלים מרוח גבית או רוח אף המשבשות את לוח הזמנים המתוכנן. אלו קוים קטנים שמסמנים כל 2 דקות טיסה. לצורך כך צריך לדעת מה המהירות המתוכננת. לדוגמא: מטוס שטס במהירות 90K מבצע מייל וחצי כל דקה ולכן קו 2 דקות פירושו קוים במרווחים של 3 מייל זה מזה.
 
בקשר לקוי הזמן, יש לזכור שכאשר הלג מתחיל בטפוס יש לכך השפעה על המהירות. כשיש הנמכה - נוריד סל"ד מעט ונשמור מהירות קבועה. כאשר יש טפוס צריך לפצות על הקיטון במהירות. למטוס כמו ססנה 152/172 שמטפסים בערך בקצב של 500 רגל לדקה וטסים במהירויות של 90-100 קשר, יש לחשב תוספת של 30 שניות עבור כל 1,000 רגל של טפוס במהלך הלג. לכן, לדוגמא, כאשר מטפסים מגובה 800 לגובה 1500 יש טפוס של 700 רגל. עורכים חישוב יחסי: 700/1000X30=21 ומעגלים את התוצאה ל-20 שניות. בדוגמא שלקחנו, יש לפיכך להוסיף 20 שניות לזמן הטפוס.
 
לכאורה יוצא מכך שקוי הזמן היו צריכים להיות מוזזים, כי בפועל נגיע לנקודת ה-2 דקות, בזמן מאוחר יותר במקרה שיש טפוס, בגלל הקיטון במהירות. ואולם, זה יחסית שולי ובעיקר מסבך את ההכנה. לפיכך, את תוספת הזמן בגין הטפוס נוסיף לזמן הכולל של הלג, אבל את קוי הזמן נעביר במקומות הרגילים לכך. עם זאת, את הזמן לנקודת הזהוי הנמצאת באמצע הלג, יש לחשב תוך לקיחה בחשבון של זמן הטפוס, כפי שאנו עושים זאת גם לגבי נקודת הדווח שבסוף הלג.


ב. קוי סחיפה – שיסייעו לנו להגדיר האם המטוס שומר על הנתיב או נסחף ימינה/שמאלה עקב רוח צד. נשרטט אותם בעזרת סרגל הנווט.


"קוי הזמן" הם קוים קטנים שאנו מעבירים על קו הנתיב במפה, ומסומנים במרווחי זמן של 2 דקות בין קו לקו. קוים אלה מסייעים לטייס לקבוע היכן הוא צריך להיות בכל זמן כלשהו במהלך הטיסה, מבחינת ההתקדמות לאורך הנתיב.


"קוי סחיפה" קוים המשורטטים מצידי הנתיב ומגדיר מהו התחום שהמטוס יימצא בו ייסחף °10 ימינה או שמאלה. כמובן שקוים אלה מיועדים לתת לטייס קנה מידה באשר לשיעור הסחיפה ולא למדוד סחיפה במדוייק משום שלא ניתן לשרטט אינסוף קוי סחיפה על המפה.
 
 
שיטת העבודה להכנת מפה:
 
1. סמנו עגולים סביב נקודות הדווח המהוות את הנתיב.
2. חברו את העגולים בעזרת סרגל (שים לב שהקו יתחיל מהעגול ולא ייכנס לתוך העיגול, כדי שתוכן העיגול יישאר "נקי").
3. יש למדוד את הכוונים של הקוים שסימנתם. קחו בחשבון את הנטיה המגנטית ורשמו לעצמכם את הכוונים המגנטייים של כל קטע.
4. בעזרת סרגל זמנים, העבירו קוי סימון, בצד ימין של הנתיב, כל 2 דקות. כתוב ליד כל קו את הזמן: 2, 4, 6 וכיוב'.
5. העבירו קו רחב באמצע כל קטע, כדי לסמן את מחצית הדרך של כל קטע.
6. עכשיו שאתם יודעים מה הכוון והזמן לכל קטע, שרטטו בעזרת הסרגל "בית" מימין לתחילת כל קטע, ורשמו בתוכו את הכוון, הגובה, הזמן והתדר לשימוש באותו קטע.
7. הוסיפו קווי סחיפה של 10 מעלות מתחילת כל קטע ועד לאמצע הקטע, מימין לנתיב בלבד.
8. הוסיפו נקודות זהוי, עד כמה שאפשר קרוב לאמצע כל קטע. סמנו את נקודת הזיהוי באליפסה וציינו את הזמן מימין לאליפסה, מתחילת הקטע ועד לנקודה שבחרת.
9. בצעו את צעדים 3-8 גם לגבי הדרך חזרה.
10. שימו לב שחלק מהנקודות המופיעות ב"מפת הנתיבים" הרשמית הן נקודות דווח חובה (מסומנות במשולש שחור מלא) וחלק מהן נקודות דווח רשות (משולש חלול). במפה שאתם מכינים יש לסמן (על ידי מרקר צהוב או       משהו דומה) את נקודות החובה.
11. הכינו טבלת עזר לנווט בהתאם לנתונים שמצאת על המפה.
12. למדו את הנתיב, שימו לב מה מאפיין כל נקודת דווח (האם היא נקודה גבוהה ביחס לפני השטח מסביב או שהיא נמוכה ומוסתרת על ידי תוואי השטח, ולאור זאת: האם אפשר לראות אותה ממרחק או רק מקרוב), מה מוליך אותנו לנקודה (לדוגמא: כביש הולך ומתקרב לנתיב הטיסה), מה יעזור למצוא את הנקודה באוויר (לדוגמא: מחלף או צומת, מאגר מים), ורשמו לכם הערות שיזכירו לכם זאת למקרה שתשכחו תוך כדי טיסה.
 
לסיום, כדאי לראות דוגמא מוכנה, כמו בקישור לקובץ למטה:
 
 
 
 
 
spacer.png, 0 kB