הדפסה איך לבחור בית ספר לטיסה

לבחירת בית הספר יש פרמטרים אוביקטיביים למדי, שאותם אני מפרט במאמר זה. בישראל במיוחד (וגם בחלק מבתי הספר בעולם), בתי הספר לטיסה מתפקדים בעיקר (אך לא רק) כחברות השכרה של מטוסים. משהו שקצת דומה להשכרת מכוניות. הלימוד או הדרכה של הטסת המטוס, מתבצעים באופן אישי על ידי מדריך הטיסה האישי של הטייס/חניך ישירות מול החניך. התפקיד העקרי של בית הספר לטיסה הוא להעמיד לרשוות המדריך והטייס המתלמד, מטוס מתוחזק עם מסגרת של ביטוח ואמצעים מנהלתיים. אפשר למעשה לומר שהשם "בית ספר" קצת מטעה משום שהאחריות הכוללת ללימוד והדרכה מוטלת על כתפי המדריך האישי ולא על "בית הספר". באופן מעשי, בתי הספר לא כמעט ולא מתערבים בתהליכי ההדרכה/הלימוד. הסיבה לשמוש בכינוי "בית ספר לטיסה" מקורו בהוראות החוק והוא אינו משקף בפועל את אופן הלימוד, בחריג אחד: בבתי ספר המתנהלים בצורה נכונה, מתקיימים "תדריכים כיתתיים" כפי שאני מסביר בהמשך מאמר זה.

מכאן גם ברור שאופן בחירת בית הספר לטיסה, היא יותר ענין טכני, על פי אמות מידה אובייקטיביות, שאותם אני מפרט בהמשך מאמר זה.

במרכז הארץ יש למעשה 2-3 "בתי ספר", ובסופו של חשבון, אין ביניהם הבדלים משמעותיים בעלות הכספית. השדה המרכזי בישראל ללימוד טיסה הוא השדה בהרצליה. שדה חשוב נוסף ללימוד טיסה נמצא ליד בסיס "תימן" הסמוך לבאר שבע. אני באופן אישי מלמד בכל השדות בארץ, כולל בשני אלה.

במישור הכספי: כשמדובר בבתי ספר במרכז הארץ, התחרות הצמודה גורמת למחירים כמעט זהים, וההבדלים הכספיים בין בתי הספר השונים אינם מהווים בדרך כלל שיקול המרכזי. לעומת זאת, יש הבדל מהותי בין העלויות בפריפריה לבין העלויות במרכז. לצערי, העלויות של לימוד טיסה בפריפריה גבוהות יותר, לעתים בהפרש של מעל 20% באופן שגורם לטייסים רבים המתגוררים באיזור באר שבע ללמוד בהרצליה לדוגמא. ההפרש נובע מכמה סיבות, חלקן הקטן קשור לפער ישיר במחיר וחלקן קשור לפערים הנובעים מריחוק שדה האמון מהשדות והאיזורים בהם יצטרך הטייס להבחן לצורך קבלת רשיון. ראו הרחבה בענין במאמר העוסק בשדות המתאימים ללימוד טיסה בישראל.

פרמטרים להשוואה בין בתי ספר לטיסה:

1.מספר המטוסים, מהסוג הרלבנטי לגביך (כלומר מטוס מהסוג הספציפי שעליו אתה עומד לטוס ואשר מיועד בפועל לטיסות הדרכה), שבבעלות בית הספר. יותר מטוסים פירושו סכוי טוב יותר שתוכל לקבוע שעורים במועדים הנוחים לך, ויותר סכוי של מטוס חילופי במקרה הצורך.

2.מספר מטוסים קטן יותר = סכון גבוה יותר שתצטרך לטוס בזמן שיגרום לכם הפסד שעות עבודה.

3.מספר מטוסים גדול יותר = לבית הספר יש אפשרות לבצע פעולות תחזוקה בצורה נוחה יותר וטובה יותר.

4.האם לבית הספר יש או אין מוסך בבעלותו. יש יתרון עצום בבית ספר בעל מוסך. אין צורך להסביר מדוע.

5.בית הספר מעודד דווח על תקלות, וספרי המטוסים מלאים בדווחים על תקלות. אין דבר כזה מטוס שאין בו תקלות, גם אם הוא יצא אתמול מהמפעל. אם אין דווחי תקלות בספר המטוס, פירושו שבית הספר מנסה להימנע מדווח על תקלות מסיבות כלכליות - וזה מאוד לא בריא. בדרך כלל יש הקבלה ברורה בין מספר המטוסים והשאלה אם יש לבית הספר מוסך משלו, לבין רמת הדווח על תקלות: כשלבית הספר יש צי גדול + מוסך בבעלות = בית הספר מעודד דווח על תקלות ורמת התחזוקה גבוהה.

6.בית הספר מתנהל בצורה מסודרת ולא מציעים לכם שום "קומבינות" מפתות. גם בענף התעופה היו בתי ספר ש"פשטו רגל". למיטב זכרוני ב-20 שנים האחרונות היו 5 מקרים כאלה, בממוצע של בית ספר אחד כל 4-5 שנים. כל אחד מהם נכשל מסיבות שונות, אבל המכנה המשותף היחיד לכל בתי הספר שפשטו רגל היה אחד: לפני ה"נפילה" הם גבו כספים מראש מחניכים, תוך התחיבות למחירי "מציאה" זולים ב-10% ויותר (זה הרבה מאוד בתעופה). הטייסים מעולם לא קיבלו לאחר מכן, לא את הכסף ולא את הטיסותהצעות מסוג זה צריכות לשמש בדרך כלל תמרור אזהרה.

7.האם בית הספר נוהג לקיים "תדריכים כיתתיים" לתלמידי בית הספר? תדריך כיתתי הוא הרצאה מפורטת העוסקת בנושא מעשי, אשר בוחנת אותו לעומקו בפני כיתת חניכים. זאת להבדיל מ"תדריך לפני טיסה" שעוסק יותר בהסבר המעשי של המדריך לגבי סדר הפעולות ומטרת התמרון הנלמד באותה טיסה.

8.קיומו שלכסוי בטוחי. באופן כללי זה משהו בסיסי שיש לכל בית ספר ולמיטב ידיעתי בתי הספר אינם מורשים לפעול אם הם לא מחזיקים בבטוחים לפי דרישות רת"א. עם ממולץ לבדוק קיום בטוח לפני כל טיסה וטיסה, בכל מקום שאתם טסים בו,בין לפני ובין אחרי קבלת הרשיון.   יש גם לבדוק את מה מכסה ומה לא מכסה הבטוח, הן מבחינת סוג טיסה, כשירותך כטייס או כנוסע והיקף הכסוי באופן כללי.

 

spacer.png, 0 kB