הדפסה טעויות האצה והאטה של מצפן מגנטי

במסגרת בית הספר לטיסה וקורס טיס אזרחי נלמד להתמודד עם הרע מכל: אובדן כל המכשירים אשר הפעלת מחייבת מקור כח כלשהו. במקרה כזה תמיד יעמוד לרשותנו המצפן המגנטי הישן והטוב. כדי להשתמש בו בצורה יעילה צריך להכיר את מגרעותיו.



כאשר המטוס מאיץ או מאיט, תוך כדי טיסה לכוון צפון או דרום, אין השפעה על דיוק חווי המצפן. הסיבה לכך היא שמרכז הכובד של מחט המצפן ונקודת התליה של המחט, מיושרים שניהם לאותו כוון שאליו המטוס מאיץ/מאיט. לכן, מבחינת המצפן, שום דבר לא השתנה.

האצה או האטה לכוון מזרח/מערב (בחצי הכדור הצפוני).

כאשר אנו טסים בחצי הכדור הצפוני, יש פער במיקום של נקודת התליה של מחט המצפן לבין מיקום מרכז הכובד שלה. נקודת התליה לא זזה והיא נשארת במרכז המחט, אבל מרכז הכובד נע לכוון צפון בגלל הרכיב האנכי של המשיכה המגנטית (השקיעה לכוון הקוטב הצפוני).

"חוק הפעולה והתגובה" של ניוטון קובע: "בכל פעולה של כח קיים כח תגובה השווה בעצמתו אבל הפוך בכוונו".

כאשר המטוס מאיץ לכוון מזרח או מערב, נוצר כח על מרכז הכובד. מרכז הכובד מגיב בהפעלת כח בכוון הפוך לתאוצה (בהתאם לחוק ניוטון). הכח שפועל כעת על מרכז הכובד, גורם בהכרח להסטת המחט. עקב זאת נוכל להבחין בתנועת מצפן למרות שאנחנו שומרים באופן עקבי על הכוון.

מה שגורם לתזוזת המחט הוא צירוף של שתי עובדות: האחת - שמרכז הכובד של המחט ונקודת התליה שלה נמצאים בשני מקומות שונים, והשניה – שיש כוח שפועל על מרכז הכובד.

התוצאה המעשית היא שכאשר טסים לכוון מזרח/מערב ומאיצים את המטוס, הכוון שנקבל יהיה בסטיה לכוון צפון. לדוגמא: אם נטוס לכוון מערב 270, ונאיץ את המטוס, נראה שהמצפן מראה לנו כוון 275 במקום 270 למרות ששמרנו כנפיים מאוזנות כל העת.

אם נאיט את המטוס, נבחין בתוצאה הפוכה: כוונים יותר "דרומיים". לדוגמא: אם נטוס בכוון 270 ונאיט את המטוס, נראה לפתע כוון 265 למרות ששמרנו כנפיים מאוזנות בכל העת.

כמובן שכל האמור לעיל נכון לגבי התנהגות המצפן בחצי הצפוני של כדור הארץ. התוצאות של תופעה זו הפוכות בדיוק כאשר אנו נמצאים בכחצי הכדור הדרומי: שם האצה תוך כדי טיסה לכוון מזרח או מערב תגרום לסטיה של המחט דרומה ואילו האטה תגרום לסטייתה צפונה.

spacer.png, 0 kB