הדפסה סימולטורים ללימוד טיסה

אחת הדרכים להוזלת עלויות בשלבים מתקדמים של לימוד טיסה, להבדיל משלב הקורס הפרטי, הוא שימוש במתקנים לאמון טיסה שבטעות מכונים בשם "סימולטור".

הכוונה היא למתקנים פיזיים משוכללים ולא ל-Micorsoft Flight Simulator שכבודו מונח במקומו, אבל הטיסה עליו אינה מוכרת על ידי הרשויות בישראל כ"שעות טיסה" חוקיות.בישראל ישנם מתקנים לאמון טיסה (FTD) Flight Training Device שהם למעשה לא בדיוק "סימולטור" במובן החוקי של המילה. ל"סימולטור" יש הגדרות של תאימות ופונקציוליות, שהן שונות מאלה של מתקנים לאמון טיסה. למרות זאת רווח בישראל השמוש בבטוי "סמולטור" גם למתקנים לאמון טיסה וכיון שמאמר זה עוסק בהסברים מעשיים ולא פילוסופיים, נשתמש גם אנחנו בבטוי העממי שהשתרש בישראל. יש בארץ למעשה שני סוגים עקריים של סמולטורים: כאלה המבוססים על מערכות הדראוליות וכאלה המבוססים על מערכות חשמליות. שני הסוגים אינם מסוג הסימולטורים הכוללים תנועה (כלומר, כשהטייס יושב בתוך הסמולטור, המתקן עצמו לא זז, אלא מדובר במקרן/מסכים שנמצאים מעל ל"קוקפיט"). יש הבדל יסודי, הן במידת הרגישות/תחושה והן ביציבות של שני סוגי פלטפורמות אלה. סמולטרים שבהם משטחי ההגוי (הגה הגובה, הגה הכוון והמאזנות) מופעלים על ידי מערכת הדראולית, מספקים הרגשה דומה יחסית לזו שמקבלים במטוס. הם גם יציבים יותר ולכן נוחים יותר להדרכה. הבעיה אתם, שהם יקרים יותר לתפעול מפני שמדובר במערכת מורכבת יותר לתחזוקה. סמולטורים שבהם משטחי ההגוי מופעלים על ידי מנועים חשמליים, זולים יותר לתפעול, אבל סובלים מתופעה של "עצבנות". הכווונה היא לכך שההגאים מגיבים בצורה רגישה מדי, בהשוואה לזו של הגה במטוס אמיתי ולכן קורים שני דברים: ראשית, תחושת ההגוי פחות אמיתית, ושנית, ה"עצבנות" של ההגאים פירושה מערכת פחות יציבה מבחינת הטייס, באופן שהוא פחות נוח להדרכה/לימוד. כשאני אומר שמערכת מסוימת "נוחה" יותר להדרכה/לימוד, אני מתכוון לכך שניתן להפיק ממנה יותר לימוד בתוך פחות זמן. כלומר מדובר בענין כלכלי בראש וראשונה (יש גם אלמנט של תסכול שעלול להווצר אם המערכת החשמלית לא מכוילת היטב וגורמת לתגובה רגישה מדי שלא מאפשרת לטייס להתקדם בלימוד, אבל זהו ענין נפרד). בדרך כלל, עלות שעת טיסה על סמולטור מסוגים אלה (כלומר FTD ולא "סימולטור" אמיתי במובן החוקי), היא כרבע מעלות שעת טיסה על מטוס. לכן כל זמן שההבדל בין מתקן המבוסס על מנועים חשמלייים לבין כזה המובסס על מערכת הדראולית, לא עולה על 50 ש"ח – 70 ש"ח, אני חושב שעדיף להשתמש במערכת ההדראולית.

 

spacer.png, 0 kB