הדפסה לנווט מטוס באמצעות מכשירים - פרק א'

אחרי שלמדנו במאמר "עקרונות לטיסת מכשירים בסיסית" איך לשלוט במטוס גם כאשר אין אפשרות לראות מאומה (למשל כשנכנסנו לתוך ענן), הגיע הזמן לדעת לדעת איך נמצא את דרכנו בלא לראות מאומה מחוץ למטוס. לצורך כך נכיר עזר נווט בסיס הנקרא VOR.

על הקרקע יש "תחנה" שהיא משדר שפולט קרינה. במטוס יש לנו מקלט, שיודע לזהות את הקרינה ולחוות אותה בעזרת מחט שנמצאת במרכז המכשיר. לתחנה קוראים תחנת VOR ולמקלט קוראים מקלט VOR. בדרך כלל קוראים לשניהם בקיצור VOR ומתוך הקשר המשפט צריך להיות ברור על איזה משניהם מדברים. VOR זה ראשי תיבות של VHF Omni Range.

 

האופן המעשי להתייחס למכשיר זה הוא כדלקמן: התחנה פולטת קרניים שאנו קוראים להם רדיאלים. לצורך הענין היא פולטת 360 קרניים, ב-360 כוונים מסביב לתחנה. כל רדיאל כזה הוא מעין "כביש בשמיים", שאנחנו יכולים לטוס עליו, בדיוק כמו שנוסעים עם אוטו על כביש. איך יודעים שאנחנו על הכביש: כאשר המחט במקלט שבמטוס נמצאת במרכז, אנחנו על הכביש. אם המחט מימין, זה אומר שהכביש מימין. אם המחט משמאל – הכביש משמאל. זאת אומרת: המחט מדמה עבורנו את הכביש/רדיאל. כל זה בתנאים מסוימים שנעסוק בהם בתדריך לפני הטיסה.

 

בראש המקלט במטוס, יש כפתור שכאשר מסובבים אותו, מסתובבת טבעת חיצונית מסביב למחוון, ומתחלפים הרדיאלים. המקלט מתיחס תמיד לרדיאל/המספר שבראש המקלט. לכפתור שמסובבים קוראים OBS. זה ראשי תיבות של Omni Bearing Selector.

לחוויים של המקלט יש שני מצבים: מצב TO ומצב FROM.

VOR יכול גם לעזור לנו לקבוע איפה אנחנו נמצאים: אם נסובב את ה-OBS שבראש המכשיר עד שהמחט תיכנס למרכז במצב FROM, נוכל לדעת על איזה רדיאל אנחנו. אם גם נדע באיזה מרחק אנחנו מהתחנה, נדע בדיוק איפה אנחנו נמצאים. בשביל לדעת באיזה מרחק אנחנו מהתחנה, צריך מכשיר אחר שיודע למדוד את המרחק בין המטוס לתחנה. יש לנו גם מכשיר כזה במטוס והוא נקרא DME.

מתוך השמושים השונים של עזר נווט זה, אנו נתמקד בשניים בלבד:

1. טיסה אל התחנה (ביות) או יציאה ממנה, על גבי רדיאל מסוים, למרחק מסוים, כדי להגיע ליעד שקבענו ונמצא על אותו רדיאל.
2. הזדהות: סיבוב ה-OBS עד שהמחט נמצאת במרכז, במצב FROM, וקביעת הרדיאל שלנו (והמרחק), ולאור זאת הזדהות על המפה.

שיטת העבודה לצרכי הזדהות וביות:

שלב ראשון: הצבת התדר במקלט. יש להציב את תדר התחנה, או להכריז "תדר נכון". יחד עם הצבת התדר יש ללחוץ על הכפתור המאפשר שמיעת תדר המורס של התחנה, לודא שזו התחנה הנכונה ושהיא פועלת.
שלב שני: הצבת OBS.
שלב שלישי:  בהזדהות: הכנסת המחט למרכז על ידי סיבוב ה-OBS עד שהמחט נכנסת לאמצע ואז הכרזה האם אנחנו במצב TO/FROM וקביעת המיקום בהתאם. הזדהות קל יותר לבצע כאשר החווי הוא במצב FROM. אחרי שהזדהינו, אם רוצים לטוס לתחנה, יש לסובב את ה-OBS לרדיאל ההופכי, כלומר להכניס את המחט לאמצע במצב TO. כדי להגיע לתחנה (ביות) יש לטוס כעת לכוון המגנטי שה-OBS מראה כאשר הוא במצב TO לתחנה.

תוך כדי התהליך, גם אם בתחילה הכנסנו את המחט למרכז, סביר להניח שבינתיים היא "ברחה" ימינה או שמאלה. אם אנחנו רוצים לטוס לתחנה (ביות), אנחנו חייבים לטוס כשהמחט במרכז בצורה עקבית במצב TO ורק כך נגיע לתחנה. אם המחט "ברחה" ימינה לדוגמא, יש לטוס לכוון שהוא מעט גדול יותר מהמספר שמופיע ב-OBS. אם המחט "ברחה" שמאלה, יש לטוס לכוון שהוא מעט קטן יותר.

לדוגמא: המחט היתה במרכז במצב TO כשה-OBS בכוון 090 והבאנו את המטוס לכוון 090, אבל תוך כדי התהליך המחט "ברחה" מעט ימינה. על המכשיר מסומנות נקודות, ובהנחה שהיא נמצאת בסך הכל נקודה אחת או שתיים ממרכז המכשיר, מספיק  תקון קל של 10 עד 30 מעלות ביחס למספר שמציג ה-OBS (כלומר נטוס/ניירט במקרה זה לכוון 100 עד 120 כי המחט מימין). אם המחט היתה "בורחת" שמאלה היינו בדוגמא זו טסים לכוון "קטן יותר" כלומר משהו בין 080 לבין 060.

 

spacer.png, 0 kB