הדפסה בחירת נקודות זהוי.
map4.jpg כדי להקל על עצמנו במהלך טיסת הנווט, אנו בוחרים מראש נקודות זיהוי מסוימות, אותן נאתר בזמן הטיסה. זיהוי הנקודות יאפשר לנו לדעת בוודאות שאנו אכן נמצאים בנתיב המתוכנן, או לדעת מה מידת הסטיה שלנו מהנתיב. אחד מתפקידיו של מדריך טיסה, הוא ללמד את החניך כיצד לבחור נקודות כאלה.
הגורמים אשר בהם מתחשבים בבחירת נקודות הזהוי הם בעיקר:


א. המאפיינים היחודיים של הנקודה. יש לבחור נקודה בולטת במיוחד. לבחור עץ באיזור של יער, זה לא רעיון טוב. אבל לבחור נווה מדבר באיזור צחיח, זה רעיון מצויין. כמובן שעדיף שהעצם יהיה גדול ככל האפשר,  ייחודי ככל האפשר והבולט ביותר באזור. אבל גם כאן חל הכלל שהגודל (לבדו) לא קובע: אם נבחר עצם גדול מדי, כמו עיר למשל, יהיה קל מאוד לזהות אותה ממרחק, אבל יהיה קשה למדוד זמן מדוייק להגעה. כדי למדוד זמן צריך משהו ש"יחתוך" את הנתיב בצורה חדה וברורה כמו למשל כביש או מסילת רכבת. מצד שני, אם העצם שבחרנו רק "חותך" את הנתיב, הרי שהעצם שבחרנו לא מספק לנו תשובה לשאלה האם אנחנו על הנתיב או נסחפנו ימינה/שמאלה. לכן העצם האידיאלי הוא מחלף גדול וברור שמספק גם כביש אחד שחותך את הנתיב ומספק לנו אינידיקציה לזמן ההגעה לנקודה וגם כביש מקביל לנתיב או מתחת לנתיב שמספק לנו אינדיקציה לשאלה האם נסחפנו ימינה/שמאלה מהנתיב. גם בנין בולט מאוד יכול למעשה לספק את שתי הדרישות וכך גם כל עצם חד, ברור, בולט אבל לא גדול מדי באופן שמאפשר לקבוע בוודאות זמן הגעה אליו ושיש לו קצוות שקל להגדיר כדי לקבוע סחיפה.


ב. גובה הטיסה. ככל שעולים בגובה גדל שדה הראייה, אבל הגודל היחסי של כל עצם בנפרד, קטן. לכן בטיסה בגובה חייבים לבחור עצם בולט במיוחד, אך בזכות שדה הראיה הגדול, יש לנו בדרך כלל יותר אפשרויות. בטיסה בגובה של 2000 – 3000 רגל מעל פני השטח נבחר בדרך כלל עצמים שטוחים כמו כפרים, צמתים גדולים, שדה תעופה וכיוב'. בטיסה בגובה של 500 רגל מעל פני השטח, אפשר להתייחס לעצמים שיש להם גובה/עומק כמו מגדל מים או גבעה ייחודית. בכל מקרה,  תמיד כדאי לבחור עצמים שחוצים את הנתיב, ונותנים לנו התייחסות גם למקרה של סטיה ימינה/שמאלה מהנתיב וגם לסטיה בזמן (הגענו לנקודה מוקדם מדי או מאוחר מדי ביחס לתכנון המקורי).


ג. הראות ומצב האור (יום, לילה, דמדומים). ככל שהראות האפקית גדולה יותר,  יגדל שדה הראייה שלנו. יש להתייחס לזוית השמש ולהיות ערים לכך שחיפוש עצמים בכוון של שמש במצב של שקיעה/זריחה יהיה קשה ביותר. בלילה יש לבחור נקודות מוארות היטב שניתן לזהות על פי גודלן היחסי (עיר גדולה ליד ישובים קטנים, או ישוב קטן בלב אזור לא מואר), או לפי צורה מיוחדת או מחלפים מוארים.


spacer.png, 0 kB