הדפסה הצתה מוקדמת במנועי בוכנה

המנועים החדישים / משופרים מגיעים ליחסי דחיסה גבוהים ולכן הטמפ' והלחץ הנוצרים בצילינדר מגיעים לרמה כזו שהם עלולים להצית את התערובת לא בזמן ובתזמון הכל כך חשוב למנוע.

 

במידה וקיימת נקודה חמה/לוהטת בחלל תא השריפה היא עלולה לגרום להצתת התערובת טרם זמנה.

עלינו לזכור כמה נתונים לגבי שרפת התערובת במנוע .כאשר התערובת נשרפת (ולא מתפוצצת) היא מתחממת ומתפשטת. תהליך שרפת התערובת צריך להסתיים כאשר הבוכנה נמצאת מעט אחרי נקודה מתה עליונה (בכדי שכל עוצמת הלחץ יגרום לבוכנה לרדת). מכאן שתהליך שרפת התערובת מתחיל לפני שהבוכנה מגיעה לנקודה מתה עליונה, כאשר אנו דוחסים את התערובת הלחץ והטמפרטורה שלה עולים.

כאשר הפלאג יוצר ניצוץ, התערובת ניצתת ומתפתחת להבה שמתפשטת במהירות דרך התערובת עד שהיא שורפת כליל את כל התערובת. השריפה למעשה יוצרת תערובת חדשה של גזים לוהטים שהם בעלי נפח גדול בהרבה מהנפח המקורי.


הסיבות שיכולות לגרום לנקודה חמה הם:

 

א. משקעי פיח שנוצרים במנועים "אוכלי שמן".
ב. לאחר השחזת שסתומים שלא לפי הוראות יצרן יכולה להיווצר פינה חדה בשפת השסתום שגם היא עלולה להתלהט ולהצית את התערובת.
ג. פלאג בעל דרגת חום לא מתאימה.
.
תוצאות ההצתה המוקדמת:

 

במקום שלחץ השריפה יינתן בזמן המתאים ביותר בכדי להמשיך בפעולה רציפה וחלקה של גלגל התנופה הוא ניתן ליפני הזמן ואף הפוך לכוון הסיבוב וכך למעשה יוצר לחצים אדירים על הבוכנה, טלטל, מסבי גלגל התנופה ועוד... עד כדי הרס משמעותי במנוע.

 

אבחון תופעת ההצתה המוקדמת:

 

אם כאשר אנו מכבים את המנוע הוא ממשיך עדיין לעבוד ואפילו מקרטע זה סימן ברור לכך שהתופעה קיימת במנוע שלנו. תופעה זו לרוב (אך לא תמיד) מלווה עם רעשי צלצולים / נקישות.
זה כמובן רלבנטי רק למנוע המצוייד בקרבורטור. במנועים עם הזרקת דלק יש צורך בשיטות זיהוי אחרות.




 

 

spacer.png, 0 kB