מנועים
הדפסה עקרונות היסוד לפעולת מנוע בוכנה

ניתן לחלק, בין השאר, את כלל המנועים, בחלוקה גסה, בין מנועים בעלי מנגנון בעירה פנימית לאלה בעלי  מנגנון בעירה חיצוני. מנועי הבוכנה במטוסים הם מסוג מנוע בעירה פנימית. זהו מתקן שהופך את אנרגיית החום הנוצרת בשריפת הדלק לאנרגייה המנוצלת לביצוע עבודה מכנית, בצורה של תנועה סיבובית. הוא נקרא כך משום ששריפת הדלק והעבודה המכנית נעשות בתוך המנוע עצמו.

קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-סילון.

concord_crash_jul_25_17.jpgמנוע סילון מחקה עקרון פעולה של בעל חיים פשוט, החי בים: הדיונון. בעל חיים זה מתקדם בתוך המים על ידי כך שהוא אוגר לתוכו מים תוך כדי התקדמות, ואז פולט אותם בכוח לאחור. פליטת המים לאחור, יוצרת דחף של הדיונון, קדימה. כך גם מנוע סילון.

קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-מניפה.

airbus.jpgבטיסה במהירויות ביניים,  יש צורך במנוע שישלב את היתרונות של מנוע הסילון עם היתרונות של המדחף. מנוע הטורבו-מניפה הוא למעשה מנוע סילון רגיל אשר במקום מדחס קטן, נמצאת מניפה גדולה בקדמת המנוע אשר דוחסת אויר למנוע.

קרא עוד...
 
הדפסה מנועי טורבו-פרופ.
turbo_prop.jpg עיקר הדחף במנועים מסוג זה, מושג על ידי פעולת המדחף. ישנו גם מקור דחף נוסף אך הוא זניח לחלוטין, וזהו הגזים הנפלטים מצינור הפליטה.

 

קרא עוד...
 
הדפסה מערכות הצתה במנועי בוכנה תעופתיים

תפקיד מערכת ההצתה במנוע המטוס הוא לספק בתכיפות גדולה, ניצוצות בעלי מתח גבוה למדי. גובה המתח חייב להספיק להצתת תערובת דלק/אוויר הדלה ביותר מבין התערובות המקובלות לשימוש. ניצוצות אלה צריכים להיווצר ברגע המתאים ביחס לכל פעימת דחיסה, ובהתאם לסדר ההצתה הדרוש בצילינדרים השונים.

קרא עוד...
 
הדפסה הצתה מוקדמת במנועי בוכנה

המנועים החדישים / משופרים מגיעים ליחסי דחיסה גבוהים ולכן הטמפ' והלחץ הנוצרים בצילינדר מגיעים לרמה כזו שהם עלולים להצית את התערובת לא בזמן ובתזמון הכל כך חשוב למנוע.

קרא עוד...
 
הדפסה מערכות סיכה במנועי בוכנה

המאמר המובא בפרק זה, הוא פרי עטו של אורי דיין, סגן החוקר הראשי במשרד התחבורה. חניך בקורס טיס אזרחי נדרש להכיר את תכונות השמנים שבהם נעשה שמוש במטוס עליו הוא לומד לטוס, תפקידיהם וההגיון שמאחורי אופן הטפול בהם. המאמר נכתב במקור על ידי המחבר עבור כתב העת "לקט" העוסק בנושאי בטיחות טיסה, מטעם משרד התחבורה והועתק ברשותו של אורי דיין לאתר TAYAS. הכתוב מסכם בצורה ענינית ותמציתית את המידע הדרוש לחניך בקורס טיס אזרחי את  נושא הסיכה במנועי בוכנה, ומומלץ ביותר לקריאה.

קרא עוד...
 
הדפסה קירור מנוע בוכנה תעופתי

השיטה הפשוטה ביותר לקירור מנוע, היא קירור אוויר. זו השיטה הנהוגה במרבית המטוסים הקלים כדוגמת ססנה 152/172.

קרא עוד...
 
הדפסה מגדשי טורבו תעופתיים

קורס טיס אזרחי מתבצע במטוסים שנבנו במיוחד לצרכי אימון והדרכה. מטוסים אלה מצויידים במנוע בוכנה ללא מגדש טורבו. מגדש טורבו מיועד להתמודד עם בעיות של מחסור בחמצן עקב דלילות האויר ברום טיסה גבוה. הבעיה מתחילה להתעורר באופן מעשי, לגבי רוב המטוסים, רק מעל גובה 8,000 רגל. כיון שלימוד טיסה לצרכי קבלת רשיון טיס מתבצע בדרך כלל בגבהים נמוכים יותר, משיקולי יעילות בעיקר, הרי שנושא מגדשי הטורבו כלל לא בא לידי בטוי במהלך הקורס ולכן גם אינו חלק מחומר הבחינות לצרכי קבלת רשיון טיס פרטי. לפיכך גם מאמר זה הינו לצרכי העשרה בלבד ואינו חומר חובה לקריאה.

קרא עוד...
 
spacer.png, 0 kB