הדפסה עקרונות לחישובי איזון

מבחינה מעשית, אנו רוצים לדעת מה עלינו לחשב לפני כל טיסה, וכיצד, על מנת להבטיח שהמטוס יהיה מאוזן בהתאם להוראות היצרן.


העקרון של זרועות ומומנטים: מומנט הסיבוב של כל משקל מסביב לנקודה, נמצא ביחס ישר למרחק מהנקודה. כלומר, קביעת המומנט נעשית על ידי הכפלה של המשקל בזרוע. לכן אפשר להשוות מומנט של משקל גדול הקרוב לציר הסיבוב, לזה של משקל קטן הנמצא רחוק ממנו. לדומא: משקל של 40 ל יברות בנקודה הנמצאת 5 רגל ממרכז הכובד תהיה שווה למשקל של 10 ליברות הנמצא במרחק של 20 רגל ממרכז הכובד: בשני המקרים המכפלה נותנת 200.

 

לכל יחידת משקל במטוס יש מיקום, היינו "זרוע" ידועה. למשל, היצרן מודיע לנו, בספר המטוס שהזרוע של כסאות הנוסעים בשורה הראשונה היא X ואילו הזרוע של כסאות הנוסעים בשורה השניה היא Y.

 

בדרך זו אנו מחשבים את המומנטים של כל הגורמים המשפיעים: דלק, נוסעים, מטען וכיוב'. לאחר שקבענו את כל המומנטים, אנו מסכמים את סכום כל המומנטים ומחלקים את התוצאה במשקל הכולל של כל הגורמים המשפיעים. התוצאה היא מרכז הכובד של המטוס. כעת יש לבדוק שמרכז הכובד שקיבלנו אכן נמצא בתוך מגבלות היצרן.

 

spacer.png, 0 kB