הדפסה האטמוספירה הסטנדרטית

במסגרת קורס טיס אזרחי, אנו לומדים להטיס על פי סטנדטרטים בינלאומיים. בין היתר, אנו נעזרים בתקן בינלאומי מוסכם, להגדרת תנאים מטאורולגיים בסיסיים. תקן זה חיוני על מנת ליצור כיול אחיד של כל מדי הגובה בעולם. צריך לזכור, שבשמים אין פס הפרדה לבן להפריד בין מטוסים שונים, ובמקום זאת מתבצעת בין השאר הפרדה באמצעות שמירת גובה. לצורך כך חייב להיות מצב שמדי הגובה מציגים את אותו נתון באותם תנאים.

 

הגוף הבינלאומי העוסק בתעופה אזרחית נקרא ICAO וזה ראשי תיבות של International  Civil Aviation Organization. ארגון זה קבע "תנאים סטנדרטיים" שהוגדרו בהתייחס לפרמטרים הבאים:

1. לחץ ברומטרי בגובה פני הים.
2. טמפרטורה בגובה פני הים.
3. שיעור ירידת הטמפרטורה עם העליה בגובה.
4. צפיפות האויר.
5. תאוצה ביחס לכבידה.

למעשה מה שמענין אותנו כטייסים, זה רק שלושת התנאים הראשונים. בהקשר זה קבע הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית "הנחות מוצא" תאורטיות שעל פיהן אנו מתנהגים בתעופה הבינלאומית והארצית, בכל העולם. הארגן קבע שהלחץ הברומטרי בגובה פני הים ייחשב כאילו הוא תמיד בשיעור של 1013 מיליבר, הטמפרטורה תחשב תמיד כטמפרטורה של 15 מעלות צלזיוס בגובה פניה הים והמכשירים יכוילו תמיד מתוך הנחה של ירידה בשיעור 2 מעלות לכל 1,000 רגל של טפוס בגובה. כמובן שתנאים אלה לא בהכרח שוררים בפועל, אך כל מדי הגובה בעולם מכוילים על בסיס ההנחה שזהו המצב. לתנאים האלה קוראים בקיצור בשם ISA, שזה ראשי תיבות של: International Standard Atmosphere.


 

spacer.png, 0 kB