הדפסה מנועי טורבו-סילון.

concord_crash_jul_25_17.jpgמנוע סילון מחקה עקרון פעולה של בעל חיים פשוט, החי בים: הדיונון. בעל חיים זה מתקדם בתוך המים על ידי כך שהוא אוגר לתוכו מים תוך כדי התקדמות, ואז פולט אותם בכוח לאחור. פליטת המים לאחור, יוצרת דחף של הדיונון, קדימה. כך גם מנוע סילון.


מנוע סילון קולט אוויר תוך כדי התקדמות. האוויר נכנס למנוע הסילון מלפנים. בתוך המנוע מתבצעת פעולת שריפה שגורמת לגידול בנפח הגזים בתוך המנוע ולשאיפת הגזים להיפלט. המנוע מאפשר להם להיפלט לאחור, בכח. התוצאה היא דחף לפנים של המנוע/המטוס.

 

ההבדל העיקרי בין מנוע סילוני למנועי מדחף: מדחף דוחף כמות גדולה של אויר בתאוצה קטנה ומנוע סילון דוחף כמות קטנה בתאוצה גדולה.
A4gastrb.jpg

 

הרעיון שבבסיס מנוע הסילון פשוט: דמיינו לכם צינור שנמצא במצב אופקי/מאוזן. בצד אחד של הצינור מכניסים דלק ומציתים אותו. הדלק נשרף, ונפלטים גזים בנפח גדול, שיוצאים מהצד השני של הצינור בלחץ. לצורך הענין הגליל שאותו תיארנו הוא ה"מנוע". מנועי הטורבו-סילון בנויים מסביב לציר הנמצא לאורכו של המנוע. בקצה הקדמי של המנוע נמצא מדחס שדוחף פנימה אוויר, ובקצהו האחורי טורבינה שמופעלת על ידי הגזים הנפלטים. הגזים גורמים לטורבינה להסתובב. הטורבינה המסתובבת, מחוברת לציר הנמצא לאורכו של המנוע. התוצאה היא שהטורבינה מניעה את הציר. האזור שמקיף את הציר נקרא "תא השריפה" ובו מוצתת תערובת האויר הדחוס והדלק. תוצרי ההצתה הם גזים בנפח גבוה, ובלחץ גבוה, ששואפים לצאת החוצה, דרך הפתח האחורי. הגזים השרופים יוצאים דרך מעין צינור פליטה ומייצרים את הדחף שדוחף את המטוס קדימה. במנועים המיועדים לטיסה במהירות גבוהה במיוחד, על קולית, הצלעות מהן מורכב צינור הפליטה יכולות לנוע ולהתאים את גודל צינור הפליטה לכמות הגז הנפלטת כדי ליצור דחף אופטימלי.
fetengeing.jpg
התנאים האידיאליים לפעולת מנוע כזה, הם במצב שבו החיכוך/ההתנגדות של האוויר הם מינימליים. זאת להבדיל ממנוע בוכנה המפעיל מדחף. כדי שהמדחף יהיה יעיל, הוא צריך לפעול במצב של אוויר בלחץ אטמוספירי גבוה יחסית, כמו זה שבגובה פני הים או בגבהים הנמוכים. למדחף אין סכוי להיות יעיל בגובה רב שבו לחץ האוויר נמוך במיוחד. שם לעומת זאת מנועי הסילון יעילים להפליא.

 

מנוע סילון יכול להגיע למהירויות גבוהות מאוד, שמדחף לא מסוגל להגיע אליהם בגלל מגבלת המהירות של קצות המדחף (ראה בפרק על המדחף).

 

מנוע סילון נחשב למנוע רועש יחסית, והדבר קשור למעבר החד של הגזים מטמפרטורה גבוהה בתוך תא השריפה, לטמפרטורות הקרות שבחוץ.

 

spacer.png, 0 kB