הדפסה מבוא לנווט אווירי.
map1.jpg אחד הדברים שבהם יעסוק מדריך הטיס במסגרת הכשרת הטייס לקראת קבלת רשיון טיס אזרחי, הוא לימוד הטייס לעתיד, כיצד לגרום למטוס להביא אותנו מנקודה אחת לאחרת. לצורך כך על הטייס לשלוט בטכניקה פשוטה וברורה אשר יישומה מאפשר לו לדעת בוודאות את מיקומו בכל רגע נתון וכן כיצד לנווט למטרה.
שני המאפיינים העקריים של נווט אווירי הם

:. הזמן הוא גורם קריטי: יש קשר ישיר בין מהירות המטוס לבין ההתקדמות. הגורם המעכב היחיד הוא רוח נגדית שמקטינה את מהירות ההתקדמות של המטוס ביחס לקרקע (מהירות קרקעית). אין גורמים בלתי ניתנים למדידה כמו פקקי תנועה...

ב. הרוח משפיעה הן על מהירות המטוס והן על נתיב ההתקדמות. כלומר, רוח יכולה להסיט את המטוס ימינה או שמאלה מהנתיב הקרקעי המתוכנן.

ישנם שני סוגים של נווט אווירי:

א. נווט חישובי ("טיסת מכשירים") המתבצע על ידי מכשירי תצפית שונים ו/או על ידי חישוב המתבצע כיום בעיקר בצורה ממוחשבת. סוג זה של נווט רלבנטי למטוסים בעלי מערכות נווט מתקדמות או כאשר אין לטייס קשר עין עם הקרקע והוא לא מסוגל לזהות את מקומו הקרקעי בעזרת מפה. בסוג זה של נווט נשתמש בעיקר לטיסות ארוכות, במיוחד מעל פני הים, כשאין לנוף כל יכולת לסייע לנו בנווט.

ב. נווט מגע. זהו נווט המבוסס על קריאת המפה ותקון לרוח.

במסגרת קורס טיס לרשיון פרטי, נתמקד בעיקר בנווט המגע (אך יבוצעו גם 3 שעות של טיסת מכשירים).
spacer.png, 0 kB