הדפסה יציבות בעלרוד.

segway.jpgיציבות בעלרוד: יציבות סביב ציר הרוחב. זו יציבות של ציר האורך, סביב ציר הרוחב. זו היציבות בשמירת גובה.



על מנת להשיג יציבות בעלרוד, מרכז הכובד C.G יהיה תמיד לפני מרכז הלחץ C.P. מדוע סדר זה מסייע לשמירת היציבות בעלרוד? מפני שכאשר אף המטוס מתרומם, היינו ה-C.P יצר עלוי שהביא להתרוממות אף המטוס, יש צורך במשקל הבא לידי בטוי ב-C.G על מנת שיחזיר את האף למקומו.

 

אם המצב היה הפוך, מה היה קורה? נניח שמרכז הכובד היה נמצא מאחורי הכנפים, היינו מאחורי ה - C.P. במצב כזה, אם אף המטוס היה מתרומם, ההתרוממות שלו היתה מגדילה את זוית ההתקפה על הכנפיים, וכתוצאה מכך הכנפיים היו מייצרות יותר עילוי. אם הכנפיים מייצרות יותר עלוי, הן גורמות לאף המטוס להתרומם עוד ועוד. התוצאה: האף היה חסר יציבות במישור העלרוד.

 

מהן ההשלכות של העובדה שאנו מציבים את ה-C.G  לפני ה- C.P, פרט ליציבות בעלרוד?

 

הכנפיים מייצרות עלוי המתבטא ב-C.P.

 

ברוב המטוסים, מרכז הכובד נמצא לפני ה-C.P, ולכן מרכז הכובד משמש מעין ציר שעליו פועל הכח שיוצר ה- C.P.

 

spacer.png, 0 kB