הדפסה זרם ישר וזרם חילופין

ישנם שני סוגים של זרם חשמלי, זרם ישר וזרם חילופין. בתעופה אנו משתמשים בשניהם. כדאי להכיר מושגים אלה, למרות שכדי להטיס מטוס אין צורך להתעמק בסוגיה זו, ולמרות שזהו אינו מהנושאים הנשאלים בבחינות רשות התעופה האזרחית.

 

זרם ישר, ובראשי-תבות ז"י או DC (ראשי תיבות של המונח באנגלית Direct Current), הוא זרימת מטען חשמלי, דרך "צינור"/מוליך במגמה קבועה, כלומר שאיננה הופכת את כיוונה. זרם חילופין ובראשי תיבות AC (באנגלית Alternating Current) הוא זרימת מטען חשמלי שבה המגמה מתחלפת באופן מחזורי.

זרם ישר הוא תוצאה של 'מתח ישר' (מתח בקוטביות קבועה) הפועל בין קצותיו של המוליך.

זרם חילופין מיוצר על ידי אלטרנטור.

זרם ישר מיוצר על ידי גנרטור.

בזרם חילופין ניתן לבצע פעולת השנאה (באמצעות שנאי – שינוי המתח במעגל החשמלי). בזרם ישר לא ניתן לבצע השנאה. שימוש בהשנאה יכול להקטין את הפסדי האנרגיה בקווי מתח דרכם מועברת אנרגיה חשמלית למרחקים. כמו כן מנועים מסוגים שונים פועלים דווקא בזרם חילופין.

יש מטוסים שיש בהם רק אלטרנטור ויש מטוסים שיש בהם רק גנרטור. הגורם המכתיב את סוג הזרם שבשימוש הוא המכשיר/צרכן החשמל. כך לדוגמא, ישנם מטוסים שבהם ישנו רק גנרטור ורוב המערכות החשמליות פועלות באמצעות זרם ישר. אבל באותו מטוס יהיה גם מהפך זרימה (Inverter) כדי שנוכל להשתמש גם בזרם חילופין למערכות מסוימות. כך לדוגמא, מערכות המבוססות על ג'יירו חשמלי צורכות בדרך כלל זרם חילופין.

 

spacer.png, 0 kB