הדפסה עקומת הגרר.
images.jpg מבחינת המטוס, מה שחשוב זה התוצאה הסופית, היינו הגרר הכולל. הגרף המשלב את שני סוגי הגרר, ייראה כך:מבחינת המטוס, מה שחשוב זה התוצאה הסופית, היינו הגרר הכולל. הגרף המשלב את שני סוגי הגרר, ייראה כך:
באיזו מהירות נשיג גרר מינימלי?

 

בגרף הגרר כולל, המשלב בתוכו את הגרר המשרה עם הגרר הטפיל, אנו מזהים מפגש של שניהם, בנקודה הנמוכה ביותר של שניהם. זוהי "נקודת הגרר המזערי".
uniteddrag2.jpg
ממפגש שני הגרפים, זה של הגרר המושרה וזה של הגרר הטפיל, אנו למדים שבמהירות גבוהה יש גרר כולל גבוה, בגלל הגרר הטפיל.

 

המשמעות המעשית של נקודת הגרר המזערי, לגבי מטוסים המונעים על ידי מדחף:

 

א. טווח  טיסה מירבי.
ב. טווח גלישה מירבי ללא כח מנוע. כלומר זאת המהירות שבזמן נחיתת אונס נרצה לטוס בה. זהו נתון חשוב ביותר.

 

גרף הגרר הכולל כמייצג את אזור ההיגוי ההפוך

 

ראינו שבאופן כללי גרף הגרר הכולל נראה כמו האות האנגלית U. הנקודה הנמוכה היא נקודת הגרר המזערי. משמאל לנקודת הגרר המזערי נמצא אזור המהירויות הנמוכות ומימין לה – המהירויות הגבוהות. המענין הוא לראות שבתחום מסוים משמאל לנקודת הגרר המזערי, יש צורך להקטין כח מנוע כדי להגדיל מהירות!

לדוגמא:

 

מהירות המטוס
 בקשרים סל"ד
K100 2300
K90 2200
K80 2100
K70 2000
60K 1900
K50 2000

יוצא לפי הטבלה התואמת את גרף הגרר הכולל, גם במהירות K50 וגם במהירות K70 היה צורך ב2000 סל"ד של המנוע. כלומר ניתן לקבל באותו סל"ד שתי מהירויות שונות, וזאת כאשר אנו נמצאים משני צידיה של נקודת הגרר המזערי.

 

נוסחת הגרר

PD =½ÞV²      נוסחת הלחץ הדינמי:
 
הלחץ הדינמי והצפיפות הם למעשה אותו דבר:                                         PD=Þ   
D=½ÞV²SCD נוסחת הגרר:        

[V= TAS [המהירות המסומנת בנוסח משמעה מהירות אוויר אמיתית

 

מכאן נובע שאם נחליף בנוסחת הגרר את הלחץ הדינמי בהגדרתו הארוכה על ידי Þ, נקבל נוסחת  גרר מצומצמת, כדלקמן:

 

D=ÞSCD

 

מקדם הגרר Coefficient of Drag

 

מקדם הגרר הוא "מספר טהור" בין 0 ל-1 אשר תלוי בצורת הפרופיל ופוטנציאל הגרר של הפרופיל.

 

מקדם זה עולה עם זוית ההתקפה.

 

זהו מספר שמציין את "ציון" הגרר של פרופיל אווירודינמי מסוים.

 

spacer.png, 0 kB