הדפסה חשמל סטטי

בקצה האחורי של מאזנות המטוס, וכן בקצה שפת הזרימה של משטח הגה הגובה, אפשר לראות אפשר מעין כבלי חשמל קצרים הנמשכים מאחורי המאזנות או משטח ההגוי. כבלים אלה מיועדים לפריקת חשמל סטטי. מהו חשמל סטטי וכיצד הוא נפרק?

 

אני יוצא שכבר קראתם את המאמר הראשון בפרק זה, המסביר מהו מתח חשמלי ומהו זרם. על רק זה קל להבין שחשמל סטטי הוא תופעה הנוצרת כתוצאה מחוסר איזון בין המטענים החיוביים לשליליים בחומר. חוסר איזון זה יוצר הפרש מתחים בין החומר הטעון לחומרים אחרים. בסופו של תהליך, חוסר איזון זה מתפרק מתפרק בצורת ניצוץ חשמלי .

פעמים רבות בחורף, במיוחד אם אנחנו לובשים בגדי צמר (ועוד יותר אם יש לנו שיער גוף שופע), אנחנו מקבלים "מכת חשמל" כשנוגעים במכונית או במתכת אחרת. זו צורת פריקה של חשמל סטטי. במקרה זה, החשמל הסטטי נגרם כתוצאה ממגע בין שני עצמים, הגוף שלנו והבד/הצמר שאנו לובדים, הגורם למעבר אלקטרונים מפני השטח של עצם אחד לשני וגורם לעצם אחד להיות טעון בעודף מטען שלילי ולגוף השני להיות בעל עודף במטען חיובי.

בתנאי מזג אוויר יבש, המוליכות של האוויר קטנה וכך כמות רבה יותר של מטענים עלולה להצטבר.

כשאנו טסים בגובה, ובתנאים שבהם יש פחות לחות, או במילים אחרות יש מזג אויר יבש, יש סכוי גדול יותר להווצרות חשמל סטטי. ה"עצמים" הנעים כאן הם חלקיקי אוויר, אבק, פעילות אנכית של אוויר, עננות, כדורי ברד שעולים/יורדים כתוצאה מפעילות אנכית של זרמי אויר וכיוב'.

ניצוצות חשמליים כתוצאה מהתפרקות מטען סטטי הם לרוב גורמים לאי נוחות בלבד, אבל במקרים מסוימים עלולים לגרום לנזק ממשי. אם תשימו לב, תבחינו כי בשעה שמשאית התדלוק מגיעה לתדלק את המטוס, הפעולה הראשונה של המתדלק היא להצמיד כבל הארקה לחלק מתכתי במטוס. גם התקנים אלקטרוניים כגון שבבים עלולים להישרף כתוצאה מחשמל סטטי.
 
התפרקות מטען סטטי, בקנה מידה גדול יותר, הינה הגורם לברק.

הכבלים הקטנים שבשולי המאזנות או משטחי ההגוי מאפשרים פריקה של זרם החשמל הסטטי לתוך האטמוספירה, ובדרך זו למנוע הצטברותו על גוף המטוס.

 

spacer.png, 0 kB